Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجودی که مصوبه روزگذشته هیأت وزیران درخصوص واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز خبر خوبی برای تولیدکننده‌هاست و به‌طور قطع بخشی از مشکلات آنها را حل می‌کند، ولی باید به این موضوع توجه داشت که این مصوبه بیشتر برای واردات مواد اولیه و قطعاتی کاربرد دارد که نیاز فوری به آنها وجود دارد و بنابراین فرآیند معمول تجارت و ورود مواد اولیه با این روش ممکن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود دانشمند عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران           در روش بدون انتقال ارز تولیدکننده می‌تواند برای خرید یک قطعه یا بخشی از موارد اولیه مورد نیاز خود از بازار ارز تهیه و از طریق صرافی پول را به فروشنده خارجی ارسال کند تا در کوتاه‌ترین زمان کالای مورد نظر خود را دریافت کند. اما برای اینکه تولیدکننده بتواند کل مواد اولیه خود را وارد کند، باید به سامانه نیما مراجعه کند که قیمت کمتری هم نسبت به بازار دارد. اما با توجه به اینکه هنوز سامانه نیما به سیستم بانکی متصل نیست مشکلاتی دراین بخش وجود دارد. درواقع خرید کالا بدون انتقال ارز ریسک بالایی نیز به همراه دارد چراکه ازطریق کانال‌های مرسوم بانکی انجام نمی‌شود. درصورتی که خریدار و واردکننده از طریق اعتبار اسنادی که به نوعی دستور پرداخت مشروط محسوب می‌شود ریسک کمتری دارد. در ماه‌های اخیر در اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات پرونده‌های بسیاری از شکایت فعالان اقتصادی ایرانی مطرح شده  که با وجود پرداخت پول فروشنده از ارسال کالای مورد نظر خودداری کرده است چرا که اسناد و مدارک کافی برای اثبات این معامله دراختیار ندارند. برای مثال هم‌اکنون پرونده‌ای در اتاق مشترک ایران و امارات وجود دارد که در سال 2012 خریدار ایرانی شش میلیون درهم به طرف اماراتی پرداخت کرده ولی پس از گذشت هفت سال از سررسید این قرارداد که سال 2014 بوده هنوز کالا به دست خریدار نرسیده است. بنابراین تنها انتقال ارز از طریق بانک و اعتبار اسنادی است که ریسک خریدار و فروشنده را کاهش می‌دهد. البته تا زمانی که لوایح مربوط به اف‌ای‌تی‌اف را در کشور تصویب نکنیم، بانک‌های دنیا با ایران کار نمی‌کنند. طبق مهلت داده شده توسط اف‌ای تی‌اف ایران تا اول فوریه سال 2019 یعنی حدود 15 روز دیگر باید لوایح باقیمانده را به تصویب برساند و درغیراین صورت کار برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار خواهد شد و حتی از تحریم نیز سخت‌تر خواهد بود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۰۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود

سخنگوی دولت گفت: حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل بیش از ١۴٠ میلیارد دلار بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی بهادری جهرمی شامگاه چهارشنبه _دوازدهم اردیبهشت_ در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان گلپایگان اظهار کرد: حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل بیش از ١۴٠ میلیارد دلار بود، همچنین تجارت خارجی ایران در فروردین سال جاری ١٠.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حال منابع ارزی ما خوب است تصریح کرد: ما مشکلات ارزی و دیگر معضلات جاری را می‌دانیم اما مجبوریم در شرایط تحریم، تعادل ارزی را برقرار کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظارت بر نوسانات نرخ ارز به صورت جدی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه دولت هدایت منابع ارزی به سوی موارد مهم و اولویت‌ها است.

بهادری جهرمی افزود: این دولت نهضت تکمیل طرح‌های نیمه تمام را آغاز کرد، اما بر اساس اولویت بندی پیش می‌رود.

وی درباره نظارت بر نظام بانکی گفت: سال گذشته سه مؤسسه مالی اعتباری بزرگ را منحل کردیم بدون اینکه هیچ مشکل اقتصادی و اجتماعی رخ دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این دولت اهل اراده و تصمیم است و وقتی تصمیمی می‌گیردبه آن عمل می‌کند و اهل شعار و وعده نیست.

بهادری جهرمی تصریح کرد: درصدد هستیم که منابع بانکی را به سمت اقدامات مولد مانند تولید و مسکن سوق دهیم و از سوی دیگر در بخش‌های تکلیفی مانند فرزندآوری نیز از آن بهره‌مند شویم.

وی گفت: نرخ سود بانکی نرخ سابق است از طرف دیگر نرخ تورم تولید کننده که در ابتدای دولت ١٠٣ درصد بود الان به ٢٣ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دهه ٩٠ بسیاری فرصت‌ها از دست رفت، گفت: این موضوع تنها به مباحث اقتصادی محدود نبوده است و در دیگر موارد مانند فرهنگی و اجتماعی نیز کاستی داشتیم.

بهادری جهرمی همچنین در مورد توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: این موضوع پارسال در قانون بودجه نبود اما امسال سعی کردیم برای آن ردیف بودجه تعریف کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 749985

دیگر خبرها

  • آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)
  • بین منافع پست بانک ایران و کارکنان بانک مرزی وجود ندارد
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • اعمال محدودیت ترافیکی در ۲ محور گیلان
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • ثبت پتنتی که انتقال حرارت در کشتی‌ها و هواپیماهای پرسرعت را تسهیل می‌کند
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند