Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@09:49:02 GMT

ورودي آب سد دز به سه هزار متر مکعب رسيد

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۳۰۰۰

ورودي آب سد دز به سه هزار متر مکعب رسيد

خبرگزاري آريا - اهواز – ايرنا – مدير کل مديريت بحران استانداري خوزستان گفت: آخرين گزارش ها در صبح امروز حاکي از اين است که به دنبال بارندگي ها، ورودي آب سد دز به سه هزار متر مکعب افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا کيامرث حاجي زاده پنجشنبه در حاشيه ستاد مديريت بحران استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آنجايي که شدت بارندگي هاي اخير در لرستان و بخش هايي از استان از جمله شمال و شمال شرق زياد بوده ميزان آورد رودخانه دز به شدت افزايش يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: از چهارشنبه شب که ورودي سد دز به حدود 2 هزار و 400 متر مکعب افزايش يافته خروجي به يک هزار متر مکعب رسيد.
حاجي زاده ادامه داد: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته در طي 40 روز اخير، به صورت مستمر خروجي از سد را زياد کرديم که سازمان آب و برق تا حدود 500 تا 600 متر افزايش داده است.
مدير کل مديريت بحران استانداري خوزستان بيان کرد: از حدود 40 روز پيش کارگروه مبارزه با سيلاب استان تشکيل شد و تمام فرمانداران و اعضاي شوراي مديريت بحران استان و شهرستان هاي حوزه آبريز دز به حالت آماده باش درآمدند و تا عادي شدن شرايط بايد پاي کار باشند.
وي گفت: اخطاريه هاي لازم براي اتخاذ تمهيدات لازم به ويژه در روستاها و بخش کشاورزي حاشيه رودخانه دز در مقطع دزفول ، شوش، شوشتر، شعيبيه ، باوي، اهواز و کارون صادر شد و ستاد بحران نيز تشکيل شده است.
حاجي زاده اضافه کرد: تا کنون مشکلي حادي ايجاد نشده و فقط چند مورد آبگرفتگي در برخي روستاها با تلاش نيروهاي امدادي برطرف شد.
مدير کل مديريت بحران استانداري خوزستان اظهار داشت: بنياد مسکن، آب و برق، حمل و نقل جاده اي، شرکت هاي نفت و توسعه نيشکر و صنايع جانبي همه امکانات و تجهيزات را بسيج کردند و اميد است با استفاده حداکثراز اين امکانات از خسارت وارده به روستاييان جلوگيري کنيم.
وي به مردم به ويژه روستاييان، عشاير و کشاورزان توصيه کرد: تا اطلاع ثانوي از نزديک شدن به مسيل ها و حاشيه رودخانه دز جدا خودداري کرده و به اخطارها و هشدارهاي فرمانداران و اعضاي شوراي مديريت بحران توجه کنند.
حاجي زاده تاکيد کرد: در صورت نزديک بودن روستايي به حاشيه رودخانه و مصوب شدن تخليه و اسکان موقت ساکنان آنها تا رفع خطر، همکاري هاي لازم انجام شود چون اولويت حفظ جان و سلامتي مردم است.
مدير کل مديريت بحران استانداري خوزستان از برخي مديران براي حضور نداشتن در نشست هاي مديريت بحران گلايه کرد و در خواست کرد در زمان آماده باش هيچ مديري از استان خارج نشود.
وي بيان کرد: امکانات براي ايمن سازي روستاها و رفع مشکلات در زمان بحران تنها بر عهده يک سازمان نيست بلکه همه ارگان ها بايد امکانات خود را پاي کار ببرند.
حاجي زاده اضافه کرد: نبايد به سمتي برويم که همه تقصيرها بر دوش يک دستگاه باشد چون همه دستگاهها برخي جاها کم کاري کرده اند و نهادهاي نظارتي نيز بايد محکم تر برخورد کنند.
مدير کل مديريت بحران استانداري خوزستان گفت: مساله اصلي اين است که رودخانه ها نگهداري و لايروبي نشدند و و لازم است در اين خصوص اقدامات موثر تري صورت گيرد و در صورت نياز به اعتبار، تقاضاي تامين آن را اعلام کنند.
وي اظهار داشت: يک کميته در ستاد بحران تشکيل مي شود که تا عادي شدن شرايط مديران يا معاونان تام الاختياردستگاههاي ذيربط مستقر شده و آماده باش باشند.
سد دز با 203 متر ارتفاع در زمان ساخت در سال 1342 به عنوان ششمين سد جهان و در حال حاضر به عنوان پنجاهمين سد بلند جهان شناخته مي شود.
سد بتني دز برق آبي است که 125 هزار هکتار از زمين هاي پايين دست را آبياري مي کند و نقش مهمي در کنترل سيلاب هاي بالادست دارد.
درياچه اين سد 65 کيلومتر طول و 225 هزار کيلومتر مربع مساحت داشته و گنجايش نهايي آن 3،3 ميليارد متر مکعب است.
بر اساس گزارش اداره کل هواشناسي خوزستان در هفته جاري 2 سامانه بارشي خوزستان را فرا گرفت که نخستين سامانه از اوايل روز يکشنبه تا اوايل روز سه شنبه و سامانه دوم از اواخر روز سه شنبه بر خوزستان حاکم شد.
امروز نيز به علت استقرار سامانه دوم بارشي بر روي استان رگبار، رعد و برق و گاهي ريزش تگرگ و وزش باد شديد در ساعاتي به ويژه در نيمه شرقي و شمال شرقي پيش بيني مي شود.
ميزان بارندگي از ابتداي سال آبي جاري(اول مهر) تا 26 دي ماه در حسينيه انديمشک به ميزان 691.9 ميليمتر ، ايذه 477.5، دهدز 467.3، بهبهان 408.7، هنديجان 383، لالي 379، شوش 366.3، دزفول 363.6، آغاجاري 360.4، مسجدسليمان 345.2، گتوند 322.3، اميديه 299.8، ماهشهر 296، شوشتر 267.9، اهواز 248.4، رامهرمز 232.4، بستان 205.1، شادگان 188.3، کشاورزي اهواز 186 و آبادان 113.3 ميليمتر ثبت شده است.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي خوزستان نيز در اين نشست اظهار داشت: کليه محورهاي اصلي به جز انديکا به شهرکرد باز هستند و با ريزش هاي زيادي در برخي محورها روبرو شديم اما با کمک همکاران جمع آوري شد.
غلامعباس بهرامي نيا ادامه داد: ديشب در محور هفتگل، باغملک، باغملک، ايذه و ايذه به دهدز ريزش هاي زيادي اتفاق افتاد که از آن جمله سنگ بزرگي به بدنه يک اتوبوس برخوردکرد اما تلفاتي نداشت و مسافران را به مقاصد آنها اعزام کرديم.
وي گفت: محورهاي روستايي زيادي در شهرستان هاي مسجد سليمان، لالي، دزفول، باغملک و ايذه خسارت ديدند و تلاش براي بازگشايي محورهاي روستايي ادامه دارد.
3004/6064
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۳۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از ذخیره ۷۰ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای امسال به دنبال بارندگی‌های فروردین‌ماه و نیمه اول اردیبهشت‌ماه بیش از 70 میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های مختلف آبخیزداری استان مهار شده است.

وی با اشاره به احداث بیش از دو هزار و 300 سازه آبخیزداری در استان گفت: در بارندگی‌های فروردین بیش از 7 میلیون مترمکعب رواناب مهار و مدیریت شد. از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون نیز در پی‌بارندگی‌های مناسبی که رخ داد بیش از 64 میلیون متر مکعب رواناب مدیریت شد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیشترین حجم مدیریت رواناب در اردیبهشت ماه را مربوط به شهرستان نهبندان با حجم 9 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: کمترین میزان مدیریت نیز مربوط به شهرستان خوسف با حجم حدود 3 میلیون متر مکعب بوده است.

وی درباره میزان حجم کنترل رواناب در سازه‌های آبخیزداری طبس به عنوان بحرانی‌ترین شهر استان از نظر پیامدهای خشکسالی اظهار داشت: در بارندگی‌های نیمه اول اردیبهشت در این شهرستان که دارای 196 سازه آبخیزداری است حدود 9 میلیون مترمکعب رواناب مدیریت شد. سازه‌های آبخیزداری علاوه بر مدیریت رواناب‌ها در کنترل و مهار سیل نیز نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • لزوم ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصفهان/ فریدون‌شهر رکورددار بارش‌ها
  • آماده‌باش مدیریت بحران برای بارش باران در ۱۸ استان
  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • رگبار و رعدوبرق تهران را دربرمی‌گیرد / پیش‌بینی لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • بارش باران در مناطق مختلف آذربایجان شرقی
  • ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز رهاسازی می‌شود
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز