Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان - ایرنا - مرزنشین علاقه مند به حیات وحش در گمیشان ،یک قطعه پلیکان مصدوم را برای مداوا و درمان به ماموران محیط زیست این شهرستان در شمال غرب استان گلستان تحویل داد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرترکمن و گمیشان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از کارگران سایت پرورش میگو پس از مشاهده این پلیکان مصدوم در حاشیه تالاب بین المللی گمیشان این پرنده را به محیطبانان تحویل داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی بیانی گفت: این پرنده مصدوم به دلیل برخورد با خطوط انتقال برق به شدت از ناحیه بال دچار آسیب شد که تلاش ها برای درمان و تیمار آن با انتقال به اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان آغاز شد.
وی اظهار داشت: همه ساله زیستگاه های آبی این منطقه میزبان پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این محل می مانند و دوباره برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می گردند.
وی از همیاران و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مصدوم، موضوع را با شماره تلفن 1540 به اداره محیط زیست اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا یکی از باشکوه ترین پرندگان جهان پلیکان ها هستند که در کنار دریاها زندگی می کنند. از هفت گونه پلیکان که جزو گونه های حفاظت شده هستن دو گونه خاکستری و سفید در ایران زندگی می کنند.
پلیکان منقاری بلند و شاخی و کیسه گلویی برای ذخیره ماهی دارد، فاصله دو بال آن به طور متوسط حدود 315 سانتیمتر بوده و دم این پرنده کوتاه و در پرواز پرتوان و قوی است.
پلیکان خاکستری 170 سانتیمتر طول دارد و اندکی از پلیکان سفید بزرگتر است، رنگش سفید تیره و فاقد کاکل بوده ،اما پرهای پشت سرش اندکی بلند و مجعد است و رنگ روشن صورتی در پر و بالش مشاهده نمی شود.
از مهمترین گونه های موجود در تالاب بین المللی گمیشان می توان به پرندگان باارزشی مانند پلیکان، فلامینگو و قو که جزو گونه های حمایت شده و نیز پلیکان پاخاکستری و عقاب دریایی دم سفید که از گونه های در خطر انقراض به شمار می روند، اشاره کرد.
شهرستان گمیشان در شمال غرب استان گلستان واقع هستند.
7333/3091

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست استان گلستان پليكان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)

عصر ایران - پلاناریا (Planaria) یا کرم های مسطح پلاناریایی موجوداتی بسیار ابتدایی هستند زیرا فقط یک دستگاه عصبی نردبانی مانند دارند. پلاناریا بر اساس اکوتیپ خود طبقه بندی می شود زیرا گونه هایی وجود دارند که در زیست بوم های خشکی، زیست بوم های آب شیرین یا در زیست بوم های دریایی زندگی می کنند. این که چند گونه پلاناریا در سراسر جهان وجود دارد، نامشخص است.

پلاناریا گوشتخوار است و از انواع بی مهرگان کوچکتر مانند میگو و کک های آبی در زیستگاه های آبی یا دیگر کرم های کوچک تغذیه می کند. برخی از گونه های بزرگتر ساکن خشکی از کرم های خاکی نیز تغذیه می کنند. آنها به دور طعمه خود پیچیده و با ترشح نوعی مخاط آن را حل می کنند.

گونه های پلاناریا ممکن است جنسی و/یا غیرجنسی باشند. پلاناریای جنسی هرمافرودیت – دارا بودن هر دو اندام تناسلی نر و ماده – است و توانایی تخم گذاری دارد. به عنوان شکلی از تولیدمثل غیرجنسی، پلاناریا پس از آسیب دیدگی و جدا شدن یک قسمت از بدن خود توانایی شگفت انگیزی برای باززایی و شکل گیری دو موجود مستقل دارد.

اندازه پلاناریا می تواند بسیار متفاوت باشد به طوری که برخی از گونه های آب شیرین مانند Dugesia از چند میلیمتر پس از خروج از تخم تا یک سانتیمتر در زمان بالغ شدن رشد می کنند. برخی گونه های ساکن خشکی مانند Australoplana می توانند تا 4 سانتیمتر رشد کنند. پلاناریا می تواند بدن خود را گسترش داده و جمع کند و سلول های این موجود می توانند در زمان کمبود غذا کوچک شوند، از این رو، اندازه گیری دقیق آن دشوار است.

توانایی شگفت انگیز پلاناریا در باززایی خود توجهات بسیاری را به سوی این کرم مسطح جلب کرده است. در برخی موارد مستند، باززایی حتی از تکه یک دویستمی جدا شده از بدن اصلی صورت گرفته است. اگر سر پلاناریا از بدن جدا شود، قسمت سر یک دم جدید را شکل خواهد داد و در قسمت بدن جدا شده نیز یک سر جدید رشد می کند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کرم سر چکشی: بی رحم، جاودان و عجیب! (+فیلم و عکس)

دیگر خبرها

  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • خفاش شگفت‌انگیز 6 گِرمی که زیر «برگ» زندگی می‌کند(+عکس)