Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کامران نیکوسخن، صبح پنج شنبه در حاشیه همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، افزود: در سال ۲۰۰۹، چهار فدراسیون بیماری های دیابت، قلب، ریوی و سرطان، به هم پیوستند و شبکه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را تشکیل دادند.

وی با اشاره به چهار عامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر، گفت: تغذیه ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی، دخانیات و الکل، به عنوان چهار عامل خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر شناخته می شوند که اخیرا موضوع آلودگی هوا نیز به این عوامل اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیکو سخن، ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تا سال ۲۰۲۵، کشورها می بایست با کنترل این عوامل، تا ۲۵ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر را کاهش دهند و تا سال ۲۰۳۰، این آمار می بایست به یک سوم برسد.

وی با تاکید بر این نکته که دولت ها به تنهایی نمی توانند در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر موفق باشند، تصریح کرد: نقش مردم، سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، جامعه پزشکی و سیستم درمان، و سیاست گذاران بهداشتی، در کنترل بیماری های غیر واگیر و کاهش مرگ و میر، خیلی مهم است.

دبیر علمی همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، به نقش بیمه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این فکر که بیمه برای تامین هزینه های درمان بیماری ها ایجاد شده است، اشتباه بوده و سازمان های بیمه گر در همه جای دنیا، به موضوع پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، از طریق چکاب تمامی افراد جامعه، تلاش می کنند.

نیکوسخن، به ۸۸ مورد مداخله که سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از بروز بیماری های غیر واگیر تعریف کرده است، اشاره و افزود: ۷۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر در کشورهای با درآمد کم یا متوسط اتفاق می افتد و اگر فقط ۱۶ مورد از این مداخلات اجرا شود، تا سال ۲۰۲۵، از مرگ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان جلوگیری خواهد شد.

کد خبر 4515528 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیماری های غیرواگیر سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این اکتشاف می تواند نشانگرهای مشترک جدیدی برای افسردگی و بیماری های قلبی فراهم کند که به توسعه درمان هایی برای هر دو بیماری منجر شود.

هر دو بیماری مذکور مشکلاتی برای سلامت در جهان به حساب می آیند. طبق تخمین های اولیه ۲۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و از سوی دیگر ۶۲۰ میلیون نفر به بیماری های قلبی مبتلا هستند. برای مدت های طولانی تخمین زده می شد عوامل دخیل در سبک زندگی دلایل اصلی ارتباط میان این دو بیماری هستند. سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب دلیل اصلی هر دو بیماری تلقی می شدند.

مولفان پژوهش جدید یک ماژول ژنی را به عنوان گروهی از ژن ها تعریف کرده اند که الگوی بیان مشابهی در شرایط مختلف دارند و به همین دلیل از لحاظ عملکرد مرتبط هستند.

بینیشا میشرا محقق دانشگاه تامپر در فنلاند در این باره می گوید: ما پروفایل بیان ژنی در نمونه خون افراد مبتلا به افسردگی و بیماری های قلبی را رصد کردیم و ۲۵۶ ژن در یک ماژول ژنی یافتیم که بیان آنها در سطح بالاتر یا پایین تر از متوسط، افراد را در معرض خطر ابتلا به هر دو بیماری قرار می دهد.

این تحقیق براساس پژوهش جوانان فنلاندی(YFS) انجام شده که عوامل ریسک ابتلا به بیماری های قلبی از کودکی تا بزرگسالی را بررسی می کند. این تحقیق در سال ۱۹۸۰ میلادی با حضور ۳۵۹۶ کودک و نوجوان ۳تا۱۸ ساله آغاز شد. محققان الگوریتمی را به کار گرفتند و با استفاده از داده های جمع آوری شده ۲۲ ماژول ژنی از خوشه بندی سلسله مراتبی ماتریس عدم تشابه کشف کردند که حاوی ۱۴ تا ۱۰۳۶۷ ژن مرتبط بودند.

نتایج تحقیق نشان داد یک ماژول ژنی به نام darkred با ۲۵۶ ژن ارتباط زیادی با هر دو بیماری دارد. این تحقیق در ژورنالFrontiers of Psychiatry منتشر شده است.

کد خبر 6098098 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش میزان حمایت از بیماران تالاسمی با تأسیس صندوق بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج
  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند