انقلابها محصول جامعه مدنی نیستند/ بستر ذهنی جامعه برای تقویت جامعه مدنی فراهم است
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۸۶۲۲
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علیرضا علویتبار عصر امروز در دهمین نشست گفتوگوهای راهبردی حامیان جامعه مدنی با موضوع جامعه مدنی و انقلاب اسلامی گفت: نسبت بین انقلاب و جامعه مدنی بسیار پیچیدهتر است. هیچ پاسخ ساده و خطیای به رابطه بین انقلاب و جامعه مدنی نمیتوان داد.
انقلابها محصول جامعه مدنی نیستند
وی به مفهوم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: معمول است که انقلاب را این گونه تعریف میکنند که انقلاب تصرف قهرآمیز یک قدرت توسط رهبری یک جنبش تودهای برای بکارگیری این قدرت برای ایجاد تغییرات اساسی در جامعه است.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این روشنفکر دینی با بیان اینکه در مرحله تکوین و تاسیس انقلاب، انقلاب با جامعه مدنی تناقض دارد، تصریح کرد: انقلابها محصول جامعه مدنی نیستند. جامعه مدنی هرچند رابط بین دولت و مردم هستند ولی شبکهای از گروههای داوطلبانه هستند که خواستهها و علائق خود را دنبال میکنند ولی انقلاب محصول یک جنبش تودهای است. در انقلاب مردم مخاطب رهبری کاریزماتیک هستند و با شور انقلابی بسیج شده و عمل میکنند.
جامعه مدنی در مقابل جامعه تودهوار است
علویتبار با بیان اینکه جامعه مدنی در مقابل جامعه تودهوار است، خاطرنشان کرد: در جامعه تودهوار، مردم با هم زندگی میکنند ولی هیچ چیزی آنها را به هم پیوند نمیدهد ولی در جامعه مدنی، مردم در شبکهها عضو بوده و علائق افراد به یکدیگر پیوند میدهد.وی ادامه داد: رفتار سیاسی مردم عمدتا به دو اعتماد بستگی دارد؛ یکی اعتماد به نفس سیاسی و دیگری اعتماد به سیستم سیاسی جامعهشان. در وضیعتی، ما اعتماد به نفس سیاسی داریم و به سیستم هم اعتماد داریم که در این حالت، مشارکت سیاسی حاصل میشود. یک موقعیت این است که اعتماد به نفس سیاسی نداریم ولی به سیستم سیاسی اعتماد داریم که در این شرایط، تبعیت ایجاد میشود. یک حالت، این است که به سیستم اعتماد نداریم ولی اعتماد به نفس داریم که در این شرایط، انقلابی و شورشی میشویم. حالت دیگر هم این است که نه اعتماد به نفس داریم و نه به سیستم اعتماد داریم که در این حالت، انفعال و انزوا ایجاد میشود.
انقلاب محصول اعتماد به نفس افراد و عدم اعتماد به سیستم سیاسی است
این روزنامهنگار با بیان اینکه انقلاب محصول اعتماد به نفس افراد و عدم اعتماد به سیستم سیاسی است، ابراز داشت: اساس انقلاب، اعتماد به نفس است و این اعتماد به نفس بزرگترین مولفهای است که به جامعه مدنی هم میتواند شکل بگیرد. وقتی احساس کنیم میتوانیم جهان را تغییر بدهیم، موثر باشیم و بهبود ایجاد کنیم، میتوان جامعه مدنی را شکل دهد. باید دقت کرد، این دو عنصر هرچند در مقابل یکدیگر هستند ولی مولفه اعتماد در بطن هر دو وجود دارد.علویتبار با یادآوری مرحله استمرار انقلاب بیان کرد: در این مرحله، انقلاب قرار است همه چیز را تغییر دهد. در این حالت، ممکن است شرایطی ایجاد شود که برخیها به آن میگویند تراژدی انقلاب. وقتی حکومت مستقر متلاشی میشود، مراکز قدرت هم به شدت متعدد میشود. جامعهای با اعتماد به نفس انقلاب کرده و میخواهد خود قدرت را اعمال کند. بنابراین یکی از نتایج طبیعی انقلاب شکلگیری کانونهای متعدد قدرت ایجاد میشود اما حکومتهای انقلابی برای ایجاد تغییر، باید این کانونهای متعدد را از بین ببرد و قدرت را متمرکز کند.
حکومت انقلابی به دنبال حذف کانونهای متکثر قدرت هستندوی با بیان اینکه پخش شدن قدرت منجر به عدم شکلگیری و انجام تغییر میشود، یادآور شد: حکومت مرکزی برای ایجاد تغییر مجددا میل به تمرکز قدرت میکند و به دنبال حذف کانونهای دیگر میرود. در این حالت ممکن است تراژدی انقلاب شکل گیرد. در این حالت، افرادی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند که شخصا مقصر نیستند. در این حالت، به کانونها و نهادهای مدنی فشار وارد میشود، نهادهای مدنی که در بطن انقلاب به صورت خودجوش شکل گرفتند. در این شرایط، انقلاب حالتی ضد جامعه مدنی پیدا میکند چراکه اساس جامعه مدتی تکثر است ولی حکومت انقلابی برای دستیابی به نیت اصلی خود به ناچار ناگزیر به تمرکز قدرت و حذف کانونهای متکثر قدرت هستند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب افزود: تراژدی انقلاب مخصوص به انقلاب اسلامی ایران نیست و در همه انقلابها مشاهده میشود.
در اندیشه مبارزان علیه نظام شاهنشاهی، عنصر توتالیتاریسم وجود دارد
علویتبار به بیان اینکه آینده انقلاب پس از مرحله استمرار و استقرار انقلاب به دو عامل بستگی دارد، گفت: عامل نخست، اندیشه راهنمای انقلاب و عامل دیگری، جریان رهبریکننده انقلاب است. اگر در اندیشه انقلاب، عنصر توتالیتاریسم وجود داشته باشد – که براساس آن جامعه مدنی دشمن فرض میشوند و کانونهای متعدد قدرت باید حذف شوند – به جامعه مدنی هم فشار وارد میشود.
وی اضافه کرد: در اندیشه مبارزان علیه نظام شاهنشاهی، عنصر توتالیتاریسم وجود دارد. این عنصر تقریبا در اندیشه همه گروههای چپ مارکسیستی وجود دارد و در برخی از گروههای اسلامی هم وجود داشت. همچنین این عنصر در اندیشه کسانی که دیدگاههای ناسیونالیسم رمانتیک داشتند، وجود دارد. بنابراین این عنصر قبلا وجود داشته و به همین خاطر، شاهد حرکتهای ضد جامعه مدنی در ایران هستیم.
اولین گام برای حذف عنصر توتالیتاریسم این بود که گفتیم باید بین دین و معرفت دینی تفاوت قائل شد
این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی بیان اینکه اولین گام برای حذف عنصر توتالیتاریسم این بود که گفتیم باید بین دین و معرفت دینی تفاوت قائل شد، اظهار داشت: وقتی گفتیم دین قدسی است ولی فهم ما از دین، بشری، ناقص و موقتی یکی از پایههای توتالیتاریسم زده میشود. این گامی بود که هرچند قبل از انقلاب وجود داشت ولی پس از جنگ آن را به یاد آوردیم.علویتبار با بیان اینکه دومین ضربه به توتالیتاریسم زمانی بود که ما یک خشونت سنگین و کور را پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: مطابق تحقیقی که عمادالدین باقی انجام داده است، خشونت زیادی در بطن انقلاب نیست. اما بعد از انقلاب، حدود ۱۵ هزار نفر در درگیریها کشته میشوند و ۱۷ هزار نفر نیز از مسئولان، دستاندرکاران و هوداران انقلابی ترور و کشته میشوند. حدود ۲۲۰ هزار نفر هم در جنگ از دست دادیم. این خشونتها موجب شد تا بفهمیم تا برای رسیدن به هدفهای خوب از روشهای بد استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در دوره آرامش پس از انقلاب توانستیم دو پایه مهم توتالیتاریسم را بزنیم، خاطرنشان کرد: بستر ذهنی جامعه برای تقویت جامعه مدنی فراهم است. این هم محصول انقلاب است و هم پسا انقلابی در گذر انقلاب است.منبع: ایلنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۸۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان
به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، آیتالله محمدرضا ناصری در دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه پیام نور استان یزد با بیان اینکه دانشجویان امروز، مدیران فردای کشور هستند، اظهار داشت: با توجه به مسئولیتی که در آینده متوجه این دانشجویان است، نیاز به تربیت دانشجویانی خلاق، متفکر، متدین و مسئولیت پذیر داریم.
امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه خداشناسی و شناخت حق اصلیترین نیاز برای تربیت انسانهاست، عنوان کرد: باید در مدارس و دانشگاه ها به خداشناسی و تربیت انسانها توجه جدیتری صورت گیرد.
آیت الله ناصری همچنین با تاکید بر اینکه باید دانشجویان را از سطحی نگری دور کنیم و با نحوه تدریس، آنها را افرادی عمیق و متفکر بار بیاوریم، افزود: این مسئولیتی است که بر عهده دانشگاه هاست و باید خلاقیت را در دانشجویان بارور کنند.
وی ادامه داد: استاد باید دانشجو را وادار به تفکر و اندیشه کند همچنانکه در کتاب خدا نیز بر اندیشه و تفکر تاکید شده و بزرگان دین ما نیز تاکید کرده اند که یک ساعت تفکر از 70 سال عبادت ارزشمندتر است.
نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: اگر دانشجو خلاق نباشد، در آینده به مدیر بخشنامه ای تبدیل می شود همچنانکه امروز نیز می بینیم که برخی مدیران قدرت حل مسئله ندارند و هر چه به آنها دیکته شود، همان را انجام می دهند.
وی تاکید کرد: اینکه برخی مدیران، نمایندگان مجلس و کارشناسان متوجه برخی فرمایشات رهبری نمی شوند، حاصل همین تحصیل و تربیت معیوب است همچنانکه می بینیم رهبری سالهاست بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند اما برخی مدیران ما نتوانسته اند هیچ برنامه ای در این زمینه ارائه دهند.
آیت الله ناصری همچنین بر لزوم تقویت قدرت تشخیص در دانشجویان تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز بسیاری از دانشجویان ما قدرت تشخیص حق از باطل را ندارند.
وی با تاکید بر اینکه جوانان و فرزندان این مرز و بوم خلاقیت، استعداد و توانایی بیشتر از جوانان سایر کشورها دارند، اظهار داشت: لازم است شرایط شکوفایی و تبلور این ویژگی ها در جوانان ما فراهم شود تا به تولید علم به عنوان دغدغه رهبری بپردازند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد نیز در این دیدار با بیان اینکه دانشگاه پیام نور در استان یزد دارای 10 مرکز و واحد است، افزود: واحدهای این دانشگاه در شهرهای یزد، زارچ، رضوانشهر، میبد، اردکان، تفت، ابرکوه، مهریز، مروست و بافق در سطح استان فعالیت دارند.
حمیدزاده عنوان کرد: در این واحدها در حال حاضر 8 هزار و 500 دانشجو به صورت حضوری و مجازی در حال تحصیل هستند.