Web Analytics Made Easy - Statcounter

بزرگ‌ترین کتابخانه کانتینری کشور وظیفه خود را اشاعه فرهنگ کتابخوانی در ۵ روستای حریم مشهدمقدس انتخاب کرده است. ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، هر روز ساعت 7:30 صبح یک تریلی باری، مشهد را به مقصد روستاهای مختلف اطراف این شهر ترک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه از قبل کاملا مشخص است و کمتر پیش می‌آید که دچار تغییر و تحول آن چنانی شود.

مطابق جدول، تریلی صبح‌های شنبه مسیر روستای «میامی» را در پیش می‌گیرد، مقصدش برای علی الطلوع یکشنبه، «جیم‌آباد» است، دوشنبه‌ها راهی «تپه سلام» می‌شود، سه‌شنبه‌ها در مسیر روستای «سالار آباد» حرکت می‌کند و چهارشنبه‌ها در روستای «اوارشک» مستقر می‌شود.

 بر اساس برنامه‌ریزی مشخصی که دارد، هر روز از هفته را به یکی از این پنج روستای کم برخوردار سر می‌زند. این تریلی در هر روستا جایگاه مشخصی دارد و پس از رسیدن به هر روستا در مکان همیشگی‌اش مستقر می‌شود و البته جنس مخاطبانش نیز در عمده این روستاها یکسان است و کمیت آنها هفته به هفته بیشتر می‌شود.

 پس از استقرار، راننده، درب کانتینر تریلی را باز می‌کند و به انتظار مردم آن روستا به ویژه زنان و دانش‌آموزان می‌نشیند. رفته رفته بر طبق روال هر هفته جمعیت زیادی برای بازدید از این تریلی به سمت آن راهی می‌شوند و به داخل کانتینر آن می‌روند.

 راز این تریلی در محتوای آن نهفته است؛ برخلاف انتظار در قسمت حمل بار این تریلی خبری از مصالح و ابزار آلات سنگین نیست و البته که در کانتینر این تریلی قرار نیست برای مثال خدمات مشخصی در حوزه بهداشت و درمان هم ارائه شود و البته شاید ارتباط مستقیمی با سلامت روح داشته باشد.

کاشان|قطار مهربانی" نمادی از کتابخانه سیار"+تصاویر5 کتابخانه سیار در اختیار دانش‌آموزان استان قزوین استبرپایی چهار ایستگاه کتابخانه سیار در چهار نقطه خوزستان ویژه کودکان محروم

 مخاطبان و ساکنان روستاها به محض ورود به داخل کانتینر آن، با راهرویی طویل و سرپوشیده مواجه می‌شوند که دوطرف آن را قفسه‌های کتاب احاطه کرده‌اند. در این  قفسه‌ها حدود  7000 جلد کتاب جانمایی شده و عناوین آنها برای تمام رده‌‌های سنی، به ویژه کودک و نوجوان مناسب است.

آنچه خواندید شرحی از فعالیت یک کتابخانه سیار به نام «نور امید» است که از بهمن ماه 1394 تاسیس و راه اندازی شده و بیش از 2700 عضو در5 روستای تحت پوشش خود در اطراف مشهد مقدس دارد.

شواهد و قراین حاکی از این است که این کتابخانه سیار، نخستین کتابخانه کانتینری در کشور است که برای امانت کتاب به روستاهای حاشیه و کم‌برخوردار شهر اعزام می‌شود.

 حمیدرضا جویباری، کارشناس اطلاعات و دانش شناسی، مسئول این کتابخانه سیار است؛ وی درباره شرایط این کتابخانه کانتینری می‌گوید: این کتابخانه سیار نخستین و بزرگترین کتابخانه کانتینری کشور است. کتابخانه‌های سیاری مانند «نور امید» به روستاها و مناطق دور و کم‌برخورداری که کتابخانه ثابت ندارند اعزام می‌شوند.

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: این کتابخانه سیار هر روز از ساعت 9:30 به اهالی پنج روستا در حاشیه مشهد خدمات می‌دهد و کودکان، نوجوانان و زنان خانه‌دار بیشترین مراجعه، بازدید و استفاده را از این فضا دارند.

سیستم امانت دهی کتاب در «نور امید» مانند تمام کتابخانه‌های عمومی و رسمی کشور است. اعضای کتابخانه می‌توانند هر کتاب را به مدت دو هفته امانت بگیرند و چنانچه بخواهند مدت زمان بیشتری از این کتاب‌ها استفاده کنند می‌توانند تا دو هفته دیگر این مدت زمانی را تمدید کنند.

جویباری به این نکته هم اشاره می‌کند که این کتابخانه سیار با وجود مزایایی که دارد مشکلاتی هم گریبانگیرش است.یکی از این مشکلات این است که به سختی می‌شود شرایط گرمایشی و سرمایشی مناسبی را در فضای کانتینر به وجود آورد که مراجعه کنندگان در زمان حضور خود دچار مشکل نشوند.

مسئول کتابخانه سیار «نور امید» صحبت‌های خود را ادامه داده و می‌گوید که در سایر کشورها ، برای حل این مشکل معمولا از اتوبوس‌ها به عنوان وسایل نقلیه حامل کتاب استفاده می‌شود به این دلیل که سیستم گرمایشی و سرمایشی در سرتا سر بدنه اتوبوس‌ها فعال است.

 جویباری می‌افزاید: به همراه سایر همکارانش در کتابخانه‌های سیار سراسر کشور پیشنهاد این تغییر را به اداره کل کتابخانه‌های عمومی کشور داده‌ایم و امیدواریم با این اتفاق مثبت موافقت شود.

این تریلی حامل کتاب، برای روشنایی فضای کانتینر نیاز به برق دارد و جایگاه استقرار آن در هر روستا به گونه‌ای انتخاب می‌شود که امکان تامین برق آن فراهم باشد.

کتابخانه سیار در هر روستا مکان مخصوص خودش را دارد. به طور کلی سه جایگاه در این روستاها برای در نظر گرفته شده است؛ یا مقابل مسجد اصلی روستا مستقر می‌شود، یا در مجاورت یک مدرسه و یا در نزدیکی دهیاری روستاها قرار می‌گیرد و برق کتابخانه هم از طریق این مکان‌ها تامین می‌شود. تعیین این جایگاه‌ها بستگی به خدماتی دارد که هر روستا به کتابخانه سیار اختصاص می‌دهد.

در روزهای پنجشنبه که کتابخانه سیار فعالیتی ندارد، جویباری، مسئول کتابخانه، تریلی حامل کتاب را به کتابخانه عمومی دهخدا می‌برد. کتابخانه دهخدا، کتابخانه مادر و مرجع تامین عناوین کتاب «نور امید» است. در روزهای پنجشنبه به تجهیز و نظافت این کتابخانه سیار رسیدگی می‌شود.

وقتی صحبت‌های جویباری به پایان می‌رسد به این مسئله فکر می‌کنم که می‌توان با حمایت از این قبیل حرکات و کنش‌های فرهنگی، سرانه مطالعه در کشور را افزایش داد و البته باید به این قبیل افراد هم دست مریزاد گفت که از هر فرصتی برای خدمت‌رسانی فرهنگی بهره می‌گیرند.

گزارش از هدیه ریحانی

انتهای پیام/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ،گفت: شست‌وشوی مغز و عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود و به عبارتی دیگر کتاب موجب می‌شود انسان نمیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشمر،حجت الاسلام جواد نیک بین در آیین افتتاح کتابخانه عمومی برکتِ حاج سید مجتبی حسینی که در روستای شفیع آباد شهرستان بردسکن برگزار شد، گفت: دوست خوب، آدم را در مسیر خوب و رفیق بد، انسان را به مسیر بد هدایت می‌کند.

وی تصریح کرد: انسان برای حرکت در یک مسیر ابتدا باید هدف و سپس همسفر خود را انتخاب کند، به عبارتی همسفر نقش به سزایی در انجام کارها و موفقیتهای کلان ایفا می‌کند.

نیک بین ادامه داد: شستشوی مغز و عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود و به عبارتی دیگر کتاب موجب می‌شود انسان نمیرد. اگر از کتاب دوری کنیم بدون شک بدانید که از دایره عقل خارج می شوید؛ لذا برای به روز رسانی اطلاعات و دانش خود نیازمند مطالعه مستمر هستیم.

نماینده مردم شریف شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ توصیه کرد: برای جلوگیری از زوال عقل و افزایش دانایی و آگاهی شهریار، حافظ، سعدی و مثنوی و در آخر کتاب خوب بخوانید.

حجت الاسلام جواد نیک بین، ضمن تقدیر از بانیان افتتاح کتابخانه در منطقه ترشیز اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد حضور جمعیت کثیری از کتابخوانان در این کتابخانه باشیم.

حسین نوربخش، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز ضمن ابراز خرسندی از افتتاح کتابخانه در منطقه ترشیز کهن، گفت: این دومین کتابخانه عمومی است که در سال 1403 افتتاح شده است.

وی تصریح کرد: جهش کتابخوانی و کتابخانه سازی را از این منطقه شروع کرده ایم و امیدوارم این جهش با حضور شما در این کتابخانه امتداد پیدا کرده و رشد کند.

نوربخش با بیان اینکه امروز شاهد 153مین کتابخانه عمومی استان هستیم، اظهارکرد: کتابخانه های عمومی امروز با هویت ایرانی و اسلامی نقش ارشادی را در جامعه ایفا می کنند. هدف ما بر این است تا با ارائه خدمات کتابخانه ای بتوانیم نسلی آگاه و دانا را پرورش دهیم.

وی افزود: امیدواریم هر روز بیش از پیش بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گامهای موثرتر و مفیدتری برداریم.

علی دهقان زاده، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بردسکن نیز گفت: بنای کتاب و کتابخوانی، مسئله ای است که در دین اسلام به آن تاکید شده است و خداوند به واسطه یکی از شایسته ترین بندگان خود انسانها را به کتابت و کتاب راهنمایی کرد.

وی با بیان اینکه باید به کتاب، غذای روح نیز توجه شایسته و بایسته داشته باشیم، افزود: به عنوان خادم مردم این شهرستان، سپاسگذار فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی هستم.

دهقان زاده عنوان کرد: ما قدردان حضور پررنگ خیرین بومی در حوزه های مختلف فرهنگی و عمرانی در حوزه کتابخانه‌ها هستیم و امیدواریم در آینده شاهد افزایش بیش از گذشته تعداد کتابخانه در این خطه فرهنگ دوست باشیم.

مهدی زارعی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بردسکن نیز گفت: تلاش ما بر این است تا این کتابخانه را به مرکزی برای اجرای برنامه ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک، برگزاری دوره های آموزشی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ... تبدیل کنیم.

گفتنی است؛ کتابخانه عمومی برکتِ مرحوم حاج سیدمجتبی حسینی با مساحت 1500مترمربع و زیربنای 265مترمربع و بخشهای کودک، مخزن کتاب، دو سالن مطالعه ویژه خانمها و آقایان، نشریات و ... در شهرستان بردسکن، روستای شفیع آباد، خیابان ولیعصر(عج) 13 واقع شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود