Web Analytics Made Easy - Statcounter

اهمیت میانکاله بعنوان ذخیره گاه زیست کره و یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده شمال ایران برکسی پوشیده نیست؛ منطقه حفاظت شده ای که سالانه میزبان صدها هزار پرنده در فصل بهار و پاییز است و علاوه بر آن به دلیل شرایط منحصر به فرد بعنوان قطب گردشگری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شبه جزیره میانکاله با دارا بودن 68 هزار هکتار در شمال شهرستان بهشهر در استان مازندران واقع شده است که ازشمال به دریای مازندران ازمشرق به تنگه آشوراده ازجنوب به خلیج گرگان واز مغرب به شهرستان نکامحدود است؛ طول این شبه جزیره نزدیک به65 کیلو متر و عرض آن از ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ تا ۶.۵ کیلومتر متغیر است.

 

 از وسعت 68 هزار هکتاری شبه جزیره میانکاله، مساحت 44 هزار هکتار متعلق به تالاب میانکاله بعنوان یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین تالاب های کشور است که کانون زیستگاهی برای بیش از 320 گونه پرندگان مهاجر و بومی و 180 گونه گیاهی است.

 

 اگر چه این سال ها خشکی و کم شدن آب موجب بروز برخی مشکلات و خشک شدن بخش هایی از تالاب شده است؛ اما زندگی در تالاب همچنان ادامه دارد و همچنان میزبان پرندگان مختلف در این تالاب زیبا هستیم.

 

خشک شدن بخش هایی از تالاب میانکاله به واسطه کم شدن ورودی آب، کاهش باران و نزولات آسمانی، گرم شدن زمین  و افزایش تعداد آب بندان ها و استخرهای پرورش ماهی در سال های مختلف، زنگ خطری بود که در چند سال اخیر به صدا در آمد و این امر موجب شد تا طرح احیای تالاب بین المللی میانکاله با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری مازندران، جهاد کشاورزی و نهادهای مرتبط کلید بخورد.

 

طرحی که اکنون در مرحله اجرایی برای نجات میانکاله و احیای دوباره این زیستگاه ارزشمند است.

 

امروزه خشکی بخش هایی از تالاب میانکاله که به فرودگاهی نسبتا امن را برای پرندگان مهاجر معروف است؛ خطر ریزگردها را افزایش داده است و هشدارهای مختلف مسئولان، کارشناسان و دوستداران طبیعت در این بخش موجب شده است که این خطر بیش از هر زمان دیگری احساس شود.

 

اختصاص 20 میلیارد ريالی برای احیای بخشی از تالاب میانکاله

 

«زمان رضا احمدی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان با اشاره به مراحل احیای تالاب میانکاله، گفت: برنامه ریزی ها، مشاوره و انتخاب پیمانکار انجام شده است و لایروبی نهرها و کانال های منتهی به تالاب میانکاله اجرایی شده است.

 

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر افزود: در سال جاری با اختصاص 20 میلیارد ريالی برای احیای بخشی از تالاب میانکاله ، 44 کیلومتر از کانال ها و نهرهای ورودی به تالاب لایروبی شد.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر 44 کیلومتر لایروبی انجام شده، 3 کیلومتر از کانال قلعه پایان هم لایروبی شده و 20 کیلومتر از لایروبی کانال های منتهی به تالاب میانکاله، در حال مشاوره است.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر همچنین وجود آب بندان ها و استخرهای پرورش ماهی را عاملی مهم در خشکی تالاب عنوان کرد که با جذب آب شیرین و ندادن حق آبه تالاب، خشکی را افزایش داده اند.

 

رضا احمدی گفت: ارائه نظر قطعی در مورد خشکی تالاب و درصد خشکی با اداره کل محیط زیست مازندران است اما روند خشکی تالاب میانکاله اگر با همین شرایط فعلی ادامه یابد، خطر ریزگردها افزایش خواهد یافت.

 

خشکسالی احتمالی میانکاله، قوت گرفتن کانون بزرگ گردوغبار و ریزگردها

«علی محمد شاعری» که خود سال ها در سازمان محیط زیست کشور فعالیت داشته است، افزایش خشکسالی را تهدیدی برای میانکاله عنوان کرد و به خبرنگار شبستان گفت: با خشکسالی احتمالی میانکاله، شاهد قوت گرفتن کانون بزرگ گردوغبار و ریزگردها خواهیم بود.

 

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: میانکاله زیستگاه صدها هزار پرنده در بهار و تابستان است و باید برای نجات این تالاب و ایمن کردن این منطقه برای سفر دائم این پرندگان و همچنین جلوگیری از ایجاد ریزگردها در منطقه، همه با هم برای احیای میانکاله تلاش کنیم و با مدیریت مناسب آبی و مدیریت تعداد آب بندان ها و لایروبی کانال های منتهی به تالاب، این تالاب و ذخیره گاه مهم زیستی پرندگان، جانداران و گیاهان را حفظ شود.

 

نجات میانکاله در گرو فرهنگ سازی زیست محیطی

 «جمال ابوطالبی» هم در سخنانی با اعلام اینکه در کنار همه مشکلاتی که به محیط زیست و تالاب وارد شده است و بخشی از آلودگی ها از صنایع و پساب های صنعتی است که روانه تالاب می شود؛ مردم هم بی تقصر نیستند و باید فرهنگ سازی شود، به خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه هجوم مردم به کشاورزی پر آب بر و شالیکاری های متعدد در حاشیه آب بندان ها و خالی شدن نهرها و کانال هایی که به تالاب می رسد از آب شیرین موجب شده است که این ورودی آب شیرین به تالاب از بین برود.

 

این دوستدار طبیعت افزود: احداث استخرهای جدید پرورش ماهی که بخشی به دلیل معاش زندگی و برخی به دلیل حرص و آز ایجاد شده است هم عرصه را بر تالاب میانکاله تنگ تر کرده است و روز به روز بر خشکی افزوده است و تنها با فرهنگ سازی در این بخش و لحاظ کردن حق آبه برای تالاب می توان حق تالاب را ادا کرد.

 

 

پایان پیام/175

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان خبرگزاری شبستان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی استان بوشهر شورای عالی انقلاب فرهنگی کانون های مساجد نمایشگاه کتاب افتتاح پروژه میانکاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از طرح دوخت رایگان چادر در پرند چشم‌گیر است

حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی امام جمعه پرند از استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با موضوع دوخت رایگان چادر بانوان در شهر پرند و پیگیری‌های امام جمعه این شهر گفت: با توجه به وضعیت بد اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها، احساس ضرورت کردیم تا خدمتی در رایگان در جهت عفاف و حجاب را ارائه دهیم.

امام جمعه پرند به تعلیم و کارآموزی برخی از محصلان حوزه علمیه خواهران پرند در هنر دوخت چادر مشکی و رنگی در انواع مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار دوخت، چادر به قیمت کارخانه شهرکرد ارائه می‌شود که مورد استقبال بانوان شهر پرند قرار گرفته است.

وی درباره روند ارائه خدمت به بانوان شهر پرند در عرضه و دوخت چادر توضیح داد: بانوان در طول هفته ثبت نام می‌کنند و برای پنجشنبه که خیاطان مخصوص این کار در حوزه علمیه خواهران مستقر می‌شوند در فاصله زمانی صبح تا غروب نوبت می‌گیرند؛ این کار به صورت یکسره در این ساعت انجام می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: خواهرانی که زحمت دوخت چادر را تقبل کرده‌اند، اکنون به دوخت چادرهای ساده، قجری، ملی و انواع دیگر مسلط هستند و مراجعین از کارشان رضایت کامل دارند؛ در همان روز مراجعه چادر برش می‌خورد و دوخته می‌شود که علاوه بر رایگان بودن، در سریع‌ترین زمان تحویل می‌شود.

امام جمعه پرند تأکید کرد: چنین خدمتی در کنار طرح عفاف و حجاب، کمک شایان توجهی به خانواده‌های مذهبی است که حجاب برتر یعنی چادر را برای خود برگزیده‌اند؛ به این وسیله کمک می‌کنیم تا حتی خانواده‌های ضعیف که خرید چادر برایشان دشوار است بتوانند پاداش این انتخاب خوب خود را دریافت کنند.

وی درباره توسعه این کار اظهار داشت: پس از گام اول، به دنبال این هستیم که در مجموعه خود دوخت لباس‌های اسلامی را شروع کنیم.

کاظمی خدمات فراجا در امر به معروف و نهی از منکر در خط مقدم طرح عفاف و حجاب را ستود و افزود: این خدمت ما اقدامات جانبی است که به عنوان کار فرهنگی می‌تواند کمک کار طرح عفاف و حجاب باشد.

امام جمعه پرند وضعیت فرهنگی شهر پرند را به دلیل سکنه‌ای که همه مهاجر هستند ضعیف ارزیابی کرد و گفت: با همین وضعیت ضعیف فرهنگی در شهر نوپای پرند استقبال از طرح دوخت رایگان چادر چشمگیر و فراتر از انتظار و برای بنده و تمام مجموعه خواهرانی که کمک می‌کنند قابل تقدیر و تحسین است.

کد خبر 6096575

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • استقبال از طرح دوخت رایگان چادر در پرند چشم‌گیر است
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!