Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@21:29:27 GMT

تصویر ۳۶۰ درجه پانورامیک از سمت پنهان ماه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۶۱۸۶

تصویر ۳۶۰ درجه پانورامیک از سمت پنهان ماه

سازمان ملی فضایی چین اخیرا تصویری جالب که توسط ماه‌نورد "چانگ ای- ۴" ثبت شده را منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، ۱۱ ژانویه سال ۲۰۱۹، سازمان ملی فضایی چین، یک تصویر ۳۶۰ درجه پانورامیک از ماه‌نورد چانگ ای- ۴ که در سمت پنهان ماه قرار دارد، منتشر کرد.

این نخستین تصویر پانورامیک ماهنورد مذکور پس از فرود تاریخی‌ بر سمت پنهان ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه‌نورد چانگ ای- ۴ روز ۷ دسامبر سوار بر موشک "لانگ مارچ ۳بی"(Long March ۳B) از مرکز پرتاب ماهواره "شی‌چانگ"(Xichang) عازم ماه شده بود. ماموریت "چانگ‌ای-۴" بخشی از ماموریت‌های ماه است که ۱۲ سال پیش با کاوشگر "چانگ‌ای-۱"(Chang'e-۱) آغاز شده بود. دومین کاوشگر نیز در سال ۲۰۱۰ و سومین کاوشگر در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد.

سمت پنهان ماه

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کرهٔ ماه است که به‌طور دائمی از کرهٔ زمین روی‌گردان است. سمت رو به زمین از کرهٔ ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند.

سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود این‌که دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود اما تفاوت‌ عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند. ظاهراً تعداد بارهایی که گدازه‌های زیرسطحی در سمت پیدای ماه به سطح رسیده‌اند بیشتر و آسان‌تر از سمت پنهان بوده‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چانگ ای ۴ سمت پنهان ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۶۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران آخر هفته بارانی می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، برپایه بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و واکاوی الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی روزهای آینده آسمان کمی ابری همراه با افزایش ابر و افزایش سرعت وزش باد و احتمال خیزش گرد و خاک در نواحی مستعد پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به فعالیت سامانه بارشی از روز پنجشنبه تا شنبه (۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه) علاوه بر افزایش ابر، وزش باد شدید، در بعضی ساعات بارش باران، گاهی به‌صورت رگبار و رعد و برق در سطح استان مورد انتظار است.

شایان ذکر است طی روز پنجشنبه کاهش محسوس دما پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۱ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۱۲ اردیبهشت‌ماه) قسمتی ابری تا ابری و وزش باد در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید به با حداقل دمای ۲۰  و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) نیمه‌ابری تا ابری، از بعد از ظهر بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق،  در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • آغاز «ماه پنهان» با لیندا کیانی و آرمین رحیمیان
  • «ماه پنهان» در تهران کلید خورد
  • قاچاقچیان، پنهان در نقاب کسب و کار‌های اینترنتی/کالای قاچاق چگونه در سایت‌ها فروخته می‌شوند؟
  • ناگفته های سردار حاجی زاده از حمله موشکی سپاه به اسرائیل /نکات پنهان زیاد است /تنها ۲۰ درصد از توانمان را به کار بردیم
  • قالیباف: دست لابی‌های پنهان را در مجلس یازدهم بستیم
  • تهران آخر هفته بارانی می‌شود
  • رودخانه دز، پنهان زیر پوست فاضلاب‌های شهری
  • ضعف‌هایی که نباید پشت قهرمانی فوتسال ایران در آسیا پنهان شود
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها