Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - رئيس مرکز نوغانداري به ترميم تعرفه واردات نخ ابريشم به کشور در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال جديد افزايش تعرفه از 26 درصد به 40 درصد را خواستار شده ايم که اميدواريم به تصويب برسد.

عديل سرور زرگري روز پنجشنبه در گفت وگو با ايرنا با اشاره به برگزاري جلسه بررسي وضعيت صنعت نوغانداري کشور در رشت با حضور نماينده ولي فقيه در گيلان، بر ضرورت توسعه توليد پيله ابريشم تاکيد و تصريح کرد: پرورش کرم ابريشم در ايران ريشه اي هزاران ساله دارد و در دوره صفويه سالانه سه هزار تن نخ ابريشم در کشور توليد مي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي به مزايا و ظرفيت هاي موجود نوغانداري در کشور اشاره کرد و افزود: شرايط اقليمي مناسب و متعدد کرم ابريشم در کشور مهياست.
زرگري با بيان اينکه امکان پرورش کرم ابريشم سالانه دو تا سه مرتبه در مناطق معتدل کشور وجود دارد، اظهار داشت: دوره نوغانداري 45 روز است و اکنون در 22 استان کشور، کرم ابريشم پرورش داده مي شود.
وي سرمايه گذاري کمتر و بازگشت سرمايه سريع تر در مقايسه با بعضي از فعاليت هاي توليدي کشاورزي براي ايجاد مشاغل خانگي و ايجاد درآمد براي روستائيان را از مزاياي پرورش کشور ابريشم خواند و بيان کرد: سال گذشته 25 هزار و 710 جعبه تخم نوغان در کشور توزيع شد که از اين مقدار، تعداد 11 هزار و 45 جعبه در گيلان توزيع شده است.
زرگري به وجود 14 هزار و 713 هکتار توتستان در مناطق مختلف کشور نيز اشاره کرد و گفت: شش هزار و 665 هکتار توتستان نيز در استان وجود دارد.
وي با يادآوري اينکه تعرفه واردات نخ ابريشم در راستاي حمايت از توليد داخلي 200 درصد در سال 1380 بود، خاطرنشان کرد: کاهش شديد تعرفه وارداتي در مقابل نخ ابريشم داخلي آسيب جدي به صنعت نوغانداري وارد کرده است.
زرگري همچنين از اجراي برنامه هاي آموزشي پرورش کرم ابريشم در 18 استان کشور خبر داد و بيان کرد: سال گذشته 38 درصد از آموزش هاي مرکز توسعه نوغانداري کشور در گيلان بود و امسال اين آموزش ها به 43 درصد ارتقاء يافته است.
وي به توزيع نهال توت اصلاح شده در استان هاي مختلف کشور اشاره کرد و گفت: 37 درصد از نهال هاي توت اصلاح شده در گيلان توزيع شده است.
رئيس مرکز نوغانداري کشور با اشاره به اختصاص 60 ميليارد تومان تسهيلات براي اشتغال روستايي در راستاي اجراي طرح هاي نوغانداري و گردش سرمايه در استان هاي نوغان خيز کشور افزود: تفاهمنامه همکاري مشترک معاونت امور توليد دامي وزارت کشاورزي با کميته امداد کشور در گيلان به صورت پايلوت منعقد شده است.
به گزارش ايرنا ، نوغانداري از صنايع سنتي و قديمي در منطقه آسيا و البته ايران است که وضعيت آن در بيش از دو دهه گذشته با فراز و نشيب هاي فراواني همراه بوده به طوري که اوج شکوفايي توليد پيله و ابريشم در کشور به سال 1379 بازمي گردد و بعد از آن صنعت نوغانداري درگير خواب غفلت شد.
در کنار صنعت نوغانداري، ابريشم بافي به عنوان هنر صنعتي منحصر بفرد و بازارپسند مطرح است و با توليد نخ هاي ابريشمين زمينه ساز توليد دستبافته هاي سنتي و هنري در قالب فرش ها و تابلوفرش هاي دستباف ابريشمي مي شود که در حقيقت همان ارزش افزوده و سودآورترين بخش در مرحله توليد ابريشم است.
سهم ايران از سبد توليد ابريشم دنيا کمتر از يک درصد است و از اين حيث رتبه هشتم دنيا را دارد؛ البته اين ميزان توليد ابريشم ايران برابر با توليد پيله ابريشم در 12 کشور دنياست اما بي مهري هاي گذشته به اين صنعت بود که نفس هاي نوغانداري را به شماره انداخت ولي رونق و احياي دوباره نوغانداري در پنج سال اخير با همت عالي و تدبير ويژه دولت ميسر شد، اقدامي که در دوره هاي گذشته بي سابقه بود.
45 روز کافي است تا تخم هاي کوچک و سياه رنگ نوغان ثمربخش و به پيله هاي ارزشمند ابريشم بدل شود و به عنوان فعاليت اقتصادي جانبي در کنار کشاورزي و باغداري در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده باشد.
اگرچه 20 استان کشور در زمينه صنعت نوغانداري فعاليت دارند اما در اين ميان گيلان قطب توليد پيله تر ابريشم و خراسان رضوي علاوه بر برخورداري از رتبه دوم توليد پيله تر با توليد 85 درصد نخ ابريشم کشور، پايتخت ابريشم کشي ايران به شمار مي آيد.
سال گذشته نوغانداران کشور بيش از 800 تن پيله تر ابريشم توليد کردند که از اين ميزان، حدود 423 تن آن سهم تلاش پيله وران استان گيلان بوده است. قابليت پرورش کرم ابريشم در مناطق مختلف کشور و مکان هاي کوچک، سهولت کار، سرمايه گذاري اندک و درآمدزا بودن اين فعاليت جانبي در بازه زماني 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده هاي آن مثل نخ و فرش از مهمترين مزاياي پرورش کرم ابريشم است.
با پرورش هر جعبه تخم نوغان، معمولا حدود 35 کيلوگرم پيله تر ابريشم توليد مي شود. از هر سه کيلوگرم پيله تر ابريشم، پس از فرآوري يک کيلوگرم نخ ابريشم به دست مي آيد.
پرورش کرم ابريشم از اوايل فروردين ماه هر سال آغاز مي شود و پس از طي يک دوره حدود 45 روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به توليد پيله تر مي شوند.
مرکز توسعه نوغانداري کشور در رشت مستقر است.
7296/2007/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد

حسین علی حاجی دلیگانی با بیان اینکه جلسه پایانی کمیسیون تلفیق برای بررسی جدول لایحه بودجه با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ امروز با حضور اکثریت اعضا برگزار شده و گزارش هیئت رئیسه کمیسیون در جلسات با کمیسیون‌های تخصصی درباره جداول بودجه قرائت شد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ما به ازای دو دهم درصد از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس اختصاص یابد، علاوه بر این بر اساس مصوبه امروز کمیسیون مقرر شد تا در بودجه سال ۱۴۰۳ یک همت در اختیار وزارت علوم و یک همت در اختیار وزارت بهداشت برای تامین نیاز‌های دانشگاه‌های جامع زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم اختصاص یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: معاونان سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در کمیسیون حضور داشتند با این مصوبات مخالفتی نداشتند و همراه بودند لذا بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ نیز در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

وی افزود: گزارش کمیسیون تلفیق فردا پنجشنبه در سیستم مجلس بارگذاری می‌شود تا نمایندگان بتوانند پیشنهادات خود را برای طرح در صحن مجلس در سامانه بارگذاری کنند و طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • ادامه بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرقی و جنوب کشور / دمای هوا در نوار غربی افزایش می‌یابد