Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از مخالفت پارلمان انگلیس با طرح دولت این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا سناریوهای مختلفی مطرح شده است. ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ بین الملل اروپا آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم- شکست تاریخی دولت «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس از پارلمان این کشور در رأی‌گیری بر سر طرح توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) اثراتی به مراتب فراتر از داخل این کشور خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روز سه‌شنبه پارلمان انگلیس با 432 رأی مخالف و 202 رأی موافق، توافق حاصل شده دولت انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر خروج از این اتحادیه را رد کرد. فرایند «برگزیت» آنقدر پیچیده است و گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها درباره آن به قدری بالا است که سردرگمی درباره آن طبیعی به نظر می‌رسد. در زیر، این رأی‌گیری و مراحل بعدی آن به زبان ساده توضیح داده شده‌اند. 

این رأی‌گیری برای چه بود؟

نمایندگان پارلمان انگلیس به توافقی رأی دادند که «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس بعد از دو سال مذاکره با اتحادیه اروپا به آن دست پیدا کرده بود. این توافق، قرار بود مکانیسم خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را در تاریخ 29 مارس (9 فروردین‌ماه سال 1398 شمسی) مشخص کند. 

در این توافق موضوعات مهمی مشخص شده بود، مثل اینکه بعد از خروج انگلیس، شهروندان انگلیسی که در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند مشمول چه قوانینی خواهند شد یا اینکه انگلیس برای خروج بایستی چقدر پول بپردازد. اگر این توافق به تصویب می‌رسید بایستی در تاریخ 29 مارس به اجرا در می‌آمد. 

با این حال، توافق ترزا می از ابتدا با انتقادات بسیار گسترده‌ای مواجه شد و شکست آن در پارلمان، از همان ابتدا محرز به نظر می‌رسید. از میان 432 رأی مخالف که به این توافق داده شد، 118 رأی مخالف از آن نمایندگان حزب حاکم بود که  این، میزان نامحبوب بودن توافق برگزیت ترزا می را نشان می‌دهد. این رأی‌گیری، بزرگترین شکست یک دولت مستقر انگلیس در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به این توافق، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست. 

پس از جنگ‌های خونین داخلی میان دو ایرلند، قرارداد بلفاست در سال 1998 امضا و بر مبنای آن قرار شد برای جلوگیری از درگیری، مرزی میان این دو کشور نباشد. حالا با خروج بریتانیا و به تبع آن ایرلند شمالی از اتحادیه اروپا، مشخص نیست که مرز میان دو کشور چگونه خواهد شد.

پارلمان انگلیس توافق پیشنهادی ترزا مِی برای خروج از اتحادیه اروپا را رد کردمخالفان ترزا مِی خواهان رأی عدم اعتماد به دولت انگلیس شدندهشدار اتحادیه اروپا در پی رأی منفی پارلمان انگلیس به توافق برگزیت

 

طرحی موسوم به Backstop  یا «پشتیبان» یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای حل این معضل است که با اجرای آن از بازگشت «مرز سخت» یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می‌شود برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

طرح «پشتیبان» می‌تواند از وقوع آتش درگیری دوباره میان دو ایرلند جلوگیری کند. اما این طرح تنها یک راه‌حل موقت برای مرز تجاری میان بریتانیا و ایرلند شمالی است. اتحادیه اروپا همواره تاکید کرده که هیچ تغییری را در توافق منعقدشده با بریتانیا نمی‌پذیرد.  

چرا این رأی‌گیری مهم بود؟

شکست دیروز در پارلمان ضربه مهلکی به دولت ترزا می بود و فرایند پیچیده برگزیت را با ابهام‌هایی حتی بیشتر مواجه می‌کند. تاریخ مشخص شده برای خروج انگلیس تنها 73 روز دیگر است و انگلیس به جای نزدیک‌تر شدن به فرایند خروج از آن فاصله گرفته است.

در حالت معمول، چنین شکست سنگینی بایستی با استعفای نخست‌وزیر همراه شود، اما برگزیت تا کنون نشان داده شباهتی به فرایندهای شناخته شده و معمول ندارد. 

چه سناریوهایی پیش رو است؟

«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و مهم‌ترین مخالف دولت انگلیس طرحی را برای رأی عدم اعتماد به ترزا می تقدیم پارلمان این کشور کرده است. نمایندگان مجلس عوام انگلیس حالا در این رأی‌گیری درباره ماندن دولت فعلی بر سر کار تصمیم بگیرند. 

این رأی‌گیری قرار است امروز چهارشنبه برگزار شود و بسته به نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، سناریوهایی متفاوتی پیش رو قرار  می‌گیرد. اگر همان‌طور که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند دولت «ترزا می» از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، بایستی روز دوشنبه طرح جدیدی برای برگزیت به پارلمان ارائه کند. 

اگر نمایندگان به ترزا می رأی عدم اعتماد بدهند، دولت سقوط می‌کند و بایستی در بازه‌ای 14 روزه دولت جدید تشکیل شود. قواعد مشخصی درباره اینکه در این بازه 14 روزه چه اتفاقی خواهد افتاد، وجود ندارد. اما بعد از آن، ترزا می می‌تواند ظرف این 14 روز تقویمی برای به دست آوردن مجدد اعتماد نمایندگان پارلمان تلاش کند. در صورتی که او موفق به انجام این کار نشود، پارلمان منحل شده و ظرف 25 روز انتخابات عمومی برگزار می‌شود.  

انتهای پیام/ 

R36444/P/S8,89,1128/CT7 واژه های کاربردی مرتبط مذاکرات برگزیت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مذاکرات برگزیت مذاکرات برگزیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۶۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند

روزنامه فایننشال تایمز امروز جمعه گزارش داد عربستان سعودی و اندونزی در تلاش هستند تا کشورهای اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را رد کنند زیرا آنها نگران آینده ذخایر خود در غرب هستند.

به گزارش ایسنا، در نشست اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، وزرای دارایی عربستان و اندونزی از جمله کسانی بودند که از ایده توقیف احتمالی دارایی‌های مسدود شده روسیه و استفاده از آنها به نفع اوکراین نگران شدند.

این روزنامه گفت که محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیانی ایندراواتی از اندونزی سوالاتی را مطرح کردند که آیا باید از دارایی‌های روسیه استفاده شود یا خیر. گروه ۷، به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، راه‌های قانونی برای مصادره دارایی‌های روسیه را مورد بحث قرار داده است.

به گزارش اسپوتنیک، مسکو از تلاش‌ها برای مصادره دارایی‌های خود به عنوان یک اقدام دزدی، انتقاد کرده است. بانک مرکزی اروپا هشدار داده است که توقیف در درازمدت خطرات اعتباری را برای یورو به همراه دارد و پیشنهاد کرده است که فراتر از یک درگیری به موضوع جداگانه نگاه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد؛ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا
  • اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را در مورد سیاست‌های انتخاباتی متا آغاز خواهد کرد
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • ریاض و جاکارتا از اتحادیه اروپا می‌خواهند دارایی‌های روسیه را مصادره نکند
  • اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران