Web Analytics Made Easy - Statcounter

تربیت دینی کودکان از پیچیده‌ترین ظرایف تربیتی و روانشناختی است و در فرآیند شکل‌گیری شخصیت کودکان بیش‌ترین نقش بر‌عهده‌ الگوهای رفتاری است.
مهم‌ترين روش در آموزش به كودكان آميختگی روش قرآنی و تربيت و آموزش در كنار يكديگر است. رسانه‌های گروهی نیز در فرآیند تربیتی کودکان تاثیر بسزایی دارند که عدم توجه به سن و استعداد در ارائه این برنامه‌ها می‌تواند آثار منفی را در زندگی و آينده نوجوانان ايجاد كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متأسفانه بسیاری از والدین احساس بی‌کفایتی یا حالت سردرگمی دارند و نمی‌دانند با کودک خود چطور برخورد کنند به‌همین دلیل بسیاری از آن‌ها کودکان خود را به مهدکودک می‌فرستند، بنابراین مهدهای کودک نیز باید از اصول تربیتی مناسب سن کودکان بهره ببرند.
متاسفانه امروزه مهدکودک‌ها بیشتر به رواج فردگرایی و استقلال فردی می‌پردازند و شاید کم‌تر به اصول تاکید شده در اسلام بپردازند که این امر، فرآیند تربیتی کودک را با مشکل مواجه می‌کند.
آموزش عملی کودکان
از سویی دیگر قوانین خشک تربیتی در بعضی از مدارس و به طور مثال اجبار کردن دانش‌آموزان برای حضور در نماز جماعت می‌تواند نگران کننده باشد چراکه شاید دانش‌آموز در دوران مدرسه و به اجبار به سمت اصول دینی حرکت کند اما پس از مدتی به مرور از این اصول دلزده خواهد شد.
اگر پدر می‌خواهد فرزندش نماز اول وقت را غنیمت بشمرد، نیازی ندارد به اینکه او را با زور و تهدید وادار به این کار کند. اصلاً در این مورد به حرف و موعظه نیازی نیست. بدون آنکه چیزی بگوید، خود باید برخیزد با اعتقاد بر این کار عبادت کند تا ثمره‌اش را در وجود فرزند ببیند.
فرزندی که در خانواده‌ای لبریز از یاد و محبت خدا به دنیا می‌آید، هیچ‌گاه نیازی ندارد که آموزش ویژه برای نماز ببیند، زیرا از همان آغاز تولد در گوشش اذان و اقامه می‌گویند و او را به بهترین کار دعوت می‌کنند.
والدین با روش‌های مختلف می‌توانند شخصیت کودکان خود را پرورش دهند که مهم‌ترین آن، سلام کردن و هم‌بازی شدن با آن‌ها است. اولین نیاز روانی کودک و نوجوان مهر و محبت و دوست داشتن آن‌ها است. هر کودک و نوجوانی برای داشتن احساس امنیت، باید مورد محبت قرار گیرد.
رابطه مهرآمیز با کودک؛ جزء جدانشدنی سیره اهل بیت(ع)
رابطه مهرآمیز با کودک؛ جزء جدانشدنی سیره اهل بیت(ع) است. رفتار حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) و امامان با فرزندان خود گواه این مدعاست. ابراز محبت، موجب دلگرمی و علاقه‌مندی به والدین و زندگی خواهد شد. احساس امنیت در نوجوان سبب می‌شود زمینه پیوند شما با او توسعه یابد و در این رابطه رفتار صحیح دینی را بیاموزد. رابطه مهرآمیز همراه با گذشت و مدارا، با همگان و به‌ویژه با کودکان و نوجوانان قو‌ی‌ترین و پرجاذبه‌ترین و سازنده‌ترین رابطه‌ها است.

حضرت علی(ع) می‌فرماید: «کسی که کودکی دارد باید در راه تربیت او کودکانه رفتار کند».

در جایی دیگر، امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) می فرماید: «دل کودک چون زمینی خالی است که هر بذری در آن پاشیده شود، می‌پذیرد، پس من پیش از آنکه قلبت سخت و فکرت به امور دیگر مشغول شود، به ادب و تربیت تو مبادرت ورزیدم».
براساس دستورات اسلام و اهل بیت(ع)، والدینی که قصد بچه دار شدن دارند، باید قبل از تولد فرزند در اندیشه تربیت او باشند چراکه اگر والدین آماده نباشند، چگونه می‌خواهند فرزندی با معیارها و اصول دینی تربیت کنند.
قصه؛ راه سبز تربیت کودکان
فاطمه حسینی‌فر، مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از قدیم‌الایام، شیوه تربیتی براساس تمثیل و داستان تعریف کردن بوده که شیوه‌ای بسیار مؤثر بوده است.
وی با بیان اینکه قرآن‌کریم که بزرگ‌ترین معجزه محسوب می‌شود، در قالب احسن‌القصص، نکات تربیتی را مطرح کرده است، افزود: تجربیات نشان می‌دهد که قصه می‌تواند در فرهنگ، اخلاق، روحیه، احساس، رفتار، گفتار و زندگی ما تاثیرگذار باشد.
مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند بیان کرد: روانشناسان در دهه‌های اخیر به این باور رسیده‌اند که قصه‌ها می‌توانند به زندگی انسان‌ها جهت دهند و بر تربیت فرزندان تأثیرگذار باشند.
حسینی‌فر تصریح کرد: زمانی که کودکان در سنین پایین با ادبیات، متون کهن و جدید و قصه‌ها آشنا ‌شوند، احساس لطیف‌تری پیدا کرده، خلاقیت آن‌ها رشد می‌کند، تخیل آن‌ها تقویت شده و ارتباطات آن‌ها مؤثرتر و موفق‌تر خواهد شد.

رسانه‌ها و تاثیر بر کودک
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تربیت کودکان، ادامه داد: بارزترین تأثیر رسانه‌ها بر کودکان، تقویت مهارت‌های گفتاری آنها است که به دو صورت انجام می‌شود.
مدیر اتاق قصه و خانه بازی و ریاضی بیرجند با بیان اینکه رسانه‌ها باعث گسترش دایره واژگان کودک و نیز تسلط کودک بر کاربرد واژگان می‌شوند، اظهار کرد: تمام ما انسان‌ها، اطلاعات محیط را با حواس پنج گانه دریافت می‌کنیم و در این میان به خصوص نقش حس بینایی بسیار پر رنگ است تا جایی که به حس برتر معروف است.
حسینی‌فر بیان کرد: در گذشته که رسانه‌های تصویری به قوت امروز نبود، کودکان پای قصه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌نشستند، اما با گسترش رسانه‌های تصویری، توجه تمام افراد خانواده به خصوص کودکان به این برنامه‌ها جلب شد. تصاویر رنگارنگ و جذاب تلویزیون، کودکان و حتی بزرگسالان را مجذوب خود کرد تا آن‌ها دست از کوچه و خیابان بشویند و به صفحه کوچک تلویزیون چشم بدوزند.
وی با بیان اینکه برنامه کودک در دنیای تصویر و رسانه، چنان جایگاه قدرتمندی پیدا کرد که بخش عمده‌ای از سرگرمی بزرگسالان را نیز تشکیل دادتصریح کرد: تصاویر جذاب، موسیقی‌های جالب و محتوای مفرح و هیجان انگیز، دلایل عمده جلب توجه کودکان به رسانه‌های تصویری است.
مدیر اتاق قصه، خانه بازی و ریاضی بیرجند با بیان اینکه اما با وجود این مزایا، نباید از پیامدهای منفی برنامه‌های نامطلوب غافل ماند، خاطرنشان کرد: نفوذ فرهنگ بیگانه در برنامه‌های خارجی، چاقی مفرط در اثر بی‌تحرکی، پرخاشگری، ترس و شب اداری با تماشای انیمیشن‌های خشن، از معایب برنامه‌های نامطلوب هستند.

زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا معارف خراسان جنوبی تربیت دینی کودکان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۲۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسمی باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره

آفتاب‌‌نیوز :

سایت رسمی باشگاه پرسپولیس نوشت: «به اطلاع هواداران عزیز و رسانه‌های محترم می‌رساند؛ اصولاً وجود چنین لیستی در این مقطع از رقابت‌ها منطقی نیست و در جریان جلسات مدیرعامل و سرمربی تیم نیز صحبتی به میان نیامده است.

همچنین همان‌طور که هواداران و فعالان رسانه‌ای اطلاع دارند، در روز‌های جاری، نقل‌وانتقالات مالکیتی باشگاه جریان دارد و این مسئله سیاست‌ها و امکانات مالی باشگاه در فصل نقل‌وانتقالات را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

همچنین هیچ‌گونه پیشنهادی از باشگاه‌های داخلی یا خارجی به باشگاه داده نشده و تمام این اخبار کذب و با هدف به حاشیه بردن تیم در این شرایط حساس رقابت‌های لیگ و جام حذفی است. در چنین فضایی شاهد هستیم که هر روز یک داستان جدید برای پرسپولیس ایجاد می‌شود.
یک روز هجمه تمدید قرارداد به‌راه می‌اندازند و روز دیگر درباره لیست مازاد و موارد مشابه سخن به میان می‌آید.

از نظر باشگاه پرسپولیس، این جریان‌سازی‌ها حداقل دو هدف را دنبال می‌کند، یکی بر هم زدن تمرکز و آرامش باشگاه و اعضای تیم و دیگری منحرف کردن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها از اتفاقات و اقدامات غیرمتعارف دیگر.

امیدواریم رسانه‌های محترم در جریان انتشار اخباری که منابع خاص در اختیار ایشان قرار می‌دهند، هم به صحت خبر و هم به جهات مختلف آن توجه نمایند».

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • واکنش رسمی باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه | شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه/ شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی