Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:02:32 GMT

نمد شهرکرد با قابلیت جهانی شدن

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۴۰۲۷

نمد شهرکرد با قابلیت جهانی شدن

مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: نمد شهرکرد قابلیت ارتقا و جهانی شدن را دارد.

به گزارش ایسنا، «حسین بیدختی» 27 دی‌ماه در مراسم نکوداشت ثبت شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد، اظهار کرد: ملی شدن شهرکرد به‌عنوان شهر نمد به‌علت ظرفیت‌های این شهر است و این هنر، ایران شمول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی جاری بودن هنر نمد در زندگی مردم و فروش آن در خارج از کشور را یک ویژگی مطلوب دانست و گفت: در بسیاری از شهرهای ایران برخی هنرها ملی و جهانی می‌شوند که نشان از تلاش یکپارچه مدیران مربوطه است.

بیدختی تصریح کرد: نمد شهرکرد قابلیت ارتقا و جهانی شدن را دارد و اگر این روند ادامه یابد این مهم محقق خواهد شد تا نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی و شورای منطقه‌ای صنایع دستی برآورد میدانی لازم را داشته باشند.

مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: در این راستان مسئولان نیز باید حمایت کنند.

مشاور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور «ویدا موحدی» هم تصریح کرد: ایران با داشتن 10 شهر و  دو روستا که در برخی صنعت‌ها جهانی شدند، رتبه نخست را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این‌که پنج روستا و 10 شهر ملی در صنعت‌های مختلف در کشور وجود دارد، گفت: نمد شهرکرد، سفال شهررضا اصفهان و سوزن‌دوزی در ایرانشهر بلوچستان از جمله این هنرها هستند.

مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز اظهار کرد: هم‌اکنون 500 نمدکار و نمد مال در کارگاه‌ها و منازل در استان فعالیت دارند که از این تعداد 400 نفر در شهرکرد و 100 نفر در بروجن هستند.

جوادی با اشاره به صدور 250 مجوز صنایع‌دستی در استان، افزود: این قشر در عرصه تولید و صادرات نمد فعال هستند.

وی اظهار کرد: تشکیل انجمن صنایع‌دستی با محوریت نمد در استان در دست اقدام است.

مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ادامه داد: شماری از دانش‌آموختگان رشته نمد بیش از 40 نوع محصولات نمدی در استان تولید کردند.

جوادی با بیان این‌که سالانه 40 تن نمد در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده توسط گمرک 25 تن از این نمدها صادر می‌شوند و بیشترین صادرات به کشور آمریکاست.

مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: چهارمحال و بختیاری این قابلیت را دارد تا تولید نمد را تا 50 تن افزایش دهد.

وی گفت: مهر اصالت یونسکو، یک دیپلم و 15 نشان افتخار توسط نمدمالان استان کسب شده و اکنون 30 هنرمند نمد مال با سن بالای 60 سال در استان وجود دارد.

جوادی با بیان این‌که آموزش نمد از گذشته به صورت چهره به چهره و استاد شاگردی بوده است، خاطرنشان کرد: از سال91 تا  96 یک میلیارد و 296 میلیون دلار نمد از استان صادر شده است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد در ایران ثبت شد و از شماری از نمدکاران استان تجلیل شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهركرد صنایع دستی منطقه چهارمحال و بختیاری نمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۴۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه آموزشی منعقد شده، سربازان وظیفه مرزبانی استان تحت تعلیم و آموزش صنایع‌ دستی قرار خواهند گرفت.

وحیده رخشانی امروز دوشنبه در جلسه هماهنگی طرح آموزش سربازان بیان کرد: یکی از اولویت‌ها و ماموریت‌های اصلی این معاونت گسترش فرهنگ آموزش صنایع‌ دستی در حوزه‌های مختلف است که در این راستا آماده همکاری و مشارکت با تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظامی و بخش خصوصی هستیم. 

معاون صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا رایزنی‌هایی در سطح کلان انجام شده است که ماحصل آن انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه آموزش‌های صنایع‌دستی با قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح شد. 

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه جلسه عملیاتی شدن آن با حضور نمایندگان مرزبانی استان در محل معاونت صنایع دستی اداره کل برگزار و مقرر شد در مرحله اول تعداد ۱۰۰ نفر از سربازان وظیفه فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان از آموزش‌های مهارتی صنایع‌ دستی حین خدمت بهره‌مند شوند. 

به گفته رخشانی، این دوره‌ها از نیمه مردادماه آغاز شده و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت که بر اساس نیازسنجی و اعلام از سوی مرزبانی در رشته‌های گوهرشناسی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چرم و معرق توسط معاونت صنایع‌دستی استان برگزار می‌شود. 

معاون صنایع دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در پایان نیز به برگزیدگان گواهینامه‌های پایان دوره مهارتی تعلق خواهد گرفت و می‌توانند از مزایای آن به منظور ایجاد کسب و کار استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • نمدمالی، هنری با روایت تاریخ
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند