Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت:در زمان حاضر ۳۷۸ واحد کشت گلخانه‌ای با بیش از ۱۶۱ هکتار در مناطق مختلف آذربایجان شرقی فعال هستند و بزرگ‌ترین مجتمع کشت گلخانه‌ای کشور که گفته می‌شود در نوع خود بزگترین گلخانه خاورمیانه نیز محسوب می‌شود، در منطقه آزاد ارس مشغول تولید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور دارای جایگاه مهمی در تامین محصولات کشاورزی است، اما به واسطه کاهش منابع آبی با چالش جدی مواجه شده و به نظر می‌رسد با تکیه بر کشت گلخانه‌ای می‌توان در مسیر رفع این چالش گام برداشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود:توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی، علاوه بر افزایش بهره وری و ارزش افزوده بیشتر موجب صرفه جویی در منابع تولید می‌شود.

فتحی افزود:کشت گلخانه‌ای علاوه بر صرفه جویی غیرقابل تصور در مصرف آب، از منظر استفاده بهینه از منابع خاک نیز بسیار مقرون به صرفه است.

وی با اعلام اینکه برای افزایش تولید محصولات گلخانه‌ای و مکانیزه کردن گلخانه‌ها تسهیلات ویژه پرداخت می‌شود، تاکید کرد: هیچ گونه محدویتی در پرداخت تسهیلات برای مکانیزه کردن کشت گلخانه‌ای وجود ندارد.

فتحی با اشاره به اینکه تراز تجاری محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گلخانه‌ای در استان آذربایجان شرقی مثبت شده و رو به رشد است، از برنامه ریزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان به منظور کاهش مصرف آب، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار خبر داد.

وی با اشاره به فعالیت چند واحد بزرگ گلخانه‌ای در استان، افزود: ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس هم با هدف امکان مشارکت همه بهره برداران بخش کشاورزی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی قرار دارد.

وی با بیان اینکه آب و خاک به ما ارث نرسیده و امانتی نزد ما برای آیندگان است، گفت: تغییر شیوه‌های کشاورزی و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای باعث بهبود وضعیت آب و خاک در استان می‌شود.

فتحی یادآوری کرد: ایجاد واحد‌های گلخانه‌ای در مقیاس کوچک در محدوده اراضی روستایی و شهر‌ها یکی از سیاست‌هایی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه با هدف افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده گلخانه و افزایش بهره وری از زمین‌های خرد و کوچک کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

ایرانی فام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به مزایای تولید گلخانه‌ای همچون افزایش کمی و کیفی تولید، کاهش تنش‌های زیست محیطی و کاهش مصرف منابع اصلی تولید، اظهار داشت: تولید گلخانه‌ای جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب شده و از تسهیلات با کارمزد پائین بهره مند می‌شود.

وی تعداد گلخانه‌های فعال آذربایجان شرقی را ۳۷۸ واحد در وسعتی بیش از ۱۶۱ هکتار اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر ۵۷ هکتار فضای گلخانه‌ای در منطقه آزاد ارس، ۳۱ هکتار در شهرستان خداافرین و ۲۰ هکتار در شهرستان شبستر در حال ایجاد است.

وی با اشاره به اینکه سطح کشت ۸۶ هکتار از گلخانه‌های استان هیدروپونیک و ۷۵ هکتار خاکی است، افزود: از نظر پوشش نیز ۱۲۱ هکتار از گلخانه‌های آذربایجان شرقی پلاستیکی و پلی کربنات و ۴۰ هکتار شیشه‌ای هستند.

ایرانی فام اعلام کرد: از نظر تولید محصول نیز ۱۴۱ هکتار از گلخانه‌های استان به تولید سبزی و صیفی، ۶ هکتار گیاهان زینتی و ۱۴ هکتار به تولید رز شاخه بریده اختصاص دارد.

وی گفت: در سال جاری ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تن خیار، ۳۴۵ تن فلفل دلمه‌ای، ۱۹۰ تن توت فرنگی، ۲۲ میلیون و ۵۰۰ شاخه رز شاخه بریده و ۹۰۰ هزار گلدان گل زینتی در گلخانه‌های استان تولید شده است.

وی با اشاره به تقاضای کشور‌های همسایه از جمله روسیه، عراق و جمهوری آذربایجان برای محصولات گلخانه ای، گفت: امسال حدود ۱۱ هزار تن از محصول گوجه فرنگی گلخانه‌های استان صادر شده است.

شیخلو مدیر جهاد کشاورزی منطقه آزاد ارس نیز با اشاره ظرفیت‌های این منطقه در زمینه تولیدات گلخانه ای، یادآوری کرد: یکی از بزرگترین واحد‌های گلخانه‌ای کشور در این منطقه فعال است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت کشور در تامین منابع از جمله آب، راهکاری جز افزایش بهره وری در واحد سطح برای تامین مواد غذایی به نظر نمی‌رسد، گفت: توسعه صنعت گلخانه‌ای در منطقه آزاد ارس از رویکرد‌های اساسی است.

وی با اعلام اینکه در زمان حاضر حدود ۳۲۰ هکتار گلخانه در این منطقه با حجم سرمایه گذاری ۹ هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال در حال ساخت بوده و حدود ۷۳ هکتار گلخانه بهره برداری شده است، گفت: در مجتمع‌های گلخانه‌ای این منطقه برای ۸۵۰ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

وی میزان تولیدات مجتمع‌های گلخانه‌ای ارس را در سال جاری ۱۸ هزار و ۲۲۰ تن شامل انواع محصولات گلخانه‌ای (خیار- گوجه فرنگی- فلفل دلمه ای- توت فرنگی- بادمجان- گل رز- قارچ- تکثیر نهال) اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد تولیدات به کشور‌های روسیه، عراق، عمان و قطر صادره شده است.

شیخلو با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره تولید درصدد جذب سرمایه گذار درخصوص سورتینگ و بسته بندی محصولات گلخانه‌ای هستیم، گفت: در زمان حاضر یک واحد سورتینگ و بسته بندی با حجم سرمایه گذاری ۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال و با اشتغال ۳۰ نفر در حال فعالیت است.

کشت گلخانه‌ای به جهت مزایای فراوان جزو راهبرد‌های دولت در بخش کشاورزی است و در صورت توسعه آن می‌توان ضمن افزایش بهره وری و صادرات در زمینه حفظ آب و خاک به عنوان منابع اصلی تولید گام‌های اساسی برداشت.

در کشت‌های گلخانه‌ای بهره وری آب تا ۱۰ برابر، میزان تولید ۱۰ تا ۱۲ برابر و میزان درآمد کشاورزان نیز ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش می‌یابد ضمن اینکه به ازای هر هکتار گلخانه ۱۲ شغل مستقیم و ۱۵ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

آذربایجان شرقی درسال‌های اخیر در زمینه کشت گلخانه‌ای گام‌های شتابانی برداشته است، به گونه‌ای که محصولات گلخانه‌ای آن علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشور‌های روسیه، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و قفقاز صادر می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

۱۸ هزار و ۲۲۰ تن میزان تولیدات محصولات گلخانه‌ای  ارس در سال جاری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه با موضوع ترویج الگوی کشت محصولات زراعی و باغی   در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان غربی  برگزار شد.

شرکت کنندگان در این مراسم با  اصول تغذیه، مبارزه با آفات، بیماری ها وعلفهای هرز در محصولات سیب درختی و کلزا آشنا شدند.

 مددکاران ترویجی بعنوان عاملین شبکه ترویج در روستاها نقش مهمی در  انتقال دانش فنی و سیاستهای بخش کشاورزی به بهره برداران دارند.

دیگر خبرها

  • سهمیه‌ آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد است
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • افتتاح هشت هزار و ۴۰۴ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه