Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@23:24:49 GMT

خوارزمی میزبان دانشگاه های در حال توسعه کشور شد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۲۵۸۶

خوارزمی میزبان دانشگاه های در حال توسعه کشور شد

«دانشگاه های در حال توسعه به دانشگاه های کوچک و نوپای دولتی اطلاق می شود که دانشجویان کمتری نسبت به دیگر دانشگاه ها دارند».
دکتر احمد زنگانه روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این نشست در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار می شود،افزود: طبق برنامه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نشست دانشگاه های در حال توسعه کشور باید هر سال 2 بار برپا شود
که فردا چهارشنبه نشست معاونان و مدیران دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در حال توسعه در سالن غدیر دانشکده ادبیات پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: هدف از این نشست ها بررسی مسائل دانشجویی در حوزه خدماتی همچون مسایل وام، تغذیه، اسکان، تربیت بدنی، بهداشت و درمان، مشاوره، کمیته انضباطی و کمیسیون موارد خاص است.
زنگانه اضافه کرد: هر سال این نشست با حضور مسئولان تمام دانشگاه های دولتی کشور برگزار می شود لیکن امسال بنا به تصمیم وزارت علوم به خاطر دستیابی به اهداف مورد نظر
دانشگاه های در حال توسعه این نشست تخصصی تر شده است.
وی گفت: با برگزاری این نشست در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی ضمن اینکه مسئولان کشوری با ظرفیت های البرز بیشتر آشنا می شوند،دستاوردهایی برای دانشگاه خوارزمی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر حدود 75 دانشگاه درحال توسعه هر یک با ظرفیت حدود 2 هزارو 500 دانشجو در کشور فعالیت می کنند.
دانشگاه خوارزمی شهریور ماه سال 1297 شمسی با عنوان نخستین موسسه تربیت معلم کشور (دارالمعلمین) فعالیت خود را آغاز کرد و در طول زمان عناوین مختلفی همچونی درالمعلمین عالی، دانشسرای عالی، تربیت معلم و تحقیقات تربیتی را به خود دیده است.
دانشگاه خوارزمی مشاهیری همچون شهید محمدعلی رجایی، غلامحسین مصاحب، عبدالعظیم قریب، عبدالکریم قریب و پروین اعتصامی را در خود پرورش داده است.
این دانشگاه در زمان حاضر دارای پنج معاونت، 16 دانشکده، چهار موسسه تحقیقاتی، پنج پژوهشکده، یک قطب علمی و 506 عضو هیات علمی است.
اکنون در این دانشگاه 12 هزار و 369 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه خوارزمی در حصارک کرج و تهران استقرار دارد.
6156/ 6155
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آموزش عالی بهداشت و درمان تغذیه کارشناسی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۲۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز

صورت مسأله
- ایران با مشکل عظیم شتاب فزاینده حجم پول روبه رو است. سیستم پولی کنونی کشور در هر ۲۴ ساعت در حدود ۶ همت (هزار میلیارد تومان) بر حجم پول می افزاید. برای احساس وضعیت، این افزایش حدوداً معادل میانگین ۳۰۰۰ سال دوران پهلوی (۱۳۵۷-۱۳۰۴) است. یعنی حکومت ایران در شبانروز یک میلیون برابر هر شبانروز پیش از انقلاب به اصطلاح پول چاپ می کند. در واقع این مبلغ را نمی توان چاپ کرد، بلکه در سیستم الکترونیک پولی بر تعداد صفرهای حجم پول، افزوده می شود.

- یکی از عوامل تورم، همین افزایش حجم پول است که موجب کوچکتر شدن قدرت خرید می شود؛ افزایش فقر و فساد از پیامدهای آن است. باز هم برای درک وضعیت، ۱۰۰ هزارتومانی در ۱۳۹۰ معادل ۱۰۰ دلار بود و امروز معادل یک و نیم دلار است.

حل مسأله
چند پرسش

- آیا نجات از مصیبت افزایش حجم پول کشور شدنی است؟ مسلماً شدنی است. زیرا بسیاری از کشورها که به این بلاء مبتلاء بودند، آن را چاره کردند، یعنی عملا شدنی است.
-آیا بدون تخصص ها و تجربه ها می توان به رفع مشکل پرداخت؟ قطعاً بدون تخصص ها و تجارب، نشدنی است.
-آیا با یک تخصص و راه حل های یک متخصص می توان مشکل را رفع کرد؟ به این پرسش می پردازم.

معمولا تصور می شود که چاره های مطرح شده توسط یک متخصص ولو مجرب، شدنی است. با موارد عدیده می توان نشان داد که چاره های پیشنهادی تخصص های منفرد، نه فقط شدنی نبوده، بلکه موجب فزونی مشکلات شده است (چرا؟ به این خواهم پرداخت). برای نمونه، چاره ی پروفسور استیو هانکه (Steve Hanke) را می آورم.

استیو هانکه استاد اقتصاد در دانشگاه جان هاپکینز است. اخیراً درباره ی نجات ایران از مصیبت تورم و توسعه کشور، در مصاحبه ای گفته است که در چند کشور آزموده است: با ارتباط ریال و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت، تورم تمام می شود. معلوم است که توجه و تأکید وی بر مهار افزایش حجم پول است. آیا راه حل وی شدنی است؟

بررسی پیشنهاد هانکه

فرض کنید که افزایش حجم پول کنونی به طلا مربوط شود.- هر گرم طلای ۲۴ عیار به قیمت روز ۴/۸ میلیون تومان است. در این‌صورت حکومت برای همین مقدار حجم پول، در هر شبانه‌روز باید ۱/۲۵ تن و در سال ۴۵۰ تن‌ طلا عرضه کند. کل ذخیره معدنی طلای کشور ۳۰۰ تن است و سالانه ۱۲ تن طلا تولید می شود، بگذریم از این که همین مقدار معادن طلای کشور عمدتا در دست بخش غیردولتی است و بهره مالکانه ی آن به حکومت ناچیز است. برای عرضه ی مقدار طلای لازم، چاره ای جز تأمین طلا از خارج نیست.

یک میلیارد دلار معادل ۱۲/۲ تن طلا است. ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، معادل ۳۶۶ تن طلا. یعنی اگر همه ی پول نفت را به طلا تبدیل کند، فقط ۸۰ درصد حجم پول تولیدی در شبانه‌روز را جبران می کند. بخش عمده ای از درآمد نفت برای رفع نیازهای پایه کشور است و دو سال پیش، فرار سرمایه از کشور به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد نفت گزارش شده است (گزارش بانک مرکزی). یعنی اژدهای پرشتاب افزایش حجم پول، با بلعیدن همه‌ی پول نفت، باز هم بیشتر می طلبد. با همین بررسی کوتاه می توان دریافت که چاره ی استیو هانکه برای مهار تورم در کشور «نشدنی» است.

بیشتر می توان اظهارات وی را کاوید. به طور ضمنی از پیشنهاد هانکه برمی آید که دولت چون نمی تواند طلای لازم معادل افزایش حجم پول را تأمین کند، پس بر حجم پول نیفزاید. در وضعیت حاضر، اگر حکومت پول چاپ نکند، در پرداخت هزینه های خود و مصارف خواسته و نخواسته ی پولی کشور دچار مشکل می شود. یعنی در وضعیت کنونی، اظهارات ضمنی هانکه هم نشدنی است.

*عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر

بیشتر بخوانید:

کسانی می خواهند گاو اردک بزاید همه می بازیم با دروغ و فریب و بی انصافی انقلاب علمی خاموش و انفعال ما / پیشگامی تولید فکر نیازمند آزاداندیشی از قیدهای تحمیلی است استالین و پژوهش های جانبدارانه

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899872

دیگر خبرها

  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • رقابت دانش آموزان شاهرودی در جشنواره خوارزمی
  • بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • معرفی توانمندی‌های نظام بانکی ایران در نشست با مدیران بانک مرکزی پاکستان
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • زاهدان میزبان گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • حجاب و عفاف دغدغه امروز مردم و مسئولان است