Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقوع زلزله سال گذشته کرمانشاه شوک سنگینی به مردم وارد کرد و همگی در حد توان اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی و امدادرسانی به زلزله زدگان منطقه ازگله و سرپل ذهاب و سایر مناطق زلزله‌زده کردند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ موقعیت جغرافیایی ایران به نحوی است که گسل‌های بسیاری را در دل خود جای داده و به نوعی کشوری زلزله خیز تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به واسطه این موقعیت جغرافیایی مردم ایران شاهد وقوع زلزله‌های بزرگی در کشور بوده اند که زلزله کرمانشاه یکی از این موارد است.

شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ماه سال گذشته بود که زلزله‌ای به بزرگی ۳/۷ در مقیاس بزرگای گشتاوری در نزدیکی ازگله استان کرمانشاه و جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران به وقوع پیوست و تعداد کشته‌های این زلزله ۵۷۴ نفر و زخمیان آن ۹۳۸۸ نفر به ثبت رسید و در پی آن حدود ۷۰ هزار نفر بی خانمان شدند.

وقوع این زلزله شوک سنگینی به مردم کشورمان بخصوص مردم کرمانشاه وارد کرد و همگی در حد توان اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی و امدادرسانی به زلزله زدگان منطقه از گله و سرپل ذهاب و سایر مناطق زلزله زده کردند. یکی از گروه‌هایی که از همان ابتدا وارد عرصه امدادرسانی به مردم مناطق زلزله زده شد، تشکل‌های دانشجویی بودند و تا جایی که توانستند به ارائه خدمات و امدادرسانی به زلزله زدگان مشغول شدند. بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد و رازی کرمانشاه یکی از این گروه‌ها بودند که به محض وقوع زلزله و در ساعات اولیه، تیم‌های ارزیابی خود را به منطقه اعزام و شروع به شناسایی و امدادرسانی کردند.  
سال گذشته، ۵ گروه جهادگر دانشگاه آزاد کرمانشاه به صورت متمرکز در مناطق زلزله زده استان حضور داشتند
رضا آقایی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه در این باره می‌گوید: به محض وقوع زلزله و در ساعات اولیه تیم‌های ارزیابی گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه به منطقه اعزام شدند تا حجم خسارات و خرابی‌ها را گزارش دهند و براساس گزارش این تیم مشخص شد که حجم خسارات زلزله بالا بوده، تیم ارزیابی ما صبح روز بعد از زلزله سال گذشته، از منطقه بازگشتند و در مرحله اول شروع به تهیه ارزاق عمومی مثل آب، خرما و نان کردند و در روز اول جمع آوری توانستیم حدود ۲ تُن خرما و ۴ هزار آب معدنی به منطقه اعزام کنیم و چند روز بعد از وقوع زلزله هم ۴ هزار بسته یک هفته‌ای را تهیه و در منطقه و روستا‌های اطراف پخش کردیم.

وی می‌افزاید: پس از وقوع زلزله گروه‌های دانشجویی و داوطلبی بسیاری در منطقه حاضر شدند و گروه جهادی دانشگاه آزاد کرمانشاه نیز در قالب همکاری با این گروه‌ها شروع به امدادرسانی به زلزله زدگان کرد و بعد از گذشت حدود ۱۰ روز از زلزله در مناطق شهری به کمک روحی و روانی زلزله زدگان پرداختیم چرا که خانواده‌ها از نظر روحی در شرایط مطلوبی نبودند و به همین دلیل تصمیم بر این شد تا در بحث روحی و روانی به امدادرسانی زلزله زدگان بپردازیم؛ به این نحو که اگر خانواده‌ای در روز‌های اول وقوع زلزله می‌خواست وسیله‌ای را از زیر آوار خانه اش خارج کند و توان انجام آن را نداشت، گروه‌های جهادی ما به آنان کمک می‌کرد و برای اسکان موقتشان نیز در زمینه برپایی چادر‌ها و روحیه دهی به خانواده‌ها فعالیت داشتیم تا اینکه با اعزام گروه‌های جهادی مختلف از سراسر کشور اوضاع رو به بهبود رفت و جهادگران دانشگاه ما نیز تقسیم بندی و در گروه‌های مختلف اعزامی حاضر شدند تا در هر گروه چند نفر بومی حضور داشته و ارتباط گیری با زلزله زدگان راحت‌تر شود.  
آقایی اضافه می‌کند: ماه اول بعد از وقوع زلزله سال گذشته به این منوال گذشت و پس از آن نیز گروه جهادی ما اقدام به ارائه کمک‌های مشاوره‌ای و فرهنگی و آموزشی در منطقه کرد و تا جایی که در توان داشت به زلزله زدگان یاری رساند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵ گروه جهادگر دانشگاه آزاد کرمانشاه به صورت متمرکز در مناطق زلزله زده استان حضور داشتند، ادامه می‌دهد: گروه جهادی ما در حال حاضر به صورت متمرکز اردوی جهادی در منطقه زلزله زده برگزار نمی‌کند، ولی کماکان گروه‌های فعال دانشجویی در منطقه حاضر هستند و به زلزله زدگان امدادرسانی می‌کنند و جهادگران دانشگاه‌های سراسر کشور با این گروه‌ها ارتباط می‌گیرند و به فعالیت در این حوزه می‌پردازند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه اظهار می‌دارد: وقوع زلزله‌های پی در پی در استان کرمانشاه باعث شده مردم آمادگی بیشتری داشته باشند و حس همدردی دانشجویان با زلزله زدگان بیش از پیش شود. ما هیچوقت خواستار این نیستیم که زلزله‌ای به بزرگی سال گذشته در استان رخ دهد، ولی جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه همیشه این آمادگی را دارند که در سوانح طبیعی همچون زلزله و سیل و سوانح غیر طبیعی همچون انسداد جاده‌ها در فصل زمستان و حوادث دیگر برای امدادرسانی پیش قدم باشند و همواره آمادگی امدادرسانی به مردم را دارند.  
هسته اصلی گروه جهادی اکنون در حال برنامه ریزی برای برپایی اردوی جهادی در حاشیه شهر است
وی بیان می‌کند: طرح تداوم اردو‌های جهادی یکی از طرح‌های موفق دانشگاه ما در این زمینه بوده و گروه جهادی دانشگاه همواره از لحاظ بحث‌های عمرانی، فرهنگی و آموزشی آمادگی امدادرسانی به مناطق زلزله زده و آسیب دیده و محروم استان را دارد و حدود دو هفته پیش بود که آخرین اردوی جهادی این گروه در یکی از مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر کرمانشاه برگزار شد و این گروه همواره در حال فعالیت بوده و همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. البته به دلیل قرارگیری در فصل امتحانات در حال حاضر از فعالیت گروه جهادی دانشگاه آزاد کرمانشاه کاسته شده، اما با این حال هسته اصلی گروه جهادی اکنون در حال برنامه ریزی برای برپایی اردوی جهادی اواخر هفته‌ای در حاشیه شهر است و بلافاصله بعد از پایان امتحانات جهادگران، این اردو‌ها مجددا برگزار می‌شوند.

آقایی ادامه می‌دهد: امیدواریم که دیگر شاهد وقوع زلزله‌های عظیم و خسارت بار در استان کرمانشاه نباشیم، اما در صورتی که چنین سوانحی رخ دهد، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه آمادگی لازم برای امدادرسانی به مردم را دارد و با تمام توان در مناطق زلزله زده حاضر خواهد شد.  
وی یادآور می‌شود: تا پیش از وقوع زلزله سال گذشته در استان کرمانشاه و حضور جریانات دانشجویی در منطقه برای امدادرسانی به زلزله زدگان، ذهنیتی در مورد فعالیت این جریانات و تشکل‌ها در جامعه وجود داشت که این تشکل‌ها از دانشجویانی تشکیل شده اند که فقط دنبال راه اندازی تشکل هستند و کارایی چندانی ندارند و فقط از هزینه‌های بیت المال مصرف می‌کنند، اما با حضور جهادگران و تشکل‌های دانشجویی در مناطق زلزله زده سال گذشته مشخص شد که دانشجویان فعال در این تشکل‌ها همواره در کنار مردم هستند و برای ارائه خدمات به زلزله زدگان همیشه در صحنه حاضر بوده و امداد‌های آنان به مردم مناطق محروم همواره راه گشا بوده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه می‌گوید: حضور گروه‌های جهادی دانشجویی در مناطق زلزله زده تاثیرات خوبی در اذهان عموم مردم داشت و دیدگاه عمومی نسبت به فعالیت این تشکل‌ها تغییر کرد و مردم به این موضوع واقف شدند که نسل سوم انقلاب در کنار مردم هستند و همانگونه که یک عده جوان کم سن و سال برای ایجاد امنیت در دوران جنگ جان خود را فدای مردم کشورشان کردند اکنون جوانان نسل سوم انقلاب نیز وقتی عارضه‌ای در کشور وقوع یابد با همان شوق و حرارت و ایمان و اعتقاد سعی می‌کنند مشکلات مردم را رفع کنند.  
گروه جهادی دانشگاه رازی کرمانشاه اقدام به ساخت کانکس برای زلزله زدگان کرد
همچنین سعید افسری، مسئول جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه در این باره می‌گوید: تیم امدادرسانی گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه به محض وقوع زلزله سال گذشته با حدود ۷۰ نفر جهادگر در مناطق زلزله زده حاضر شده بود و تا یک ماه پس از وقوع این حادثه به امدادرسانی به زلزله زدگان ادامه داد و پس از بازگشت از منطقه به برپایی اردو در یکی از مناطق محروم استان که پیش از وقوع زلزله آن را شناسایی کرده بود اقدام و به خدمات رسانی به مردم استان ادامه داد.

وی می‌افزاید: گروه جهادی ما در مناطق زلزله زده خدمات گوناگونی از قبیل: امدادرسانی و آواربرداری و کمک رسانی به مردم ارائه داده و حتی در برخی از مناطق روستایی که سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های اهالی تخریب شده بود اقدام به برپایی سرویس‌های بهداشتی صحرایی کردیم و به دلیل اینکه زلزله در فصل سرما به وقوع پیوست اقدام به بسته بندی خوراک دام و طیور مردم مناطق روستاییان زلزله زده کردیم و تیم دامپزشکی ما که متشکل از متخصصین دامپزشکی دانشگاه بودند به صورت مرتب به این مناطق و روستا‌های اطراف سرکشی می‌کردند و به ارائه خدمات می‌پرداختند.  
افسری ادامه می‌دهد: پس از اینکه گروه جهادی ما از مناطق زلزله زده بازگشت، اقدام به راه اندازی کارگاه ساخت کانکس کردیم و در این کارگاه، اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه با هزینه‌ای که جمع آوری کردند چندین کانکس ساختند و این کانکس‌ها را به منطقه ارسال و در اختیار زلزله زدگان قرار دادند.

وی یادآور می‌شود: البته گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه رازی در زلزله اخیری که در استان به وقوع پیوست سریعا به منطقه، تیم شناسایی اعزام کرد و برآورد‌های لازم را انجام دادیم تا در صورت نیاز اعزام جهادگران به منطقه را داشته باشیم، ولی خوشبختانه خسارات زلزله اخیر چندان جدی نبود و تخریب زیادی نداشتیم، اما ستاد پشتیبانی را در دانشگاه تشکیل دادیم تا سریعا اقدام به امدادرسانی به زلزله زدگان کنیم و قطعا در صورتی که سانحه‌ای به بزرگی زلزله سال گذشته در استان رخ دهد، گروه جهادی دانشگاه ما در کنار مردم خواهد بود و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام گروه های جهادی به مناطق زلزله زده کرمانشاه زلزله کرمانشاه رضا آقایی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه تشکل های دانشجویی حضور دانشجویان در مناطق زلزله زده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۵۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان گفت: سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت‌، ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سطح استان، اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، غلامرضا ملایی اظهار کرد: بسیج سازندگی همواره برای رفع مشکلات مردم در زمینه‌های سازندگی، محرومیت زدایی، مسکن، فرهنگی و در همه بحران‌ها و شرایط در کنار مردم است.

وی ضمن گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج و نیز هفته بزرگداشت بسیج سازندگی افزود: اهم برنامه‌های این هفته در دو سطح استانی و شهرستانی، برنامه‌ریزی شده است.

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان، گفت: دیدار با امام جمعه، اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی و همچنین غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدای جهادگر، حضور جهادگران و بسیجیان در نماز جمعه و همچنین برپایی میز خدمت از ویژه برنامه‌های استانی در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت امسال بود.

وی ادامه داد: ۱۵ اردیبهشت نیز به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) در سطح استان موکب عزاداری نیز برپا می‌شود.

ملایی از سایر اقدامات این هفته به اهدای فرش سجاده‌ای به مساجد مناطق محروم منطقه سیستان در ۱۵ اردیبهشت ماه اشاره و خاطرنشان کرد: توزیع پانزده هزار بسته معیشتی و تهیه و توزیع ۲۰ سری اقلام و اثاث به منزل محرومان در ۱۶ اردیبهشت در سطح استانی انجام می‌شود.

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، عیادت از بیماران خاص در ۱۶ اردیبهشت ماه را یکی از برنامه‌های ویژه شهرستان زاهدان اعلام کرد و افزود: اجرای طرح «هر گروه جهادی، یک خدمت بی‌منت» و اهدای خون توسط جهادگران در ۱۷ اردیبهشت گامی دیگر در راستای خدمت‌رسانی به هم نوعان در استان است.

وی ادامه داد: افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی، اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به نوعروسان، برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین افتتاح ۱۵ صندوق قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی و مردمیار در سطح استانی و نیز برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان زاهدان در ۱۸ اردیبهشت برنامه‌ریزی شده است.

ملایی از سایر فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی در ۱۹ اردیبهشت در سطح استانی به افتتاح ۲۵۰ پروژه محرومیت زدایی شامل ۱۰۰ باب احداث و مرمت مسکن محرومان، ۳۰ مورد گازکشی منازل، ۱۲۰ مورد احداث چشمه سرویس بهداشتی اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه توانمندسازی جهادگران، تجلیل از جهادگران برتر در ۲۰ اردیبهشت از برنامه‌های مهم و پایانی این هفته است که در شهرستان زاهدان برگزار می‌شود.

کد خبر 750423

دیگر خبرها

  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • ۲۲۰۰ گروه جهادی در کرمانشاه فعال هستند
  • درخشش گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خوزستان در کشور
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • امدادرسانی به ۲۶ خانوار کرمانشاهی
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد گچساران
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان