Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@21:54:09 GMT

کشف گور یک جنگاور ۳ هزار ساله در گیلان

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۴۱۰۴

کشف گور یک جنگاور ۳ هزار ساله در گیلان

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد گفت: در کاوش­های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده است.

شهرام رامین سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد در استان گیلان گفت: این مجموعه گور با توجه به آثار یافت شده در کنار آن­ها مربوط به عصر آهن است، در حدود سه هزار سال قدمت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محدوده ­ای که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگ­راه رشت ـ تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم ­آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود.

وی افزود: با توجه به این خطر، تیمی از باستان­ شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند. در کاوش­های انجام شده آثار چند گور کشف شده که کامل­ترین آن­ها اسکلت انسانی است که همراه با ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی دفن شده است.

وی گفت: طبق بررسی سارا سلطانی (متخصص انسان­ شناسی)، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل تا پنجاه ساله با قدی بین ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتی­متر است. با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد که گور و یافته­ های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند. علاوه بر این طبق هماهنگی­ های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی بزودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصین این پژوهشگاه تاریخ­ گذاری می ­شود. علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست­تراش سنگی در عمق­ های پایین­ تر کشف شده که بر اساس بررسی­های اولیه متخصصین موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

طبق گفته سرپرست هیأت، واقع بودن این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مجموعه مکان­های هزاران ساله با توجه به موقعیت آن­ها در کنار بزرگ­راه، کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

پیش از این تیمی از باستان‌شناسان ژاپنی طی سال­های ۵۷-۱۳۵۲ گورستانی مربوط به دوره اشکانی را در نزدیکی شهران کاوش کردند. همچنین در حدود سال­های ۶۷-۱۳۶۵ هیأتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و اطراف آن موفق به کشف آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی شدند.

آخرین­ بار نیز در سال ۱۳۹۳ تیمی به سرپرستی شادروان بهروز همرنگ، کارشناس وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، محدوده این محوطه باستانی را از طریق گمانه­ زنی مشخص کردند که طی آن گورهایی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله دوره اشکانی کشف شدند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان گیلان باستان شناسی باستانی صنایع دستی و گردشگری موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۴۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر داغ درباره مجوز حرفه‌ای استقلال

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فرشید سمیعی سرپرست مدیرعاملی استقلال جلسه‌ای با بازیکنان این تیم برای امضای مربوط به مسایل مجوز حرفه‌ای داشته اما حالا خبرهای تکمیلی حکایت از آن دارد که این جلسه مربوط به آپشن قراردادها بوده و ربطی به مجوز نداشته است.

پیش از این علی خطیر مدیرعامل سابق استقلال و همکارانش به گفته خودشان، تمام مدارک و اسناد مربوط به مجوز حرفه‌ای را روی سیستم بارگزاری کرده‌اند و قرار است به زودی بررسی نهایی توسط کمیته حرفه‌ای سازی روی آنها صورت بگیرد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903154

دیگر خبرها

  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • خبر داغ درباره مجوز حرفه‌ای استقلال
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • تخت جمشید 100 سال قبل چه وضعی داشت؟ (عکس)