Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:26:02 GMT

آمادگی هرمزگان برای خطر طوفانی شدن دریا

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۷۲۵۵

آمادگی هرمزگان برای خطر طوفانی شدن دریا

بندرعباس - ایرنا- سیستم های پیش بینی هواشناسی از احتمال مواجی شدن دریا و خطرهای پیش بینی نشده برای استانهای ساحلی بویژه هرمزگان در آخراین هفته به نمایش گذاشته وهشدارها برای آمادگی هرچه بیشتر این مناطق را حکایت دارد.

این هشدار که از سوی ستاد مدیریت بحران کشور هم برای هرمزگان اعلام شده این استان خود را برای این حادثه دریایی آماده کند تا از بروز خسارت های احتمالی جانی و مالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حوادث دریایی بواسطه شدت و فاصله آن با خشکی می تواند خطر آفرین باشد لذا هرچه آمادگی سازمانهای خدمات رسان نظیر بنادر و دریا نوردی، هلال احمر و مدیریت حوادث بیشتر باشد می تواند از فشار خسارت های پیش بینی نشده بکاهد.
هرمزگان از جمله استانهایی است که همواره در معرض حوادث پیش بینی نشده از جمله زلزله ، سیل و حوادث دریایی نظیر خطر غرق شدن افراد، واگونی شناور و برخورد و تصادم کشتی و قایق ها به هنگام مواجی شدن دریا بوده که می طلب مسوولان پیش درآمدی دراین زمینه بکار گیرند.
در زمانی که هوا نا آرام و دریا مواج می شود بطور حتم حرکت شناورهای سبک و تردد دریایی به جزیره هم متوقف می شود و مردم نیز دراین مدت بایستی از رفتن به دریا و حتی کنار ساحل و شنا کردن باید خود داری کنند تا دچار حوادث نشوند.
درحال حاضر رفت وآمد از بندرعباس به جزیره قشم و هرمز و بندر چارک به کیش یکی از مسیر های پر رفت وآمد برای مسافران و اهالی این مناطق و همچنین دانشجویان است که مسوولان هشدارهای لازم را برای مسافران اعلام کنند.

** ناپایداری وضعیت جوی و دریایی هرمزگان از روز پنجشنبه
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: با نزدیک شدن موجی از سمت جنوب غربی از روز پنجشنبه بتدریج شاهد ناپایداری وضعیت جوی و دریایی در استان بویژه جزیره های غربی خلیج فارس خواهیم بود.
معصومه سی سی پور در گفت و گو با ایرنا افزود: از لحاظ دمایی نیز به طور موقت تا روز پنجشنبه هفته جاری در استان هرمزگان تغییر چندانی نخواهیم داشت و در برخی نقاط استان نوسان 1 تا 2 درجه ای دما پیش بینی می شود.
وی بیان داشت: ظرف امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه نیز شرایط تردد دریایی برای شناورهای مسافربری و صیادی به سمت جزیره های خلیج فارس مساعد پیش بینی می شود.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان اظهارداشت: هرچند امروزسه شنبه شرایط بارشی در استان مهیا نیست اما در نقاطی از تنگه هرمز بارش خفیف و پراکنده پیش بینی می شود و از میزان ابرناکی آسمان از روز چهارشنبه کاسته خواهد شد.

**ارتفاع موج در خلیج فارس تا دو و نیم متر می رسد
معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: براساس اخطار دریایی سازمان هواشناسی، روز پنجشنبه هفته جاری به سبب فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید شمال غربی، خلیج فارس مواج و طوفانی پیش بینی می شود که ارتفاع موج به حدود یک و نیم تا دو و نیم متر خواهد رسید.
مرتضی اکبرپور در گفت و گو با ایرنا افزود: از بعد از ظهر فردا چهارشنبه نیز به سبب وزش باید شدید جنوب شرقی، شمال خلیج فارس مواج خواهد بود و ارتقاع موج حدود یک و نیم متر برآورد می شود.
وی ضمن اعلام آمادگی برای دستگاه های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان اظهارداشت: در این مدت اقدام های بازدارنده جهت حوادث احتمالی از جمله ممانعت از شنا کردن در دریا و انجام فعالیت های تفریحی در مناطق ساحلی صورت گیرد.
معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اظهارداشت: همچنین محدودیت تردد برای شناورهای سبک و قایق های تفریحی در مناطق ساحلی و فراساحلی در نظرگرفته شود و رعایت اصول ایمنی الزامی خواهد بود.

**پوشش منابع حمایتی برای پیشگیری و کاهش آثار سوء حوادث افزایش یابد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: گسترش پوشش منابع حمایتی مانند بیمه ها، توجه به اصول ایمنی در ساخت و سازها و اصلاح نگرش در استفاده از منابع محدود طبیعی از اقدام های موثری است که با انجام آن می توان از وقوع برخی حوادث پیشگیری و از آثار سوء آن کم کرد.
علیرضا صفا ایسینی اظهار داشت: اجرای برنامه های آموزشی، مانورهای عمومی و تخصصی، اطلاع رسانی و حساس سازی هر چه بیشتر مردم نسبت به حوادث و شیوه برخورد در شرایط بحرانی نیز از جمله اقدام های موثر در جهت کاهش اثرات بلایای طبیعی است.
وی ادامه داد: وقوع حوادث غیرمترقبه و ناگهانی در کنار پیامدهای عاطفی و روحی آن، بر اقتصاد کشور نیز تاثیر سوئی دارد و از همین رو این حوادث بیش از هر چیز نیازمند برخورد عالمانه و هماهنگی همه دستگاه‌ های ذیربط است.
صفا ایسینی تصریح کرد: ‌باید از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه مدیریت بحران توان ما بیشتر شود، که برای تحقق این مهم به دنبال تامین منابع مالی برای تجهیز مدیریت بحران استان هرمزگان هستیم.
وی با بیان اینکه باید حساسیت جامعه نسبت به بحران افزایش یابد، تاکید کرد: دیدگاه مقابله و رویارویی با حوادث به سمت اطلاع رسانی به مردم در راستای اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حوادث تغییر کرده و این تغییر روش خود از اهداف اساسی برنامه کاهش اثرات بلایای طبیعی در سال های اخیر بوده است .
صفا ایسینی گفت: با توجه به قرارگیری استان هرمزگان در پهنه حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله، سیل وحوادث دریایی و تحمیل و تاثیر تبعات ناشی از آن بر بخش های مختلف، لازم است مسئولان و متولیان امر با مشارکت مردم نسبت به آموزش همگانی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای سطح فرهنگ اقدام کنند.
6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست هواشناسي هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۷۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان معمای حفره غول پیکر قطب جنوب را حل کردند

ایتنا - دانشمندان معمای چگونگی شکل‌گیری یک حفره بزرگ در یخ دریای قطب جنوب را که برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ کشف شد حل کردند.
برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ سوراخ نادری در آب بدون یخ، به نام پلی‌نیا polynya، کشف شد اما پس از مدتی تا سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ناپدید یا بسته شد. در سال ۲۰۱۷ باز شدن دوباره این سوراخ دانشمندان را مجبور کرد برای کشف حقیقت در مورد رمز و راز تشکیل این دهانه جستجو کنند.

به گزارش دیلی میل بریتانیا، محققان دانشگاه ساوتهمپتون دریافتند که علت آن در واقع ترکیبی از جریان‌های آب اقیانوس، بادها و افزایش سطح نمک در آب است که منجر به ذوب شدن یخ‌های دریا می‌شود.

دانشمندان این کشف را در دهه ۱۹۷۰ به نام کوه زیر آب در دریای ودل نامگذاری کردند.

پلی‌نیاها معمولاً در یخ‌های دریایی که در نواحی ساحلی قطب جنوب یافت می‌شوند، هر ساله تشکیل می‌شوند، اما برای آن‌ها غیرعادی است که صدها مایل دورتر در اقیانوس باز، جایی که دریا در عمق هزاران فوتی است، تشکیل شوند.

آدیتیا نارایانان، محقق فوق دکتری در دانشگاه ساوتهمپتون و محقق اصلی این مطالعه گفت: «پلی‌نیا مائودریس در دهه ۱۹۷۰ زمانی که ماهواره‌های سنجش از دور که می‌توانستند یخ دریا را بر فراز اقیانوس جنوبی ببینند برای اولین بار به فضا پرتاب شدند، کشف شد.

در طول زمستان‌های متوالی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ ادامه یافت، و اقیانوس‌شناسان در آن زمان تصور می‌کردند که این یک رویداد سالانه خواهد بود، اما از دهه ۱۹۷۰، این اتفاق فقط به صورت پراکنده و برای دوره‌های کوتاه مدت رخ داده است.

آدیتیا افزود: «۲۰۱۷ اولین باری بود که از دهه ۱۹۷۰ چنین پلی‌نیای بزرگ و با عمر طولانی را در دریای ودل دیدیم.»

محققان با استفاده از نقشه‌های یخ دریا، داده‌های حیوانات دریایی برچسب‌گذاری‌شده و یک مدل اقیانوسی تولیدشده توسط کامپیوتر، چگونگی شکل‌گیری پلی‌نیا را تا این اندازه دور از ساحل کشف کردند.

نتایج نشان داد که جریان در حال حرکت در اطراف کوه Maud Rise در زیر آب در دریای Weddell، گرداب‌های متلاطم ایجاد می‌کند، یک جریان معکوس، که نمک را به سطح دریا منتقل می‌کند، فرآیندی به نام انتقال Ekman رخ می‌دهد آب با زاویه ۹۰ درجه نسبت به باد باعث می‌شود نمک با حرارت روی سطح مخلوط شود و یخ را ذوب کند.

آلبرتو ناورا گاراپاتو، نویسنده و استاد دانشگاه ساوتهمپتون، می‌گوید: «انتقال اکمن عنصر کلیدی گم شده‌ای بود که برای افزایش تعادل نمک و حفظ اختلاط نمک و گرما به سمت آب‌های سطحی ضروری بود.»

محققان حدس می‌زنند که طوفان‌های قطبی که از منطقه عبور می‌کنند می‌توانند باعث افزایش حمل و نقل اکمن شده و نمک بیشتری را به سطح زمین بیاورند، اما آن‌ها توضیح دادند که تحقیقاتشان قادر به تأیید این نظریه نیست.

اکنون محققان هشدار می‌دهند که polynya می‌تواند تأثیر منفی بر اقیانوس‌ها داشته باشد و به افزایش ۰.۳ اینچی سطح آب دریاها از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ کمک کند.

دیگر خبرها

  • دانشمندان معمای حفره غول پیکر قطب جنوب را حل کردند
  • فعالیت سامانه بارشی در استان بوشهر/ دریا متلاطم است
  • وضعیت ناپایدار جوی و دریایی در هرمزگان/ شناور‌های سبک با احتیاط تردد کنند
  • ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان از بعدازظهر، ۱۷ اردیبهشت
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ ماموریت دیپلماتیک مدیرکل آژانس در روزهای طوفانی منطقه/ مدیریت بحران؛ محتمل ترین نتیجه سفر
  • هشدار سطح زرد دریایی برای گیلان
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • شروع طوفانی بارسا-خیرونا: 5 دقیقه و دو گل!