Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر پور فتح الله در حاشیه سمینار هموویژلانس و مدیریت خون بیمار در قزوین گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: مفهوم مدیریت خون بیمار این است که مصرف خون و فرآورده های خونی به حداقل برسد تا از عوارض و گرفتاریهای ناشی از آن جلوگیری شود.

وی بیان کرد: انتقال خون می تواند موجب انتقال عفونت و عوامل مختلف شود هر چند آزمایش های مختلفی روی آن صورت می گیرد اما ساختار ناشناخته ای دارد و قادر است عفونت را از یک انسان به انسان دیگر منتقل کند و عوارض داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
پورفتح الله یادآورشد: تزریق خون موجب تضعیف ایمنی بدن می شود چون گلبول قرمز ساختار متفاوتی با خود فرد دهنده دارد و در واقع تزریق خون یک نوع پیوند ساده است لذا باور جامعه پزشکی شده و آزادانه صورت می گیرد.

وی بیان کرد: از سال ۲۰۱۰ سازمان  بهداشت جهانی به حرکت محافظه کارانه و مدیریت خون بیمار تاکید دارد لذا باید بیماران مدیریت شوند و اجازه ندهیم بیمار کم خون وارد فرآیند جراحی قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یادآورشد: در جراحی انتخابی فرصت داریم قبل از این که به جراحی بپردازیم اجازه دهیم خون بیمار پاسخگو باشد اما نکته اساسی این است که نباید بگذاریم در مراکز درمانی خون ریزی شود و یا حداقل خون ریزی را داشته باشم و آنرا مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: امروزه امکانات ویژه ای داریم مثل جراحی خون که قادریم خون بیمار را در حالت خونریزی جمع آوری کرد و از فیلتر خاصی عبور داده و دوباره از خون بیمار برای خودش استفاده کنیم و این روند می تواند به کاهش هزینه ها و مصرف فرآورده های خونی منجر شود و به پیامدهای درمان بیمار هم کمک کند.

سالمند شدن جمعیت کشور موجب افزایش مصرف خون می شود

پورفتح الله یادآورشد:در همه جای دنیا جوامع بخاطر افزایش خدمات بهداشتی وقتی به سمت سالمندی می روند در این شرایط مصرف خون و فرآورده های آنها بالا می رود در حالی که اهدا کننده کم می شود.

وی اضافه کرد: عملا در اهدای خون در ۶۰ سالگی ممنوعیت داریم زیرا می تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد لذا بعد از ۶۰ سالگی منع اهدای خون در همه جای دنیا اجرایی شده است و در این شرایط باید بتوانیم این دوران را مدیریت کنیم.

دو میلیون و ۱۰۰ هزار اهداء خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: در حال حاضر دو میلیون و ۱۰۰ هزار اهداء خون داریم و سالانه دو میلیون گلبول قرمز هم مصرف می کنیم و حدود ۷۰۰ هزار واحد پلاسما برای مراکز درمانی ارسال و ۶۰ هزار واحد کرایور هم تهیه می شود.
 
وی بیان کرد: حدود یک میلیون و۴۰۰ هزار واحد پلاکت در اختیار مراکز درمانی سراسر کشور قرار می گیرد که خوشبختانه چون مصرف پلاکت افزایش پیدا کرده امکان اهدا مستقیم پلاکت هم فراهم شده است.

پور فتح الله گفت: این امکان در استانها ایجاد شده تا پلاکت از خون کامل جدا نشود زیرا در روش گذشته پلاکت از خون کامل جدا می شد و برای یک دوز درمانی باید یک پلاکت را از شش اهدا کننده جدا می کردیم اما امروز اهدا کنندگان می توانند اهدا کننده پلاکت هم باشند و یک دوز درمانی را فراهم کنند تا پاسخ نیاز پلاکت کشور را بدهیم.

همه نیازهای فرآورده های خونی را تامین می کنیم

وی بیان کرد: خوشبختانه میزان اهدا خون با تولید و نیاز کشور برابری می کند و پاسخگوست و در برخی مواردی که به دلیل جابجایی خون کمبود داریم از سایر استانها کمک می گیریم برای نمونه استان قزوین مدیریت خوبی در مصرف دارد و وضعیت آن ۲۹ واحد اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان است در حالی که شاخص کشوری ۲۷ واحد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است و این روند موجب کاهش مصرف خون در استان قزوین شده و بخاطر آموزش هایی که داده شده ، قزوین در حال تامین بخشی از نیازهای خونی سایر استانهاست.

تحریمها خللی در روند کار سازمان انتقال خون ندارد

پور فتح الله در خصوص تاثیر تحریم ها در روند فعالیت انتقال خون گفت: چون این روزها را پیش بینی می کردیم با آمادگی وارد شدیم و قبل از تحریم ها کیسه و ملزومات مورد نیاز را خریداری کردیم و به اندازه یک سال آینده نیازها را تامین کرده ایم.

وی اضافه کرد: البته به سازمان فشار زیادی وارد شده چون خرید متمرکز انجام دادیم هرچند تامین تجهیزات سخت بود.

پور فتح الله یادآورشد: چالش ما اعتبارات است چون تامین فرآورده های خونی هزینه سنگینی دارد اما انتظار داریم دولت کمک کند تا مشکلی نداشته باشیم.

پورفتح الله در خصوص به روز بودن تجهیزات سازمان انتقال خون هم اظهارداشت: خوشبختانه تجهیزات سازمان به روز است و در این زمینه مشکلی نداریم.

 خون آلوده نداریم

وی در ادامه گفت: هیچ خون آلوده در کشور نداریم و خون تهیه شده در ایران که در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد هم سطح اتحادیه اروپاست و یکی از کارهای بزرگی که در سازمان انجام شد پالایش قراردادی پلاسمای مازاد بر تولید است و از دو میلیون و یک صد هزار خون اهدایی، حدود ۷۰۰ هزار پلاسما مصرف می شود و موفق شده ایم پلاسمای مازاد بر مصرف درمانی را به اتحادیه اروپا ارسال کنیم تا به دارو و فاکتور هشت، فاکتور ۹ و آلبومین تبدیل شده و به کشور باز گردد.

پور فتح الله اضافه کرد: قانون اروپا این است که برای پایش قراردادی و ارسال پلاسما به اتحادیه اروپا باید استانداردهای جهانی را کسب کنیم و برای همین مراکز انتقال خون در کشور تحت ممیزی قرار گرفته و مورد تایید بازرسان اتحادیه اروپا قرار گرفتند که گزارش ها نشان می دهد سطح استانداردهای کاری ما مانند سطح کاری اروپاست.

وی گفت: بر اساس ممیزی خارجی و یک استاندارد بین المللی این ادعا را داریم که پلاسمای ایران هم سطح اتحادیه اروپاست و بر اساس آماری که داریم و مثبت شدن هپاتیت B و  C و  HIV در پالایشگاههای ما میزان این رخدادها در میان اهدا کنندگان آزمایش بررسی ویروس که در اروپا صورت گرفته، سلامت کار ما مانند اروپا تایید شده است.

متمرکز سازی کارها در اولویت است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یادآورشد: متمرکز سازی مراکز انتقال خون از اولویت های ما در آینده است و چون انتقال خون سند تولید است و ارائه محصول منطبق بر استانداردهای بین المللی در همه جای دنیا رایج شده لذا باید تمرکز ایجاد شود و ماهم دنبال متمرکز سازی فعالیتها هستیم و همه آزمایش های تولید فراورده ها به سمت تمرکز گرایی در مناطق ۹ گانه کشور خواهد رفت و اعزام پایگاهها و جمع آوری خون هم به صورت متمرکز انجام می شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر ۹۰ مرکز همراه با پایگاه ثابت انتقال خون در کشور داریم که در تامین فرآورده های خونی فعالیت می کنند.

کد خبر 4515007

منبع: مهر

کلیدواژه: انتقال خون قزوین اهدا خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۹۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند؟

حجت بیرانوند با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۱۱ واحد نانوایی در لرستان، گفت: میزان مصرف آرد این واحد‌ها ۱۹۳ هزار و ۳۷ تن در سال است.

او اضافه کرد: میزان مصرف آرد خانه‌پزی در مناطق روستایی لرستان ۲۷ هزار و ۲۴۶ تن در سال ۱۴۰۲ و در مناطق عشایری نیز ۸ هزار و ۷۲۵ تن است.

مدیرکل غله و بازرگانی لرستان با بیان اینکه کل آرد مناطق روستایی شامل خانه‌پزی و مصارف نانوایی ۵۹ هزار و ۶۶۵ تن است، یادآور شد: ۱۶۰ هزار و ۶۱۸ تن آرد در مناطق شهری طی سال ۱۴۰۲ مصرف شده است.

 

او با اشاره به تجهیز تمام واحد‌های نانوایی در لرستان به کارتخوان هوشمند، بیان کرد: سهمیه آرد این واحد‌ها بر اساس تراکنش قابل‌قبول کارتخوان‌ها تخصیص می‌یابد.

بیرانوند با اعلام اینکه یک واحد نانوایی در مرکز لرستان نان کامل عرضه می‌کند، خاطرنشان کرد: تعداد واحد‌های نانوایی با آرد کامل در آیندۀ نزدیک افزایش می‌یابد.

مدیرکل غله و بازرگانی لرستان با تأکید به اینکه آمار دقیقی از دورریز نان در لرستان در دسترس نیست، خاطرنشان کرد: براساس مطالعات و تحقیقات انجام‌شده در کشور آمار مختلفی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بیان شده است.

او بیان کرد: سرانۀ مصرف آرد در لرستان ۱۴۴ کیلوگرم در سال و سرانۀ مصرف نان نیز ۱۷۸ کیلوگرم در حال حاضر است.

بیرانوند با بیان اینکه ۱۲۷۰ واحد نانوایی لواش، ۵۲۵ واحد نانوایی سنگک، ۴۱ واحد نانوایی تافتون، ۱۴۱ واحد نانوایی بربری و ۳۴ واحد نانوایی ساجی در لرستان، نان موردنیاز مردم را تولید و عرضه می‌کنند، اعلام کرد: نان لواش بیشترین مصرف را در این استان به خود اختصاص داده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • برگزاری سالانه ۱۰ کنگره شهدا در کشور
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • نیروگاه ساخت ایران در سریلانکا چه خصوصیاتی دارد؟
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند؟
  • نیروگاهی که ایرانیان در سریلانکا ساختند!