Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@19:02:54 GMT

آمادگی اتحادیه اروپا برای مذاکره مجدد با لندن

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۷۰۲۶

آمادگی اتحادیه اروپا برای مذاکره مجدد با لندن

خبرگزاری مهر: به نقل از رویترز، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با اشاره به رای گیری که قرار است امروز در مجلس عوام انگلیس درباره توافق «ترزا می» نخست وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت، انجام شود گفت: اگر مجلس عوام به این توافق رای منفی دهد اتحادیه اروپا آمادگی آن را دارد تا مذاکرات جدیدی را با لندن انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هایکو ماس امکان انجام تغییرات چشمگیر در این توافق را رد کرد.

در این میان ترزا می‌به نمایندگان هشدار داده است که رای منفی آن‌ها به این توافق باعث «فلج شدن» پارلمان می‌شود و اگر انگلیس اتحادیه اروپا را ترک نکند، آنگاه اعتماد‌ها به سیاستمداران این کشور «بگونه‌ای فاجعه‌بار آسیب خواهد دید».

سخنان می‌پس از آن مطرح شد که گزارش‌هایی از داخل مجلس عوام دربارۀ تصمیم نمایندگان به دادن رای منفی به این توافق منتشر شد. خبر‌ها همچنین حاکی از آن است که نمایندگان قصد دارند پس از رد این توافق، خود بر روند اجرایی شدن برگزیت کنترل یابند.

حزب کارگر و دیگر احزاب مخالف دولت انگلیس می‌خواهند به این توافق رای منفی بدهند و در مقابل حدود ۱۰۰ نمایندۀ حزب محافظه‌کار و ۱۰ نمایندۀ حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی احتمالا با توافقمی همراهی خواهند کرد.

بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده، مجلس عوام بریتانیا دوشنبه و سه‌شنبه (به عنوان چهارمین و پنجمین روز متوالی) به بحث دربارۀ برگزیت پرداخته و امروز سه‌شنبه پس از پایان بحث‌ها، رای گیری انجام می‌شود.

نمایندگان همچنین قرار است به اصلاحاتی که ممکن است باعث تغییر مفاد این توافق شود نیز رای دهند.

اگر توافق گزیت از سوی نمایندگان مجلس رد شود، آنگاه می‌سه روز کاری فرصت دارد تا طرح دومی (طرح ب) را ارائه دهد و پس از آن نیز باید بار دیگر رهسپار بروکسل شود تا برای کسب امتیازات بیشتر از اتحادیه اروپا تلاش کند.

مجلس عوام نیز روز ۲۱ ژانویه تشکیل جلسه خواهد داد تا با رای خود، دربارۀ طرح دوم می‌تصمیم‌گیری کند.

بریتانیا باید ۲۹ مارس اتحادیه اروپا را ترک کند مگر اینکه نمایندگان با رای خود این تصمیم را لغو کنند یا به تاخیر بیندازند. ونس کیبل، رهبر حزب لیبرال‌دموکرات که مخالف توافق برگزیت است، می‌گوید که بهترین راه، برگزاری همه‌پرسی دوم است البته با این شرط که گزینۀ باقی ماندن در اتحادیه اروپا نیز در این همه‌پرسی لحاظ گردد. این ایده طرفدارانی در میان برخی از نمایندگان حزب کارگر، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محافظه‌کار نیز دارد.

علاوه بر این اگرچه تاکنون برگزاری تمام مذاکرات و فعالیت‌های مرتبط با برگزیت در کنترل دولت انگلیس بوده، اما اکنون اخبار جدیدی از مجلس عوام به گوش می‌رسد: سه تن از نمایندگان ارشد محافظه‌کار که پیش از این نیز سابقۀ وزارت در انگلیس را داشتند قصد دارند در صورت شکست می‌در ارائۀ طرح دوم، از مسیر پارلمان به نمایندگان مخالف قدرت کنترل بر برگزیت را بدهند.

این خبر دیروز دوشنبه از سوی یکی از این سه تن یعنی نیک بولز اعلام شد. او اعلام کرد که آن‌ها می‌خواهند از مسیر یک قانون جدید، به هیأت رئیسه مجلس عوام این مسئولیت را بدهند تا «توافق مصالحۀ مدنظر خودشان» را ارائه دهند.

برخی این اقدام را نوعی «کودتا» علیه دولت توصیف کرده‌اند، اما بولز می‌گوید که با چنین دیدگاهی موافق نیست، زیرا قدرتِ تصمیم‌گیری همچنان در اختیار هیأت رئیسۀ مجلس باقی خواهد ماند و به این ترتیب مسیر برای برگزاری همه‌پرسی دیگر نیز هموار خواهد شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: هایکو ماس آلمان برگزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۷۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان انگلیسی را همراه با یک جنگنده یوروفایتر تایفون به لهستان اعزام و مستقر خواهد کرد.

سوناک با بیان اینکه این جنگنده برای گشت‌زنی در حریم هوایی لهستان در این کشور مستقر خواهد شد، گفت: ورشو و لندن برای همیشه متحد خواهند بود و ما همکاری خود را در همه حوزه‌ها تقویت خواهیم کرد.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه با اشاره به اینکه ورشو و لندن در حال بررسی امکان همکاری در زمینه تولید تسلیحات هستند، تاکید کرد: لهستان نقشی حیاتی در تضمین امنیت اروپا به عهده دارد.

نخست‌وزیر لهستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سوناک، گفت: لهستان و انگلیس قصد دارند به ایجاد یک سیاست امنیتی هماهنگ کمک کنند که تمام اروپا و بریتانیا را پوشش دهد.

 انگلیس و لهستان پیش‌تر در راستای آنچه تقویت امنیت اروپا در پی جنگ اوکراین نامیدند معامله‌ای را به ارزش ۱.۹ میلیارد پوند برای تجارت موشک امضا کرده بودند.

طرف انگلیسی متعهد شده است تا موشک‌های پیشرفته از نوع زمین به هوا CAMM ساخت شرکت MBDA را که هم در ارتش و هم در نیروی دریای انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد را در اختیار طرف لهستانی قرار دهد.

این موشک‌ها بر اساس گزارش دفتر نخست وزیر انگلیس می‌تواند با اهداف هوایی و موشکی پیشرفته تا فاصله ۲۵ کیلومتری و به یک جسم به اندازه توپ تنیس که فراتر از سرعت صوت حرکت می‌کند، برخورد کند.

دولت انگلیس این قرارداد را یکی از بزرگترین معاملات دوجانبه دفاعی اروپا، در چاچوب ناتو توصیف کرده است که اوج همکاری نزدیک میان بریتانیا و لهستان را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع متفاوت برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • بازگشایی مجدد بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟