Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@21:58:27 GMT

سامان بخشی مصرف آب با سامانه های آبیاری نوین

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۱۴۰۳

سامان بخشی مصرف آب با سامانه های آبیاری نوین

مشهد - ایرنا - این روزها که تنش آب و خشکسالی یکی از مهمترین چالشهای موجود در کشور است، سامان بخشی مصرف آب و مدیریت صحیح و موثر در این زمینه با استفاده از اجرای شیوه های نوین آبیاری، ضروری و میسر است.

خراسان رضوی بحرانی ترین منابع آب زیرزمینی را در کشور دارد بطوری که افت سطح آبهای زیرزمینی در این استان به یک متر رسیده و ذخایر آبهای زیرزمینی این خطه با یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب کسری در سال مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالی که چاهها و منابع زیرزمینی سهم 80 درصدی در تامین آب آشامیدنی استان 6.4 میلیون نفری خراسان رضوی را دارند میزان نزولات جوی و بارندگیها طی سال زراعی جاری در مشهد و دیگر شهرستانهای استان افت داشته است.
این خطه از سرزمین ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک و میانگین بارندگی آن کمتر از کشور است بطوریکه میانگین سالانه بارندگی در کشور حدود 250 میلیمتر و در خراسان رضوی کمتر از 210 میلیمتر می باشد.
آبیاری‌ نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ توسط تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی است. بازده آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره‌ای تا 95 درصد اعلام شده است به این معنا که با اجرای آبیاری بارانی تا 20 درصد و با آبیاری قطره ای تا پنج درصد آب هدایت شده به زمین کشاورزی تلف می ‌شود.
این در حالی است که در آبیاری به روش سنتی حتی با همه روشهای صرفه جویی بازده آبیاری حداکثر 50 درصد است.
هم اکنون هشت میلیون و 700 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در ایران وجود دارد که تاکنون حدود دو میلیون هکتار آن به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.
در این میان خراسان رضوی جزو استانهای برتر کشور در اجرای سامانه های نوین آبیاری است در حالی که این استان سالهای بسیاری است که با پدیده خشکسالی و بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کند و اکنون در حال سپری کردن هفدهمین سال خشکسالی می باشد.
به گفته کارشناسان 90 درصد مصرف آب در خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است که اگر فقط 10 درصد آن کاهش یابد دیگر بحران نگران کننده ای در این حوزه وجود نخواهد داشت.

* خراسان رضوی برترین استان کشور
رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان در اجرای سامانه نوین آبیاری رتبه نخست کشور را دارد.
دکتر مهدی فاطمی افزود: در مجموع 350 هزار هکتار زمین مستعد برای اجرای شیوه های نوین آبیاری در خراسان رضوی وجود دارد.
وی اغلب سامانه نوین آبیاری را مربوط به کشت های گندم، سیب زمینی و باغهای پسته و انگور اعلام و بیان کرد: اجرای سامانه های نوین آبیاری در خراسان رضوی به عنوان یکی از اولویتهای مورد نظر در بخش کشاورزی دنبال می شود و اجرای موفق آن آثار و برکات فراوان برای استان داشته است.
وی گفت: از سال 1392 تاکنون 59 هزار و 431 هکتار از کشتزارهای این استان به ادوات و سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است.
وی اعتبار اختصاص یافته به خراسان رضوی را برای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در این مدت پنج هزار و 470 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تجهیز 25 هزار هکتار زمین کشاورزی استان به سامانه آبیاری نوین طی یک سال و نیم اخیر صورت گرفته است.

* صرفه جویی در مصرف آب
کارشناس مسئول پروژه های سیستم های آبیاری نوین جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: میزان صرفه جویی در مصرف آب با اجرای این سیستم ها بسیار زیاد و موثر است.
حسین دوزنده افزود: با اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار سالانه بطور میانگین پنج هزار و 600 مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی ادامه داد: همچنین به ازای اجرای هر کیلومتر خط انتقال آب با لوله حدود 70 هزار مترمکعب صرفه جویی آب در سال محقق می گردد.
وی گفت: 60 تا 65 درصد آب مورد استفاده در بخش کشاورزی از دسترس خارج و بدون اثرگذاری در حوزه کشت و زرع وارد محیط زیست می شود لذا میانگین بازده آب در بخش کشاورزی سنتی 35 تا 40 درصد است.
دوزنده افزود: این در حالی است که میانگین بازده در سامانه های نوین آبیاری 70 تا 90 درصد است بنابراین هدر رفت آب با استفاده از این سامانه به 10 تا حداکثر 30 درصد کاهش می یابد.

* 190 هزار هکتار کشتزار مجهز به سامانه نوین آبیاری
رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سامانه های نوین آبیاری بارانی و قطره ای در سطح 190 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی دارای ظرفیت این استان اجرا شده است.
وی افزود: این سطح سامانه های نوین آبیاری از سال 1361 تاکنون در خراسان رضوی بکار گرفته شده است.
وی به اجرا و تحویل سامانه نوین آبیاری در سطح هفت هزار و 300 هکتار کشتزار خراسان رضوی در سال جاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر این اجرای این سامانه در 11 هزار و 800 هکتار از مزارع استان در دست اجرا قرار دارد.
رئیس اداره آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در صورت تخیص به موقع اعتبارات تا پایان امسال 20 هزار هکتار مزرعه دیگر نیز در این استان زیر پوشش سامانه نوین آبیاری قرا می گیرد.
فاطمی افزود: به ازای هر یک هکتار اجرای سامانه نوین آبیاری بارانی یا قطره ای، بطور متوسط پنج هزار و 600 مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می شود.

* جلوگیری از مهاجرت روستائیان
دوزنده با بیان اینکه افزایش بهره وری از 2 منبع ارزشمند آب و خاک با ارتقای بازده آبیاری قابل تحقق است افزود: در این راستا دو برنامه اصلی شامل توسعه و اجرای سامانه های نوین آبیاری و عملیات انتقال آب با لوله و نیز اجرای عملیات آب و خاک در سطح مزارع در دستور کار مدیریتهای آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.
وی ادامه داد: در هریک از این برنامه های اصلی فعالیتهای متنوع مانند مطالعه و اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی)، کم فشار، انتقال آب با لوله و همچنین تجهیز و نوسازی جاده های بین مزارع انجام می شود.
وی گفت: همچنین نوسازی شبکه های فرعی پایاب سدهای مخزنی، احیا و مرمت قناتها و احداث استخر های ذخیره آب نیز صورت می گیرد که بخاطر محدودیتهای شدید موجود در میزان آب قابل دسترس، اجرای هریک از این عملیات تاثیر بسیار در استفاده مطلوب از آب و زمین و پایداری کشاورزی به ویژه در مناطق کم آب دارد.
این کارشناس مسئول تاکید کرد: اجرای سامانه های نوین آبیاری نه تنها موجب افزایش بهره وری منایع آب و خاک می شود بلکه با جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به حاشیه شهرها تاثیر مثبت در مسائل اجتماعی و زیست محیطی به جا می گذارد.

* 1.2 میلیارد مترمکعب آب قابل استحصال قناتها
رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به نقش قنات ها در آب دهی بخش کشاورزی و ضرورت توجه به بازسازی و مرمت قناتها گفت: کاهش سطح آبهای زیرزمینی، تداوم پدیده خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیم، حفر چاه در حریم قناتها و سیاست نادرست حفاری چاه به جای قنات موجب کاهش آبدهی قناتها شده است.
فاطمی افزود: مجموع حجم آب قابل استحصالی از قناتها در استان خراسان رضوی 1.2 میلیارد مترمکعب است.
وی با اشاره به اینکه یک چهارم قناتهای موجود در این استان نیازمند مرمت اضطراری هستند و در صورت عدم رسیدگی خشک می شوند، اظهار داشت: 6 هزار و 800 رشته قنات با طول 13 هزار کیلومتر در خراسان رضوی وجود دارد که این مقدار معادل 16.5 درصد کل قناتهای موجود در ایران است.
وی ادامه داد: با توجه به تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی سطح سفره های آب زیرزمینی به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل اکثر قناتها نیاز به بازسازی و مرمت دارد.
رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اختصاص اعتبارات مرمت و بازسازی قناتها از سال 1376 در کشور آغاز و تاکنون 57 درصد قناتهای این استان مرمت و بازسازی شده اند اما همچنان نیازمند تخصیص اعتبار و توجه به این بخش هستیم.
وی افزود: امسال مرمت و بازسازی 200 رشته قنات در دستور کار است که تاکنون اقدامات لازم برای 126 رشته قنات انجام شده و 70 میلیارد ریال اعتبارات ملی نیز در این زمینه پرداخت شده است.
فاطمی گفت: هنوز حدود 43 درصد قناتهای خراسان رضوی نیازمند بازسازی و مرمت هستند که درصد بسیاری از انها به مرمت اضطراری نیاز دارند.
7496 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي آب خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۱۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ در این مجموعه می‌توانید خبر‌های زیر را ببینید:
- ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی برای گرامیداشت روز شهرکرد
- غبار روبی و عطر افشانی گلزار مطهر شهدای شهرکرد همزمان با روز شورا‌ها
- برگزاری دوره تخصصی نماز در استان
- بازدید فرماندار لردگان از روند اجرای پل و مسیر سیلاب در این شهرستان
- اجرای طرح هادی در روستای باغ محمدعلی
- نواخته شدن زنگ کار و تلاش در یک واحد تولیدی سامان
- تجلیل از اعضای شورای شهرستان شهرکرد، بروجن و سامان
- دیدار رییس مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخ شهر با اعضای شورای اسلامی این شهر
- همایش تجلیل از کارگران در شهر چلیچه
- تجلیل از فرهنگیان بروجن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد
  • سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در خراسان رضوی فعال خواهد بود
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • اسراف در مصرف آب به لطف آبیاری گل‌ها در محدوده پل آذر اصفهان + فیلم و تصاویر
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد