Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-فعالین اقتصادی نرخ پایه صادراتی که توسط گمرک تعیین می شود را یکی از علل اصلی بازنگشتن ارز حاصل از صادرات می دانند .

به گزارش صدا و سیما ،بهرام شکوری عضو اتاق ایران در برنامه «تیتر امشب» گفت: اینکه ارز حاصل از صادرات برنگردد جای سوال دارد. در زمان های گذشته هم که دولت کنترلی بر بازگشت ارز نداشت، ارز حاصل از صادرات بر می گشت؛ توسعه و اشتغال در کشور و افزایش آمار های تولید حاصل برگشت ارز حاصل از صادرات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: ما ۳۳ میلیارد دلار صادرات نفتی در ۹ ماه اول امسال داشته ایم که از این مقدار نزدیک ۹ میلیارد دلار به سامانه برگشته است. همه علاقمند به برگشت ارز هستند اما اختلاف ارز و افزایش قیمت ارز موجب شده مشکلاتی برای فعالین اقتصادی ایجاد شود که اگر موانع را برداریم ارز راحت تر به کشور بازخواهد گشت. 

شکوری در ادامه گفت: فعالین اقتصادی معتقدند پیمان سپاری بر اساس نرخ پایه صادراتی گمرک تعیین می شود درحالیکه فعالین در شرایط تحریم که امکان ارتباط بانکی ندارند،کمتر از رقم اعلام شده فروش دارند همچنین نرخ پایه صادراتی و مهلت ۳ ماهه فعالین اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است بنابراین تعامل بین دولت و بخش خصوصی موجبات برگشت ارز حاصل از صادرات را راحت تر خواهد کرد.

نیاز به هم افزایی داریم

سید فرید موسوی نماینده مجلس دیگر مهمان برنامه گفت: کوتاهی ها در کنترل بازار ارز از سوی بانک مرکزی نابسامانی ها و التهاب در جامعه ایجاد کرد.بانک مرکزی دیر هنگام ورود کرد اما ورود خوبی داشت که به صورت نسبی تقاضا و عرضه را مدیریت کرد.

او افزود: محدودیت ها تاثیر زیادی بر بازار داشت و ورود دستور العمل های ابلاغی بانک مرکزی هم چالش هایی برای صادرکنندگان بوجود آورد.

موسوی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی عرضه و تقاضا باید به درستی مدیریت شود و هم دولت و هم بخش خصوصی اذعان دارند که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد اما باید در این زمینه درک درست و واقع بینانه ای از شرایط موجود داشته باشیم. 

او گفت: دولت باید آرامش روانی را در جامعه ایجاد کند و برای رفع این دغدغه ها نمی توانیم بر اساس رویه های گذشته عمل کنیم، دولت نیز نمی تواند هر روز با ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه های جدید سردرگمی در جامعه و بازار ایجاد کند.از طرفی هم دولت مواردی که بیان می کند بیانگر این است که ارز حاصل از ۳۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی بسیار ناچیز است که هم دولت و بخش خصوصی باید در این زمینه واقعیت ها را مد نظر قرار دهند و هم افزایی بین بخش خصوصی و دولت در این شرایط لازم است تا مدیریت خوبی بر بازار صورت گیرد.

فعالان اقتصادی با بانک مرکزی همکاری کنند

مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت در ارتباط تلفنی درباره تاکید بازگشت ارز حاصل از صادرات و مشکلات صادرکنندگان گفت: بانک مرکزی بعلت اینکه کانون تبادل است باید نیاز کشور به مواد اولیه را از محل ارز حاصل از صادرات تامین کند.

او گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز است که ارز حاصل از صادرات به چرخه تولید برگردد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: صادرکنندگان نیز در چرخه برگشت ارز به دلیل شرایط تحریم مشکل دارند بنابراین نیاز است بخش خصوصی به دولت و بانکها نزدیکتر شود و در جهت رفع دغدغه دولت کمک کند .

او گفت: اگر ارز حاصل از صادرات بر نمی گردد می توانند در تامین مواد اولیه در بخش تولید کمک کنند.

مودودی با بیان اینکه بانک مرکزی نیاز به شفافیت دارد و باید مطمئن شود که ارز حاصل از صادرات به کشور برگردد گفت: فعالین اقتصادی می توانند برای اطمینان دادن به بانک مرکزی با تهیه مواد اولیه همکاری کنند. 

او افزود: در شرایط تحریم و تنش ارزی ایجاد شده در کشور مشکلاتی در کشور ایجاد شده که برگرداندن ارز به موقع به چرخه صادرات کمک خواهد کرد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۰۹۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود

قائم مقام اسبق وزارت صمت با اعلام اینکه تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود، گفت: عملکرد یکساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است. - اخبار اقتصادی -

محمد صادق مفتح، قائم مقام اسبق وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: در زمان بحران های سیاسی، کاهش نرخ ارز اقدام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، چرا که بسیاری ازجمله عوامل دشمن، کانال‌های دلالی تلگرامی و برخی افراد و رسانه‌ها، پیش بینی می‌کردند که در شرایط ملتهب کشور، هیجانات و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد و نرخ ارز تا 100 و حتی 120 هزار تومان جهش می‌کند، اما خلاف این موضوع رخ داد و نرخ ارز کاهشی شد و اکنون تا کانال 60 هزار تومان ریزش کرده است.

مفتح تصریح کرد: این موضوع حاکی از آن است که دولت و بانک مرکزی در مهار بازار ارز عملکرد موفقی داشته‌اند و این اتفاق شاید برای اولین بار است که با این همه اتفاقات سیاسی و امنیتی منطقه، در اقتصاد ایران روی داده است.

وی اضافه کرد: عملکرد یک ساله مدیریت جدید بانک مرکزی قابل تحسین است و اقدامات ایشان برای مدیریت بازار ارز و کنترل انتظارت تورمی در سطح جامعه به خوبی جواب داده است. 

قائم مقام اسبق وزارت صمت اظهار کرد: تمام واقعیت‌های اقتصادی حاکی از این است که کشور توانسته بحران‌ها را مدیریت کند و  پیش بینی بنده این است که کاهش نرخ ارز تداوم خواهد داشت و با افت نرخ ارزقیمت طلای داخلی نیز نزولی خواهد شد. 

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: مهمترین عاملی که موجب کاهش نرخ ارز و تورم در کشور شده، این است که بانک مرکزی و دولت توانسته‌اند بازارها را در شرایط بحرانی مدیریت کنند؛ به طوری که در 5 سال گذشته برای اولین بار است که دولت در موضع ابتکار عمل قرار گرفته است.

مفتح در پایان تاکید کرد: همچنین بانک مرکزی موفق شد نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی را کاهش دهد که این موضوع نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرده است. علاوه بر این افزایش میزان فروش نفت و قیمت آن، درآمدهای ارزی را تقویت کرده است که به مدیریت بهتر بازار ارز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایشگاه توانمندی های صادراتی فرصت رشد و تعمیق روابط اقتصادی کشور
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • تولیدات خوزستان در نمایشگاه اکسپو مورد توجه فعالان اقتصادی
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود