Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@02:31:59 GMT

نقاط بحراني رودخانه مهاباد شناسايي شود

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۰۰۳۳

نقاط بحراني رودخانه مهاباد شناسايي شود

خبرگزاري آريا - مهاباد - ايرنا - فرماندار مهاباد گفت: نقاط بحراني رودخانه مهاباد براي پاکسازي و تخليه بايد شناسايي و در اسرع وقت نسبت به آن اقدام شود.

به گزارش ايرنا ايرج شجاعي روز چهارشنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آبي افزود: با تشکيل يک کميته متشکل از امور آب شهرداري، دادستاني و فعالان زيست محيطي و به طور هماهنگ و منسجم با افرادي که به صورت غيرقانوني بستر رودخانه را تصرف مي کنند بايد برخورد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: تصرف غيرقانوني و بدون مجوز بستر رودخانه مهاباد باعث کاهش عرض آن شده است و در زمان بارندگي احتمالي سبب سرريز شدن و سيلابي شدن سطح شهر خواهد شد.
شجاعي با بيان اينکه طرح لايروبي رودخانه مهاباد نيز بايد در دستور کار قرار گيرد، بيان کرد: اين طرح در شوراي برنامه ريزي استان براي جذب اعتبار مطرح خواهد شد و از طريق اعتبارات ملي براي لايروبي آن اقدام مي شود.
فرماندار مهاباد همچنين با اشاره اينکه بيشتر منابع آبي شهرستان در بخش کشاورزي مصرف مي شود، اظهار داشت: بيش از 200 ميليون مترمکعب آب در اين بخش برداشت مي شود که نياز به بررسي دارد.
وي راندومان توليد محصولات کشاورزي نسبت به مصرف آب را نامتناسب عنوان کرد و گفت: کشاورزان نبايد به زيادخواهي آب عادت کنند و دولت نيز در اين راستا براي طرح آبياري قطره اي و تحت فشار تسهيلات خوبي ارايه کرده است.
رييس اداره امور آب مهاباد نيز در اين جلسه گفت: آبياري فضاي سبر شهري طبق گزارش دريافتي از 70 چاه مشخص تامين شده و سالانه يک ميليون و 650 مترمکعب آب از آنها برداشت مي شود.
رضا جهيني ادامه داد: 110 هکتار فضاي سبز در سطح شهرستان مهاباد توسط اين چاه ها برداشت مي شود که بر اساس تعرفه و ارزش افزوده در نظر گرفته شده هم اکنون بيش از 120 ميليارد ريال شهرداري به امور آب بدهکار است.
شهردار مهاباد هم در اين جلسه گفت: منبع تغذيه آبياري فضاي سبز اين شهرستان از سنوات قبلي به صورت برداشت از چاه هاي غيرمجاز و آب هاي قابل شرب تامين مي شود که بايد در اين راستا اقدامات لازم انجام گيرد.
کامران عليزاده آذر ادامه داد: اين نهاد در زمينه آبياري و مکانيزه کردن آن تخصص ندارد و از شرکت هاي فني به صورت قراردادي دعوت مي کند تا مکانيزه کردن فضاهاي سبز شهري را اجرايي کنند.
رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد نيز در اين جلسه گفت: هم اکنون تالاب هاي کاني برازان، يوسفکند و تالاب گروس از لحاظ آب مشکلي ندارند و با توجه به بارش هاي اخير آب کافي وجود دارد.
فاروق سخنور اظهار داشت: تالاب هاي قوپي بابا علي و قره قشلاق در حال حاضر با کمبود آب مواجه بوده و اکنون زمان مناسبي براي رهاسازي حق آبه به اين تالاب است.
به گزارش ايرنا، رودخانه مهاباد با عبور از وسط شهر مناظر و چشم اندازهاي ديدني را به وجود آورده است؛ اين رود از ميان ارتفاعات پيرانشهر و سردشت مي‌گذرد و از به هم پيوستن دو شاخه اصلي بيطاس و ده بکر به وجود مي‌آيد.
رودخانه مهاباد پس از عبور از روستاهاي دارلک، خورخوره، گرديعقوب و داشخانه و نيز آبياري مزارع و زمين‌هاي کشاورزي سر راه خود از طرق کانال، به باتلاق هاي جنوب درياچه اروميه مي‌ريزد.
9903/ 3020/3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع آب شستگی جاده امرآباد به شانق اراک تا ۲۴ساعت آتی انجام می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید خسروی اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل پاکسازی دهانه پل‌ها، سیلاب‌ها آسیبی به ابنیه فنی و جسم راه در محور امرآباد به شانق وارد نکرده و فقط در مقاطعی موجب آب شستگی شانه خاکی راه شده که در حال حاضر راهداران با استفاده از ظرفیت ماشین آلات سنگین در اختیار، مشغول به پاکسازی سطح جاده و ایمن سازی نقاط پرتگاهی هستند.

وی افزود: به دلیل وجود ۲ رودخانه موازی فصلی در دو طرف این محور و طغیان رودخانه‌ها به علت حجم بالای دبی آب، در نهایت چند ساعت منجر به آبگرفتگی محور و اراضی دامنه کوه شده بود که با حضور به موقع راهداران پس از فرونشست آب‌های سطحی و تلاش‌های صورت گرفته، پاکسازی محور انجام و تردد در محور به صورت روان جریان دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان اراک گفت: عملیات ایمن سازی محور نیز با استفاده از شش دستگاه ماشین آلات راهداری شروع شده و تا ۲۴ ساعت آینده رفع آب شستگی و رفع نقاط پرتگاهی انجام خواهد شد.

کد خبر 6087784

دیگر خبرها

  • ترددهای دریایی با احتیاط انجام شود/ احتمال سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی
  • ادامه آبیاری نخلستان‌های آبپخش تا برداشت محصول
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • ۸۰ درصد از نقاط آبگیر شهر قم شناسایی و رفع معضل شد
  • رفع آب شستگی جاده امرآباد به شانق اراک تا ۲۴ساعت آتی انجام می شود
  • هشدار هواشناسی به این استان ها بارش‌های اردیبهشتی
  • هشدار هواشناسی به این استان ها بارش‌های اردیبهشتی / سامانه فراگیر بارشی کی از کشور خارج می شود؟
  • تشدید بارندگی در این استان‌ها
  • هشدار هواشناسی صادر شد؛ تشدید بارندگی در این استان‌ها