Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه این کشور در ماه‌های نخست سال ۲۰۱۸ حجم دارایی‌های خود را به کمتر از نصف کاهش داده است و آن‌ها را به یوآن چین، ین ژاپن و حتی پوند انگلیس تبدیل کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه در مجمع اقتصادی گایدار دلایل فاصله گرفتن روسیه از دارایی‌های دلاری را تشریح کرد و گفت: کنار گذاشتن دلار و جایگزین کردن آن با روبل و دیگر ارزهای بین‌المللی نتیجه طبیعت سیاست‌های اقتصاد آمریکاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:‌ همانطور که می‌دانیم ما در حال گسترش استفاده از روبل و دیگر ارزهای بین‌المللی در مبادلات تجارت خارجی هستیم و سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا را به شدت کاهش داده‌ایم.

از طرف دیگر اخیرا اوراق قرضه دولتی روسیه به یورو منتشر شده است و همه این مسائل نتیجه سیاست‌های اقتصادی خصمانه  و غالبا احمقانه آمریکاست.

مدودف تاکید کرد: تمایل برای حذف وابستگی اقتصادی کشورها به دلار آمریکا رو به افزایش است.

وی معتقد است: سیاست‌های کنونی آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی تنها به گسترش تنش‌ها منجر می‌شود.

مجمع اقتصادی گایدار از روز 15 ژانویه در مسکو آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی روسیه این کشور سهم دلار از حساب ذخیره ارز خارجی خود را به شدت کاهش داده و 24.4 درصد کم کرده است و به طور همزمان سهم یورو و یوآن در حساب خود را به ترتیب 32 و 14.7 درصد بالا برده است.

از طرف دیگر سهم دارایی‌های دلاری از کل ذخایر خارجی روسیه از 46 درصد به کمتر از 22 درصد در سال 2018 رسیده است.

گزارش بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد حجم یوآن در دارایی‌های ارز خارجی روسیه 10 برابر متوسط ذخایر یوآن در بانک‌های مرکزی دیگر کشورهاست و هم اکنون 25 درصد از کل حساب ذخیره ارز خارجی روسیه را یوآن تشکیل می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید در ژوئن 2018 نسبت به ماه ژوئن سال قبل از آن مجموع ارزش کل دارایی‌های ارز خارجی و طلای روسیه 40.4 میلیارد دلار افزایش یافته و به 458.1 میلیارد دلار رسیده است که انتظار می‌رود این حجم از ذخایر بتواند از اقتصاد روسیه به خوبی در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند.

ولادیمیر پوتین در ماه نوامبر سال گذشته موضوع دلار و تهدید وابسته بودن به این ارز را مطرح کرد و گفت: آمریکا با استفاده از دلار به عنوان یک سلاح نه تنها در حال شلیک به پای خود است بلکه عواقب جدی‌تری در انتظار این کشور خواهد بود.

پوتین گفت: روسیه دوست ندارد از دلار فاصله بگیرد اما مجبور شده است.

وی تاکید کرد: ما از دلار فاصله نمی‌گیریم بلکه دلار در حال فاصله گرفتن از ماست.

در اواخر سال 2018 بانک VTB روسیه طرح دلارزدایی از اقتصاد این کشور را به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه مطرح کرد که مهمترین بخش این طرح افزایش تدریجی استفاده از ارزهای ملی کشورها در مبادلات تجاری دو جانبه با آنها و کنار گذاشتن دلار در این مبادلات به خصوص با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیایی است.

طرح دلارزدایی در روسیه اما به اینجا ختم نشد تا آنجایی که وزیر تجارت و صنعت این کشور در ماه سپتامبر گفت دولت روسیه در حال کار برای توسعه استفاده از ارزهای ملی با کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرق، آمریکای لاتین و آفریقاست.

اقدامات مسکو در دلارزدایی و حذف این ارز از اقتصاد خود باعث بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور و حفاظت از آن در برابر تحریم‌های آمریکا شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بانک مرکزی روسیه یوآن چین ین ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۱۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • ۸۰ کیلو طلای حراجی بدون مشتری ماند/ نرخ دلار کاهشی شد/ فردا دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟
  • راستی آزمایی کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو