Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@21:38:15 GMT

راه اندازی ۳ هزار نیروگاه خورشیدی تا پایان سال

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۸۳۸۸

راه اندازی ۳ هزار نیروگاه خورشیدی تا پایان سال

ایران از جمله کشورهایی است که با داشتن تعداد روزهای بالای آفتابی بهترین پتانسیل برای انرژی خورشیدی را داراست. انرژی که در راستای بهره از انرزی های تجدیدپذیر مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس تا پایان سال ۳ هزار نیروگاه خورشیدی راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بسیاری از قسمتهای ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده است ولی به طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

 

در راستای حرکت دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بهره از ظرفیت انرژی تابشی خورشید در چند سال اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است تا جایی که در اواخر دی ماه سال 94 ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به ظرفیت یک هزار مگاوات با مشارکت آلمان درمنطقه سگزی اصفهان آغاز شد. طرح نیروگاه خورشیدی در منطقه سگزی با ضمانت بلند مدت 30 ساله عرضه شده و از انتشار هزار و 130 کیلوگرم دی اکسید کربن به محیط زیست جلوگیری می کند. انرژی تولید شده در نیروگاه خورشیدی سگزی 475 هزار خانه را در طول 30 سال آینده از نعمت انرژی پاک بهره مند می سازد.

 

همچنین آبان ماه سال جاری به مناسبت هفته بسیج سه هزار نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی در قالب طرح جهاد روشنایی به همت بسیج مهندسین صنعتی احداث شد حالا در ادامه این مسیر معاون وزیر نیرو اعلام کرده است تاکنون 2 هزار نیروگاه کوچک خورشیدی در روستاها و مناطق محروم راه اندازی شده است و تا پایان سال جاری سه هزار نیروگاه دیگر به آنها اضافه می شود.

 

«محمد صادق زاده» در این باره به ایرنا گفته است: «با افزوده شدن این سه هزار، شمار نیروگاه های خورشیدی کشور به پنج هزار واحد افزایش می یابد. تولید انرژی های تجدیدپذیر در کشور، سال 95 حدود 250 مگاوات بود، سال گذشته به 500 مگاوات رسید و امسال به یک هزار مگاوات می رسد

 

رئیس سازمان ساتبا ادامه داده است: «مجلس شورای اسلامی، حمایت مناسبی از انرژی های تجدید پذیر دارد و تامین منابع مالی طرح را تضمین کرده است. در مصوبه مجلس، این منابع 20 درصد افزایش پیدا کرد و به رقم 1860 میلیارد تومان رسیده و در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود در کشور ما هر مصرف کننده انرژی یک تولید کننده هم باشد. تولید انرژی تجدید پذیر رشد مناسبی در کشور دارد که با کمک سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.»

 

وی گفته است: «بانک صادرات عامل تامین مالی پروژه نیروگاه های خورشیدی و تولید انرژی پاک در کشور است و با در اختیار گذاشتن اعتبارات زمینه اجرای این طرح را فراهم آورده است.»

 

این گزارش می افزاید: استان یزد به دلیل شرایط اقلیمی دارای ظرفیت های بالایی برای سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی است و در همین راستا این استان رتبه نخست جذب سرمایه گذار خارجی را در ساخت نیروگاه های خورشیدی از آن خود کرده است. «علی نمازی»، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نایب‌رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری یزد در همین رابطه به ایرنا گفته است: «این منطقه در جذب سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد. هم‌اکنون پنج واحد نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی و یک واحد نیروگاه 3.5 مگاواتی با سرمایه‌گذاری 55 میلیون یورو در استان فعال است.»

 

وی بابیان اینکه برق تولیدی این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری انتقال می یابد، اظهار داشت: «توان بالای سرمایه‌گذاری و تولید، یزد را در بالاترین رتبه جذب سرمایه‌گذاری و تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی در کشور قرار داد. استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت در این بخش مطلوب و میزان برق تولیدی نیروگاه‌های یادشده 53.5 مگاوات است که تا پایان امسال، 10 مگاوات دیگر به ظرفیت نیروگاه‌های موجود اضافه می شود.

 

نمازی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی شرکت‌های تولیدکننده برق از نیروگاه‌های خورشیدی استان یزد، تنوع سرمایه‌گذاران خارجی است، خاطرنشان کرد: «بیش از 80 درصد پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده دارای سرمایه‌گذار مستقیم خارجی است و آن‌ها از کشورهای مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری در این استان کرده‌اند.»/

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان خبرگزاری شبستان انقلاب اسلامی افتتاح پروژه استان بوشهر حسن روحانی روز پرستار اصفهان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیروگاه خورشیدی انرژی تجدیدپذیر اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، این بزرگترین سامانه تولید برق خورشیدی برای یک نیروگاه آب شیرین کن در عمان با ظرفیت سالانه بیش از ٣٢ هزار مگاواتساعت برق سبز است که ١٠٠ درصد از مصرف آب شیرین کن را در طول شبانه روز پوشش می‌دهد.

این نیروگاه که توسط Veolia با مشارکت TotalEnergies توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی در جهت تلاش‌های کربن زدایی در منطقه است، زیرا به کاهش حدود ٢٧٢٠٠ تن انتشار CO ٢ در سال کمک می‌کند که معادل آلاینده‌های تولید شده توسط حدودا ٦٠٠٠ خودروی موتور احتراق داخلی در سراسر جهان است.

ساخت نیروگاه خورشیدی مذکور در ماه اوت ٢٠٢٣ آغازشد، بهره برداری از آن در ماه مارس ٢٠٢٤ انجام شد و قرارداد اجاره برای بهره برداری از این مزرعه خورشیدی تا ٣١ مارس ٢٠٣٦ است.

سلیم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و مواد معدنی کشور عمان در جریان بهره‌برداری از این طرح، تولید برق از منابع تجدیدپذیر را یکی از اهداف چشم انداز عمان ٢٠٤٠ اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد
  • آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان