Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مجید منتظر ظهوری روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران گفت: دستاوردهای درخشانی در این فصل داشتیم و با مطالعات ژئوفیزیک توانستیم فضاهای جدیدی به دست آوریم که شامل داده هایی از سده های ششم و هفتم هجری (مربوط به دوره خوارزمشاهیان تا ایلخانان مغول) بود.
وی با بیان اینکه امتداد مسیر به دلیل وجود سازه هایی مانند چاه آب مسدود شده، افزود: کاوش فصل دوم در امتداد کاوش های فصل گذشته انجام شد و البته با توجه به برخی تخریب ها که در روند توسعه شهر صورت گرفته بود، می دانستیم که با برخی مشکلات از نظر فعالیت میدانی برخورد خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست فصل دوم کاوش شهر زیرزمینی طسمیجان عنوان کرد: بر این اساس با هماهنگی مسوولان امر و دوستداران میراث فرهنگی قرار شد تا از مطالعات میان رشته ای از جمله ژئوفیزیک بهره بگیریم و همه مسیرهایی که گمان برده می شد از بین رفته و همچنین محدوده بنای چهار طاقی به طور کامل با کمک دستگاه جی. پی. آر. بررسی شد تا نقشه راهی برای فصل های آتی کاوش باشد.
وی اضافه کرد: مطالعات ژئوفیزیک نشان می داد که این مسیرها تا زیر خیابان 22 بهمن سفیدشهر ادامه می یابد و حتی با گمانه ای در انتهای این خیابان به فضاهایی با طاقچه رسیدیم که تا کف آواربرداری شد.
ظهوری بیان کرد: با توجه به این شرایط در کاوش های آتی تلاش برای آزادسازی سایر فضاها ادامه خواهد داشت که البته در آنها ساخت و سازهای مسکونی صورت گرفته است.
وی یادآور شد: چهار سطح مجزا از نظر ارتفاعی در این دستکندها داریم که مانند سبک معماری نقاط کویری فلات مرکزی ایران در آن دوره می باشد و در نوش آباد هم نمونه های آن را شاهدیم.
سرپرست فصل دوم کاوش های شهر زیرزمینی طسمیجان در مورد کاربردهای این فضاهای دستکند افزود: چند گمانه زنی در این زمینه وجود دارد که یکی استفاده از آنها در برخی شرایط اقلیمی خاص مانند سرما و گرمای شدید یا مقابله در برابر هجوم دشمنان احتمالی است.
وی به استفاده از این فضاهای دستکند در داستان های اساطیری از جمله ماجرای فتح قلعه گردآفرید از سوی سهراب در شاهنامه فردوسی اشاره و تاکید کرد: بیشتر داده های به دست آمده از سفالینه ها نیز به زمان حضور مغول ها در ایران بازمی گردد که تا حدودی گمانه ها و علت ساخت این سازه ها را روشن می کند.
ظهوری در مورد ادامه فعالیت های باستان شناسی در منطقه، به محدودیت زمانی و مالی کاوش ها اشاره کرد و ادامه داد: کاوش زیر زمین، در این دستکندها بسیار دشوارتر و پیچیده تر از کاوش روی سطح زمین است و به دلیل لزوم خاکبرداری و تمهید ایمنی تا پشتیبانی، نیازمند هزینه های بیشتری می باشد.

** سازمان میراث فرهنگی، طسمیجان را دریابد
رییس شورای اسلامی شهر سفیدشهر گفت: تصویب سند چشم انداز توسعه پایدار شهر که یکی از مولفه های آن اقتصاد پایدار می باشد، ضرورت توجه به موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت های منطقه را ایجاب کرد.
حسن نظری افزود: بر این اساس شناسایی هویت شهر و از جمله موضوع شهر زیرزمینی در دستور کار قرار گرفت تا پاسخ روشنی در این زمینه به مردم نیز داده شود چرا که شناسنامه سفیدشهر با اثرهایی که از نیاکان ما بجا مانده، تعریف می شود.
وی با اشاره به تنگناهای اعتباری شهرداری ها بیان کرد: شهرداری در بودجه سال جاری 2 میلیارد ریال برای شهر زیرزمینی و احیای بنای چهار طلاقی، ساختمان مشرف بر شهر زیرزمینی، اعتبار در نظر گرفته بود.
شهردار سفیدشهر تاکید کرد: برای تملک ساختمان های محدوده شهر زیرزمینی، شهرداری ریالی هزینه نکرد و همه بناها با کمک مردم و انجمن دوستداران میراث فرهنگی وقف و تملک شده است.
وی تشریح کرد: 13 مالک در مجموع فضاهای آن محدوده را در اختیار داشتند که جز 2 نفر، همه املاک را وقف کردند تا کار آغاز شود اما انتظار می رود در ادامه این مسیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد عمل شده و کمک کند.

** تعریف محور گردشگری سفیدشهر
شهردار سفیدشهر نیز در این نشست به شناسایی 20 نقطه با ظرفیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری اشاره و عنوان کرد: طرح جامع شهر واجد بافت های با ارزش تاریخی مصوب است و 2 اثر ثبت ملی آب انبار و امامزاده بی بی سکینه در کنار چهارطاقی، شهر زیرزمینی و مهرکده بخشی از این محور می باشد.
علی پوربافرانی افزود: بر این اساس شهرداری با هماهنگی میراث فرهنگی و شورای شهر محور گردشگری را تعریف و به اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ارائه کرده تا بتوانیم از اعتبارهای ستاد بازآفرینی شهری در این زمینه استفاده کنیم.
وی بیان کرد: نزدیک به پنج میلیارد ریال در بودجه سال 98 شهرداری برای شهر زیرزمینی طسمیجان و مهرکده نرسه پیش بینی شده اما حمایت دستگاه های مرتبط از جمله اداره کل میراث فرهنگی استان همچنان نیاز است تا گام های خوبی برای فصل های آتی کاوش برداشته شود.
برخی کارشناسان بر این باور هستند که این فضای دستکند در بخش های زیادی از زیر شهر گسترده و سازه نیز به دوره ساسانیان بازمی گردد اما برخی دیگر میزان گسترش و تعیین قدمت شهر زیرزمینی طسمیجان در سفیدشهر را نیازمند بررسیهای دقیق میدانی و کاوش های باستان شناسی بیشتر عنوان می کنند.
این دستکند زیرزمینی دارای سیستم های تهویه بوده که از طریق کانال هایی به طبقه اول و از آنجا به سطح زمین می رسیده است.
سفیدشهر با جمعیت بیش از هشت هزار نفر از توابع شهرستان آران و بیدگل می باشد.
شهرستان افزون بر 103 هزار نفری آران و بیدگل با برخورداری از 133 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
8123
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها توسعه پایدار زمین سند چشم انداز صنایع دستی و گردشگری گردشگری جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۵۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه دومین دوره لیگ فوتسال مهاجرین + فیلم

مراسم اختتامیه دومین دوره لیگ فوتسال مهاجرین شهرستان آران و بیدگل با عنوان "جام شهدای مدافع حرم" درسالن شهدای فرهنگی شهرستان آران وبیدگل برگزار شد.

 در این مسابقات 24 تیم از دی ماه سال گذشته با هم به رقابت پرداختند.

تیم منتخب مهاجرین این شهرستان قرار است در مسابقات انتخابیه تیم ملی مهاجرین افغانستان که در خرداد ماه سال جاری برگزار می شود اعزام شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • معرفی برترین های مسابقه فوتسال مهاجران آران وبیدگل
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • هشدار هواشناسی کاشان نسبت به وزش باد شدید
  • اختتامیه دومین دوره لیگ فوتسال مهاجرین + فیلم
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان