Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-05@04:48:58 GMT

راه برون رفت از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۰۴۸۲

راه برون رفت از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

مصری نماینده مجلس: هرچه اثرات دولت بر صندوق ها کمتر شود صندوق های بازنشستگی به پایداری بیشتر می رسند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبدالرضا مصری نماینده مجلس با حضور تیتر امشب درباره ساز و کار صندوق های بازنشستگی گفت: تنها راهکار وابستگی به دولت نیست بلکه باید مشخص شود نوع وابستگی به دولت چگونه است و آیا صندوق هایی که از نظر ساختاری به دولت وابستگی ندارند از  مشکلات مصون هستند؟ آنچه اتفاق افتاده این است که همه عواملی که موجب نابودی صندوق ها هستند همان عواملی هستند که اگر حذف شوند صندوق ها پایدار خواهند شد و اگر صندوق پایدار شود وابستگی به دولت قطع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 او افزود: دولت ها و حاکمیت ها در مواقع مختلف قوانینی را به بیمه تحمیل می کنند، محاسبات را به هم می ریزند. در صورتیکه بپذیریم بیمه یک صنعت است و باید بر اساس محاسبات اداره شود هرگونه دخالت و متغیر منابع صندوق ها را از بین می برد. دخالت های مدیریتی نیز یکی از مشکلات جدی است و افرادی که هیچ سابقه مدیریتی ندارند تصمیمات مقطعی می گیرند.

مصری گفت: سازمان تامین اجتماعی بابت پرداخت بیمه درمان بدهی دارد و برای پرداخت بدهی های خود از تسهیلات استفاده کرده است. یکی از سه عنصر اصلی کشور در سال های آینده صندوق های بیمه ای هستند. 23 درصد بودجه امسال برای صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری در نظر گرفته شده است که عدد سنگینی است.
 
او گفت: قانون اساسی تنها دولت را مکلف به تشکیل صندوق ها نکرده بلکه این یک وظیفه همگانی است. با برگشت به قوانین مشخص می شود بزرگترین صندوق کشور همچنان پایدار است چون قوانین در روز اول تولد خوب بوده اما به مرور متغیرهای مزاحم او را تحت تاثیر قرار داده است؛ دولت ها ناپایدارند بنابراین هرچه اثرات دولت بر صندوق ها کمتر باشد صندوق به پایداری بیشتر می رسد.   مصری گفت: همه صندوق ها بغیر از صندوق تامین اجتماعی که عدد پشتیبان 6 دارد و یک صندوق دیگر همه صندوق ها برشکسته هستند و صندوق صدا و سیما عدد پشتیبان ندارند. برای پایدرای بیشتر صندوق ها باید صندوق ها بزرگ باشند تا عدد پشتیبان دیده شود. بیش از 95 درصد منابع صندوق کشوری با وضعیت موجود را دولت تامین می کند پس باید صندوق متمرکز ایجاد شود.

 در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده هرسال 20 درصد بدهی های خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند که تاکنون حتی یک ریال از بدهی ها پرداخت نشده است.

فرخ ملکوند مشاور سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی دو مشکل ذاتی و عارضی دارد که مشکل عارضی مقدم بر مشکل ذاتی است و اهمیت ویژه دارد.  سازمان تامین اجتماعی نسبت به سایر سازمان های بیمه گر تعهدات بهتری دارد و التزام مالی دارد.  او افزود: سازمان تامین اجتماعی 30 هزار میلیارد تومان طلبکار است که پرداخت نشده است؛  تا پایان سال 96 سازمان تامین اجتماعی 181 هزار میلیارد تومان طلبکار است و نیز 18 هزار میلیارد تومان مطالبات قطعی شده داریم که در جمع 200 هزار میلیارد تومان طلب دارد.  قوانین و مقرارات برای پرداخت بدهی های ارگان ها و سازمان ها زمانبندی کرده است. به طور مثلا معافیت ها ظرف 5 سال قرار است پرداخت شود که راهی مشروع برای برون رفت از مشکلات می تواند باشد.  سازمان تامین اجتماعی یک سازمانی است که بیشتر با نقدینگی سروکار دارد به طور مثال هر ماه 2 میلیون و 900 هزار واحد مستمری پرداخت می کند که از این تعداد حدود 400 هزار نفر پیش از موعد بازنشسته شده اند که باید چاره اندیشی شود.    صندوق تامین اجتماعی یک صندوق ملی است که تمام اقشار جامعه را شامل می شود. 13 میلیون بیمه شده اصلی داریم که با اعضای خانواده به بیش از 40 میلیون نفر می رسد.

 او افزود: اهمیت سازمان تامین اجتماعی بودجه آن سازمان است بنابراین برای برون رفت از مشکلات باید به سمت اصلاحات رفت. بدهی های دولت و جامعه و مطالبات جاری اگر به موقع به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، مشکلات مرتفع خواهد شد. تجمیع صندوق ها نیز یکی از راه های برون رفت مشکلات است.

متوسط دریافت حق بیمه تا 20 سال است ولی متوسط پرداخت به مستمری بگیران تا 30 سال و بیشتر است.

میکائیل عظیمی مدیر موسسه پژوهشی صندوق بازنشستگی کشور دیگر مهمان برنامه گفت: نهاد بازنشستگی کشور بیمار است و برای اصلاح آن ناگزیر از تبیین برخی موارد هستیم. در بروز بیماری همه نقش دارند حتی مردم و جامعه.   او افزود: در طول تاریخ سازمان تامین اجتماعی یعنی از سال 32 که این صندوق ایجاد شد تا به امروز صندوق ها بر اساس قواعد شناخته شده بیمه شکل نگرفته اند.

عظیمی گفت: فهم و درک ما از نهاد بیمه اجتماعی و انتظاری که حاکمیت از این سیتسم دارد در متغیرهای مالی پارامتریک تاثیر گذار است. امروز به علت اضطرار شرایط بیش از مجموع یارانه نقدی و بودجه عمرانی جامعه این صندوق ها کمک دریافت می کنند یعنی 2 میلیون نفر از جامعه فقط 20 درصد بودجه را به خود اختصاص می دهند.   او افزود: اصلاحات در صندوق های بازنشستگی گریزناپذیر است و مجموعه جامعه از راس حاکمیت تا سلسله مراتب پایین اجتماعی باید درک کند تداوم مشکلات کل حیات اجتماع را به مخاطره می اندازد.   به طور مشخص اجرای بدون تنازل اصل 29 قانون اساسی و در ادامه اجرای غیر نمایشی قانون ساختار مصوب اردیبهشت 83 می تواند راهکار برون رفت از مشکلات صندوق ها باشد.
 اصل 29 ایجاد رفاه و تامین اجتماعی را تکلیف کرده و طراحی نظام جامع تامین اجتماعی تکلیف دولت و حق مردم است و دولت در لایه 1 و 2 حضور پررنگ دارد. عدد پشتیبان خوب است اما کافی نیست. با یک نظام تنظیم گری دقیق می توان صندوق ها را مانند دیگر کشورها تجمیع کرد.
 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: بیمه صندوق های بازنشستگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۰۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه بیست ویکمین المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل تأمین ‌اجتماعی استان گفت: بیست و یکمین المپیاد سراسری کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی کشور با همکاری هیئت کوهنوردی استان در سی سخت برگزارشد.

رسول چراغ سحرافزود: این المیپاد با حضور ۳۳ استان و ۱۳۵ کوهنورد از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزارشد.

چراغ سحر هدف از برگزاری این المپیاد را، ارتقای سلامت روحی و جسمی کارکنان دانست واضافه کرد این المپیادبا صعود به قله قلم واقع در شهرستان دنا برگزارشد.

دیگر خبرها

  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود
  • اختتامیه بیست ویکمین المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی
  • مجلس از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت می‌کند
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • آمریکا: کمک مالی به کی‌یف برای پرداخت حقوق بازنشستگی نیست
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • پیگیری نوبت دهی الکترونیک در بیمارستان‌های تامین اجتماعی
  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه