Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازندگان هواپیما نسبت به نیازی که در طی دو دهه گذشته نسبت به کاهش وزن و بهبود بهره‌وری سوخت داشته‌اند، به طور فزاینده‌ای به استفاده از کامپوزیت پلیمری تقویت‌شده با فیبر کربن (CFPRP) روی آورده‌اند . 

باوجودآنکه  CFRP مزیت‌هایی ساده‌ای نسبت به آلومینیوم ارائه می‌دهد، از نظر هادی ضعیف‌تر الکتریسیته بوده و در حین پرواز در معرض صدمه ناشی از رعدوبرق قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روش‌هایی برای حل این مشکل به کار گرفته می‌شوند که شایع‌ترین آن‌ها مش فلزی نازک، فویل و سیم‌های جاسازی‌شده است، اما ازآنجایی‌که چنین سیستم‌هایی در برابر خوردگی آسیب‌پذیرند، تلاش‌هایی برای بهبود رسانایی خود کامپوزیت‌ها، با استفاده از مواد غیر فلزی، یعنی گرافن و باکی پیپر، وجود دارد.

 

در این میان، گروهی از محققان رویکردی ترکیبی پیشنهاد کرده‌اند که بر پایه یک محصول تجاری موجود و به عنوان یک سپر الکترو-مغناطیسی طراحی‌شده است. 

هواپیماهای تجاری به طور متوسط یک بار در سال با رعدوبرق هستند اما تاثیر آن تا حد زیادی بستگی به محل اصابت در هواپیما دارد. به همین دلیل، سیستم‌های حفاظت از رعدوبرق بر اساس موقعیت بهینه‌سازی می‌شوند.

 در این مطالعه، محققان تنها ناحیه ۲، که بخش اعظم سازه را پوشش می‌دهد، موردبررسی قراردادند و مواد انتخابی آن‌ها یک غشا نمدی فیبر کربن با پوشش نیکل بود که در دو چگالی متفاوت استفاده شد.

 

برای این منظور، آن‌ها مجموعه‌ای از نمونه‌های CFRP، CFRP با مش نازک مس، CFRP با لایه نازک غشا نمدی (g ‎/ m2 34) و CFRP با لایه ضخیم غشا نمدی (g ‎/ m2 70) تولید کردند. 

برای مشخص کردن ظرفیت ضربه رعدوبرق (LSP) نمونه‌ها، ایشان نمونه‌ها را در معرض دو نوع موج رعدوبرق مصنوعی - یک پالس طولانی مدت در یک دامنه جریان نسبتا کم و یک پالس طولانی‌تر با دامنه بسیار بالاتر قرار می‌دهد. 

هر دو نمونه محافظت‌شده با غشا نمدی فیبر کربن با پوشش نیکل از مقاومت به تخریب بالاتری در برابر پلاسما، قوس، جرقه و گرمایش ژول نسبت به حالت مش مسی نشان دادند. 

ایشان حداقل تراکم غشا برای اینکه میزان جلوگیری از تخریب کامپوزیت به واسطه رعدوبرق برابر با حالت مش مسی باشد را محاسبه کردند و نشان دادند، در چگالی برابر با مش مس، استفاده از این روش نتایج بسیار مناسب‌تری به دنبال خواهد داشت.

بر اساس این گزارش؛ ستاد توسعه فناوریهای لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی؛ در این معاونت به منظور ارئه ایده های فناورانه در سه بخش لیزر، فوتونیک و مواد مشغول به کار است. 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۶۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمان استان بوشهر بارانی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ با ورود این سامانه بارش باران، رگبار، رعدوبرق، وزش باد، تندباد‌های لحظه‌ای، ایجاد گردوخاک و در مناطق مستعد ریزش تگرگ نقاط مختلف استان از جمله دیر، گناوه، شبانکاره و بوشهر را در بر گرفته است.

هشدار سطح نارنجی جوی و دریایی و وزش باد هم رد استان صادر شده است.

آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، شکستن درختان و خسارت به سازه‌های سبک و ناپایدار به‌دلیل وزش باد، لغزندگی جاده‌ها، وقوع رعدوبرق و خطر آتش‌سوزی تأسیسات برق شهری و تأسیسات و مخازن نفتی و گازی، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، مواج‌شدن دریا و سواحل استان بوشهر و خطر غرق شدن شناور‌ها در این سامانه پیش‌بینی می‌شود.

فعالیت این سامانه پرقدرت تا جمعه ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ببینید | صحنه‌ای آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • تصاویر ماکت آیفون ۱۶، آرایه جدید لنز‌ها را نشان می‌دهد
  • اطمینان دستگاه قضا به مردم برای برخورد با مفسدین گردن کلفت
  • مازندران بارانی می‌شود
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • آسمان استان بوشهر بارانی شد