Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: ایران اسلامی تا قبل از تولد انقلاب کمبودهای زیادی در گوشه و کنار شهر ها و روستاهایش داشته است. بنا به مشاهدات عینی شاهدان وقت، جای خالی زیرساخت ها اعم از برق، آب و جاده، بسیاری از روستاها را با مشکلاتی گرفتار کرده بود که با انقلاب اسلامی رنگی دیگر به خود گرفت.

امروزه پرتوهای امید بخش انقلاب به دورترین روستاهای مرزی و محروم خراسان جنوبی هم رسیده  و به روستانشینان شوقی دیگر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه مرزنشینان می گویند، جای خالی مدرسه، کمبود امکانات بهداشتی و نبود امکانات ارتباطی از دیگر کمبودهایی بود که در نظام جمهوری اسلامی با دستان پرتوان مسئولانی انقلابی جبران شد.

خدمات در روستاها از زبان مردم

یکی از اهالی روستای هندوالان در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: این روستا در فاصله ۸۶ کیلومتری بیرجند واقع شده که دارای هزار و ۱۵۰ نفر و قریب به ۳۳۰ خانوار جمعیت دارد.

رضا خسروی با بیان اینکه  بعد از انقلاب خدمات زیادی در این روستا ارائه شده است، اظهار کرد: احداث پنج مسجد، افتتاح دو مدرسه شامل راهنمایی و دبستان، مرمت مسجد جامع تاریخی روستا و آسفالت معابر از جمله اقداماتی است که بعد از انقلاب اسلامی رقم خورده است.

وی لوله کشی آب و برق را از دیگر دستاوردهای انقلاب دانست و افزود: همچنین لوله کشی گاز انجام شده که در آینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه در گذشته تنها یک بهورز داشتیم که اکثر اوقات در ماموریت به سر می برد و درب خانه بهداشت بسته بود، افزود: در حال حاضر دو بهوزر به صورت شبانه روز در روستا حضور دارند.

وی با اشاره به اجرای طی هادی بیان کرد: از ۱۲ سال پیش تاکنون طرح هادی در این روستا اجرا و به دنبال آن کوچه ها آسفالت و معابر بازگشایی شد.

خسروی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه کشاورزی بیان کرد: حفر یک حلقه چاه، کانال کشی بیش از هزار و ۷۰۰ متر جوی آب و لایروبی قنات از جمله اقدامات انجام شده است.

مردم خواندن و نوشتن نمی دانستند

یکی دیگر از اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هندوالان یکی از روستاهای محروم و مرزی خراسان جنوبی است، افزود: در سال های اول انقلاب این روستا آب، برق، گاز، تلفن و راه آسفالته نداشت.

عباسی ادامه داد: الحمدالله در سال های اخیر حتی معابر و جاده اصلی روستا آسفالت شده و آب و برق نیز به روستا آمده است.

وی با اشاره به دستاوردهای فرهنگی انقلاب در روستا بیان کرد: مردم این روستا حتی خواندن و نوشتتن را نمی دانستند که امروز مدرسه هایی بنا شده است.

عباسی با بیان اینکه همچنین با افتتاح دارالقرآن جوانان و نوجوانان مفاهیم قرآنی را می آموزند، افزود: قبلا تنها مسجد جامع تاریخی هندوالان را داشتیم که در سال های اخیر چهار مسجد دیگر بنا شد.

یکی از اهالی روستای درمیان در گفت و گو با خبرنگار مهر، فاصله این روستا تا مرکز استان را ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: اجرای پارک روستایی، گازرسانی و انتقال آب از روستای اسدیه از جمله اقدامات مطلوب چهل ساله اخیر است.

احمد مسینایی ادامه داد: دیجیتال کردن تلویزیون، آسفالت راه ها و آنتن دهی تلفن همراه را از دیگر اقدامات انجام شده است.

هیچ کمبودی نداریم

 یکی از اهالی روستای آواز هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی خدماتی مانند راه آسفالته، احداث راه های مرزی برای عشایر، پست بانک و مدرسه به این روستا آمد.

میرزایی بیان کرد: روستای آواز در بخش گزیک قرار گرفته و به لحاظ بهداشت، مدرسه و امنیت هیچ کمبودی نداریم.

وی با بیان اینکه شب باید کسی دستمان را می گرفت تا بتوانیم راه برویم چراکه روشنایی نبود، افزود: در حال حاضر برق در همه خانه ها وجود دارد.

این پیرمرد روستایی با بیان اینکه مکانی به نام «چَخمَیو» داشتیم و زنان به صف می شدند تا کوزه ای را آب کنند، افزود: الان به برکت جمهوری اسلامی در هر خانه ای دو شیر آب وجود دارد.

۹۵ درصد روستاهای از نعمت گاز برخوردار می شوند

فرماندار در میان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: شهرستان مرزی درمیان، با قریب به ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفرجمعیت، چهار شهر و سه مرکز بخش را در خود جای داده است.

محمد بشیری زاده با اشاره به دستاوردهای انقلاب در روستاهای مرزی درمیان بیان کرد: در حوزه گازرسانی، تمام شهرهای، شهرستان درمیان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در شهرستان درمیان ۹۵ درصد روستاها تا پایان سال جاری از نعمت گاز برخوردار می شوند، افزود: همچنین اقدامات خوبی در راستای آبرسانی به روستاها اتفاق افتاده است.

بشیری زاده با بیان اینکه امروز شهرستان درمیان در زمینه اقتصادی حرفی برای گفتن دارد، افزود: کارخانه سیمان باقران با قریب به ۴۰۰ کارگر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه احداث پارک روستایی و اجرای طرح هادی را از دیگر اقدامات ارزنده دانست و افزود: همچنین توجه خاصی به امکانات ورزشی جوانان شده است.

بشیری زاده با بیان اینکه در سال های اول انقلاب برق و جاده ای در این شهرستان نبود، افزود: در عرض ۴۰ سال انقلاب اتفاقات مطلوبی رائه شده است.

وی با بیان اینکه تمام روستاها از نعمت برق برخوردار هستند، اظهار کرد: همچنین بسیاری از جاده ها آسفالت شده است.

بشیری زاده با بیان اینکه اعتبارات دهیاری ها چهار برابر شده است، اظهار کرد: در زمینه نوسازی مدارس، کشاورزی و آبخیز داری اقدامات مطلوبی انجام شده است.

فرماندار درمیان گفت: قبل از دهه ۷۰ چاه آب کشاورزی نداشتیم و کشاورزی به صورت سنتی انجام می شود اما در حال حاضر ۲۰۰ هکتار پسته در دو روستای نقاب و هندوالان داریم.

آری اینجا خراسان جنوبی از جمله استان های درگیر با پدیده خشکسالی بوده که به دنبال آن محرومیت منطقه رقم خورده است اما مردمانش همواره از خدماتی که انقلاب برایشان به ارمغان آورده خشنود بوده و به پاس اینچنین نعمت هایی، دعای خیرشان را بدرقه راه آخرت متولیان می کنند. 

کد خبر 4514819

منبع: مهر

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران درمیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۳ کرده است. شواهد نشان می‌دهد در فرودین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. به بیان دیگر سطح عمومی قیمت کالا‌ها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی، در مناطق شهری و روستایی نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشتر شده است.

به گزارش اکو ایران، البته بر مبنای این ارقام نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری سطح تورم بالاتری را نسبت به مناطق روستایی متحمل شده است. در مقابل تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در روستاها، جلوتر از شهر‌ها قرار گرفته است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی در فرودین ۱۴۰۳ بررسی شده است.

تورم فروردین در شهر و روستا شعله‌ورتر شد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، اقدام به انتشار اولین پرونده تورمی در سال ۱۴۰۳ کرده است. شواهد آماری نشان می‌دهد، در فروردین ۱۴۰۳ تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. البته این نرخ در مناطق روستایی سطح بالاتری در مقایسه با مناطق شهری داشته است.

به بیان دقیق‌تر شواهد آماری نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش ۰.۵ واحد درصدی به ۲.۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین ۱۴۰۳، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، ۲.۵ درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.

این نرخ در مناطق روستایی با ۱.۳ واحد درصد افزایش به ۳.۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۲، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.

آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم ماهانه کل مناطق شهری و روستایی در فروردین ۱۴۰۳ بوده است. این رقم ماحصل میانگین تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی بوده است. در ادامه میزان تورم ماهانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری و روستایی بررسی شده است.

خوراکی شهری‌ها و غیرخوراکی روستائیان بر پله نخست تورم فروردین

تورم شاخصی است که نشان می‌دهد میزان افزایش سطح عمومی قیمت یک سبد متنوع از کالا و خدمات در یک دوره زمانی مشخص نسبت به دوره قبل از آن چگونه بوده است. شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر یکسان نبوده است.

مقایسه‌های حاکی از آن است که در مناطق روستایی، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در سطوح بالاتری نسبت به نرخ مشابه در خوراکی‌ها قرار داشته است. در مقابل در مناطق شهری، تورم ماهانه خوراکی‌ها بیشتر از غیرخوراکی‌ها بوده است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر مقایسه شده است.

خیز فروردینه گدازه تورم خوراکی‌ها، در شهر‌ها قدرتمندتر از روستا‌ها

بر مبنای آمار منتشر شده، در فرودین ۱۴۰۳ تورم ماهانه خوراکی‌ها در مناطق شهری، بیشتر از مناطق روستایی بوده است. به بیان دقیق‌تر در نخستین ماه از سال جاری، تورم ماهانه خوراکی‌ها با افزایش ۱.۳ واحد درصدی نسبت به اسفند در جایگاه ۲.۹ درصدی قرار گرفته است.

این در حالی است که تورم ماهانه اقلام خوراکی در روستا‌ها ۲.۸ درصد بوده است. این نرخ در اولین ماه امسال، نسبت به اسفند سال گذشته، ۱.۴ واحد درصد بیشتر شده است. بدین ترتیب بر مبنای شواهد آماری می‌توان ادعا کرد که فشار تورم ماهانه‌ای که تهیه اقلام خوراکی بر دوش شهرنشینان وارد کرده، بیشتر از این فشار در مناطق روستائی بوده است. این مقوله در خصوص اقلام غیرخوراکی بالعکس بوده است.

افزایش قیمت غیرخوراکی‌ها، در روستا گسترده‌تر از شهر‌ها

ارقام منتشر شده خبر از آن می‌دهد که در نخستین ماه سال جاری، سطح عمومی قیمت غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری به ۲.۴ درصد رسیده و در مقایسه با اسفندماه افزایش ۰.۲ واحد درصدی داشته است. در مقابل این نرخ در گروه غیرخوراکی‌ها در مناطق روستایی در اسفند ۳.۳ درصد بوده است. این رقم نسبت به اسفند امسال افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ثبت رسانده است. بدین ترتیب می‌توان دریافت که بیشترین فشار وارد شده بر دوش روستانشینان در فرودین امسال بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است.

دیگر خبرها

  • انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور
  • راه ارتباطی ۵۰ روستا در گنبکی مسدود شد
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • (ویدئو) این داوطلبان با ماشین ارتش به کنکور رفتند
  • این داوطلبان با ماشین ارتش به کنکور رفتند + فیلم
  • وقتی ارتش به داد کنکوری‌ها رسید+ فیلم
  • راهنمای سفر به تایلند؛ سرزمین لبخندها
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود