Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:12:48 GMT

75 هزار کودک در لرستان سنجش بینایی شدند

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۵۵۶۸

75 هزار کودک در لرستان سنجش بینایی شدند

خرم آباد - ایرنا - معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان گفت: در طرح غربالگری تنبلی چشم که از اول آبان ماه آغاز شده تاکنون 75 هزار کودک در استان مورد سنجش بینایی قرار گرفته اند.

ابتسام داشی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این طرح که قرار است تا پایان اسفندماه ادامه داشته باشد پیش بینی شده 100 هزار کودک مورد غربالگری چشم از نظر ابتلا به تنبلی چشم و سایر عیوب انکساری قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: بنا بر آمارهای استانی از منابع شبکه بهداشت و ثبت احوال تعداد کودکان استان 103 هزار نفر است که تلاش می شود تا پوشش صد درصدی این کودکان از نظر اجرای غربالگری چشم صورت گیرد.
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: پایگاه های ثابت و سیار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که در تمامی مهدکودک و پیش دبستانی ها غربالگری تنبلی چشم برای کودکان انجام می شود.
داشی افزود: به منظور پوشش دادن مناطق روستایی و صعب العبور نیز تیم های سیاری در نظر گرفته شده که مراجعه خانه به خانه را انجام داده و یا با استقرار در مساجد و یا خانه های سلامت محله ها و مناطق روستایی سنجش بینایی کودکان را انجام می دهند.
وی یادآور شد: زمان طلایی درمان تنبلی چشم سنین بین 3 تا 6 سال است اما تا سنین زیر 10 سال هم قابل کنترل و درمان است.
معاون بهزیستی لرستان افزود: چنانچه تنبلی چشم در این زمان مورد درمان قرار نگیرد در واقع ارتباط چشم با مغز قطع می شود و منجر به نابینایی و کم بینایی می شود که کم بینا یا نابیناشدن یک چشم باعث فشار بیشتری به چشم دیگر هم خواهد شد و متعاقب آن مشکلاتی ایجاد می شود.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان گفت: همچنین در بخش غربالگری شنوایی نوزادان نیز امسال تعداد 24 هزار و 348 نفر غربالگری شدند که با این غربالگری ها تعداد 100 نوزاد با مشکل کم شنوایی و ناشنوایی شناسایی و وارد مراحل درمان شدند.
داشی گفت: در سه ماه سوم سال جاری هفت هزار و 742 نوزاد یعنی معادل 98 درصد نوزادان متولد شده غربالگری شنوایی شده اند.
وی افزود: این میزان از پوشش نوزادان در طرح های غربالگری ما را به این امیدواری که بتوانیم تمام افراد را از خدمات پیشگیرانه پوشش دهیم می رساند.
وی با اشاره به انجام مشاوره های ژنتیک که توسط این معاونت پیگیری و انجام می شود گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد سه هزار و 234 نفر مشاوره ژنتیک شده اند.
1920/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بهزيستي غربالگري چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۵۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

محمد توحیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه نخست آن رشد چهار برابری داشته است گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم و در نیمه دوم سال گذشته ۸۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند.

او افزود: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه‌‎نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اوتیسم، فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان پایگاه‌های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: با آموزش و حساس‌سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام و مبتلایان به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع شدند.

توحیدی بیان کرد: در مرکز توانبخشی پس از انجام تست‌های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اوتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می‌شود.

او تصریح کرد: هزینه مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به اوتسیم بسیار زیاد است به گونه‌ای که در ماه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال برای هر کودک هزینه باید انجام شود، اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، در قالب بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه‌ای برای درمان فرزند خود برعهده ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان پسر حدود چهار برابر کودکان دختر است تاکید کرد: تشخیص ابتلای به اوتیسم غالبا بعد از ۲ سالگی دقیق‌تر است ولی به دلیل مراجعات دیرهنگام والدین با توجه به عدم پذیرش آنان، متاسفانه تشخیص‌ها بعد از زمان طلایی مداخله یعنی بعد از سن پنج سالگی صورت می‌گیرد.

توحیدی با تأکید بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در سنین پایین‌تر و تا کمتر از سه سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او مؤثرتر خواهد بود اظهار کرد: علاوه بر پزشکان، مراقبان سلامت و مربیان مدارس و والدین نیز در صورت مشاهده رفتار‌های غیرمعمول کودک خود نظیر رفتار‌های کلیشه‌ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی‌های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • کشف جسم بی‌جان دو کودک غرق شده در شهرستان نیمروز