Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@22:52:34 GMT

بازسازی بافت غضروفی مفاصل با داربست های زیستی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۰۹۱۱۸

بازسازی بافت غضروفی مفاصل با داربست های زیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول بنیادی، محققان دانشگاه مریلند دریافتند که ترکیب ایمپلنت و رویکرد ریز شکستی می تواند تا ۱۰ برابر موثرتر از ریز شکستگی به تنهایی باشد. ریز شکستگی به تنهایی در حال حاضر یک درمان استاندارد برای مشکلات ارتوپدی محسوب می شود.

با افزایش جمعیت مسن دنیا، موارد ابتلا به دردهای مفصلی نیز افزایش یافته است و این دردها معمولا ناشی از آسیب غضروف مفصلی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر به دلیل این که این غضروف های مفصلی قادر به بازسازی و ترمیم نیستند و ایمپلنت های مورد استفاده نیز به خوبی با بافت غضروف طبیعی و از پیش موجود یکپارچه نمی شوند، درمان این آسیب دیدگی های مفصلی بسیار مشکل است.

یک رویکرد متداول در احیای غضروف استفاده از رویکردی موسوم به ریز شکست(microfracture) است که طی آن غضروف آسیب دیده برداشته باشد و سوراخ های کوچکی در استخوان و در جایگاه هایی که غضروف شان برداشته شده است ایجاد می شود. این سوراخ های کوچک رشد غضروف جدید را بوسیله شروع آزاد سازی سلول های بنیادی مزانشیمی موجود در استخوان تحریک می کند.

با این حال این روش به تنهایی منجر به تولید بافت های ضعیفی می شود که قابلیت و کیفیت غضروف طبیعی را ندارند، زیرا سلول های بنیادی مزانشیمی نمی توانند به راحتی به جایگاه آسیب بچسبند.

در مطالعه ای که در دانشگاه مریلند صورت گرفته است محققین سعی کرده اند کیفیت بافت بازسازی شده طی رویکرد ریز شکست را بوسیله تکوین داربست پرینت شده سه بعدی افزایش دهند. در این راستا آن ها یک داربست پرینت شده را تولدی کرد و سطح آن را با پوشاندن با اگریکان دارای عملکرد کردند تا جایگاه های اتصال مناسبی را برای سلول های آزادسازی شده از ریز شکستگی ها فراهم کنند.

تست این داربست در مدل های خرگوشی آسیب غضروفی نشان داد که داربست، سلول های بنیادی مزانشیمی و فاکتورهای رشد را به جایگاه های آسیب راهنمایی می کند و بازسازی غضروفی را تقویت می کند.

نتایج این مطالعه نشان داد که داربست های پرینت شده سه بعدی با پوشش اگریکان، بازسازی غضروفی را در مقایسه با استفاده از رویکرد ریز شکست به تنهایی تا ۱۰ برابر افزایش می دهد. اگریکان چسبندگی سلول ها به داربست را افزایش می دهد.

این داربست با یک رویکرد ریز شکست(microfracture) متداول ترکیب شده و روی خرگوش ها تست شده است.

کد خبر 4515154 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: ارتوپدی سلول بنیادی غضروف زانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.

این جشنواره تحت عنوان جایزه پرفسور اردشیر قوام زاده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران برپا می شود.

پیوند سلول های بنیادی خونساز، فناوری ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمانی و ویروس درمانی، فن آوری و آماده سای تولید محصولات سلولی، مطالعات علوم پایه سلولی و ترجمان بالینی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت ها وظرفیت سازی از محورهای این جشنواره است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک