تقابل شاگردان قاتل تیم رویایی ایران با نماینده ۸۰ میلیون نفر/ ایران - عمان به یاد برانکو و نصرتی
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۱۷۹۸۲
به باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی فوتبال ایران که با هدایت کارلوس کی روش پرتغالی در رقابت های جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ امارات عملکرد خوبی داشت و با کسب ۷ امتیاز در گروه D این مسابقات صدرنشین شد، در نخستین گام مرحله حذفی باید با تیم ملی فوتبال عمان دیدار کند.
سرخ ها ( لقب تیم ملی فوتبال عمان) در گروه E جام ملت ها با ژاپن، ازبکستان و ترکمنستان همگروه بودند و هر چند در هفته نخست رو در روی ازبکستان عملکرد خوبی داشتند اما با گل دقایق پایانی ائلدار شاه مرادوف ۲ بر یک شکست خوردند تا در هفته دوم مقابل ژاپن قرار بگیرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عمانی ها این بازی را یک بر صفر و با گلزنی هاراگوچی باختند، اما شب گذشته روبروی ترکمنستان پیروزی شیرینی کسب کردند و توانستند با کسب نتیجه ۳ بر یک و بالاتر از تیم های فلسطین و لبنان ( تیم های سومی که مجوز حضور در مرحله حذفی را بدست نیاوردند) قرار بگیرد و به جمع ۱۶ تیم برتر برسد.
فوتبال عمان در سالیان گذشته افتخارات زیادی نداشته اما در جدیدترین رده بندی فیفا یک پله صعود کردند و در رده ۸۱ قرار گرفتند. این تیم تاکنون موفق نشده به بزرگترین آوردگاه جهانی فوتبال (فیفا) صعود کند و ۴ بار نیز در جام ملت ها شرکت کرده که نخستین بار آن در سال ۲۰۰۴ بود که با تیم ایران هم همگروه بود و هرچند حذف شد، اما شاگردان برانکو ایوانکوویچ در دقیقه ۹۴ توانستند بازی ۲ بر یک باخته را به تساوی بکشانند و یک امتیاز کسب کنند. گل تیم کشورمان در ثانیه های پایانی را محمد نصرتی به ثمر رساند.
تیم ملی با هدایت کارلوس کی روش در سال ۱۳۹۲ در ورزشگاه سلطان قابوس شهر مسقط در یک دیدار دوستانه به مصاف عمان رفت که با نتیجه سه بر یک مغلوب تیم میزبان شد. تک گل ایران را محسن مسلمان به ثمر رساند. در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ نیز با عمان بازی کردیم و تنها چند روز قبل از بازی با این تیم در مسقط شوک بزرگی به تیم ملی وارد شد و هادی نوروزی بازیکن فقید فوتبال ایران درگذشت. شاگردان کی روش در این بازی تا دقیقه ۷۰ از حریف عقب بودند تا اینکه با گل سید جلال حسینی با نتیجه تساوی به پایان رسید.
بهترین نتیجه عمان در فوتبال آسیا در همین جام سال ۲۰۱۹ رقم خورد و آنها برای نخستین بار موفق شدند به مرحله حذفی صعود کنند. ستاره تیم ملی عمان، خالد الحجری ۲۴ ساله است که در النصر توپ می زند و در ۲۲ بازی برای کشورش موفق شده ۱۱ گل به ثمر برساند. او در ۳ بازی مرحله گروهی عملکرد خوبی داشت و کادرفنی تیم ملی باید برای مهار این بازیکن تدابیری بیاندیشند.
محسن القصانی، دیگر ستاره تیم پیم وربیک است. او ۲۱ ساله است و در ۱۳ بازی که برای عمان بازی کرده و ۲ گل به ثمر رسانده که مقابل ازبکستان و ترکمنستان در جام ملت ها بوده است. البته در کنار این بازیکن، سعد المخینی مدافع باشگاه النصر عربستان هم بازیکن خطرناکی محسوب می شود اما به طور قطع بزرگترین غایب این تیم، علی الحبسی است. او کاپیتان نخست تیم ملی فوتبال عمان محسوب می شود و تجربه زیادی دارد اما به دلیل مصدومیت این مسابقات را از دست داده است. الحبسی سابقه بازی در ویگان انگلیس و کاپیتانی این تیم را در کارنامه دارد اما تصمیم گرفت تا به آسیا بازگردد و اکنون عضو باشگاه الهلال عربستان است.
هدایت تیم ملی عمان بر عهده پیم وربیک هلندی است. او متولد ۱۹۵۶ در روتردام است و پس از هدایت تیم ملی کره جنوبی، امارات، تیم ملی زیر ۲۳ سال مراکش، فاینورد و ... در سال ۲۰۱۶ سرمربی تیم ملی عمان شد و تاکنون موفق شده نتایج خوبی با این تیم بدست بیاورد. نکته جالب اینکه تقابل این مربی با فوتبال ایران به ۱۲ سال قبل بازمی گردد. در جام ملت های آسیا ۲۰۰۷ که با قهرمانی عراق به پایان رسید، تیم ملی ایران با هدایت امیرقلعه نویی در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف کره جنوبی رفت. مربی کره، پیم وربیک هلندی بود و افشین قطبی به عنوان مربی کنار او کار می کرد.
تقابل ۲ تیم در ۱۲۰ دقیقه به تساوی صفر بر صفر رسید اما در ضربات پنالتی مهدی مهدوی کیا و رسول خطیبی پنالتی های شان را خراب کردند تا شاگردان قلعه نویی از دور مسابقات کنار روند. حال بار دیگر پس از ۱۲ سال پیم با تیم ملی ایران اینبار با هدایت کارلوس کی روش رو در رو می شود و باید دید نتیجه این مسابقه چه خواهد شد؟
دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و عمان، روز یکشنبه ۳۰ از ساعت ۲۰:۳۰ ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی برگزار می شود.
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۷۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبشهای سدههای دوم و سوم هجری بیشتر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
ماهرخ ابراهیمپور: نشست نقد و بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» اثر پاتریشیا کرون با ترجمه کاظم فیروزمند چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور علی بهرامیان، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. این کتاب سال ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شد که در زمان چاپ آن مولف فوت شده بود و سال ۱۴۰۳ که در نشر «نامک» به چاپ رسید، کاظم فیروزمند، مترجم آن در قید حیات نبود. در این نشست طبق اعلام قبلی قرار بود، روزبه زرینکوب، استاد گروه تاریخ باستان دانشگاه تهران، حضور داشته باشد که نتوانست حضور پیدا کند.
پاتریشیا کرون در سال ۱۹۴۵ در دانمارک به دنیا آمد و در دوران نوجوانی به مطالعه و شناخت سرزمینهای دور علاقهمند شد. کرون پیش از ورود به دانشگاه به سه زبان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی تسلط پیدا کرد. رشتهی تاریخ خاورمیانه را برای تحصیل در دانشگاه برگزید، در سال ۱۹۷۴ مدرک دکترا گرفت، و پس از دریافت بورس تحقیقاتی، نخستین پژوهشهای خود دربارهی تاریخ خاورمیانه و اسلام را آغاز کرد. تاکنون نزدیک به ۱۰ عنوان کتاب از کرون منتشر شده است. کتاب «هاجرگرایی» که از دل تز دکترای وی بیرون آمده است سوءتفاهمبرانگیزترین کتاب او به شمار میآید. «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» از دیگر آثار این صاحبنظر فقید، در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. «خلیفه خدا»، «غلامان اسب سوار»، «تجارت مکی و ظهور اسلام»، «جوامع ماقبل صنعتی» و «تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» نیز از دیگر کتابهای این ایرانشناس است. کرون همچنین ۷۰ مقاله شامل ۱۰ مقالهی در زمینه ایرانشناسی منتشر کرده است.
علی بهرامیان، پژوهشگر تاریخ و رئیس بخش اسناد مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی در بررسی کتاب «پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» گفت: دورهای که پاتریشیا کرون به آن پرداخته، زمان انتقال حکومت از امویه به عباسی است که در آن ایرانیها نقش عمدهای داشتند. تحرکات ابتدا از کوفه آغاز شد و پس از آن با هوشمندی خاصی به خراسان (شرق ایران) انتقال پیدا کرد و به جایی رسید که در سال ۱۳۲ هجری سپاهی که ابومسلم خراسانی به سمت کوفه فرستاد، توانست این شهر را فتح و خلاقت اموی را ساقط کند.
او افزود: در این دوره اتفاقی که رخ داد و کم و بیش تا دروهی بعد از مامون هم ادامه پیدا کرد؛ شکلگیری سلسله جنبشها و قیامهایی بهویژه در شرق ایران بود. ابتدا قیام بهآفرید زرتشتی بود. او در دین زرتشتی اصلاحاتی را انجام داد. طبق روایتها موبدان زرتشتی نزد ابومسلم رفتند و گفتند این فرد دین ما و شما را فاسد کرده است و ابومسلم هم لشکری فرستاد و او را در نزدیکی به گمانم تربتجام سرکوب کرد. بعدی قیام ابنمقنع و استادسیس است و یوسف البرم و در نهایت بابک که نزدیک به بیست سال در آذربایجان مقاومت کرد اما در انتها از سوی عباسیان شکست خورد و عاقبت افشین توانست بابک را دستگیر و قلعهی او را تسخیر کند.
این محقق تاریخ اسلام عنوان کرد: لذا این دوره در تاریخ اسلام دورهی بهخصوصی است و افرادی هم که در آن ایفای نقش کردهاند، ویژهاند. این موضوع بارها از سوی مورخان و پژوهشگران به صورت اجمالی و تفضیلی تحقیق و بررسی شده است از جمله غلامحسین صدیقی در کتاب «جنبشهای دینی ایرانی: در قرنهای دوم و سوم هجری»، عبدالحسین زرینکوب در «دو قرن سکوت» و «ایران بعد از اسلام» و خود پاتریشیا کرون در مقالهی «ابنمقنع و سپیدجامگان» - که به صورت انفرادی به یکی از این جنبشها پرداخت و در ایران محقق محترم مسعود جعفری جزی آن را به صورت یک کتاب در انتشارات ماهی به چاپ رساند.
علی بهرامیان چرا با طرح این پرسش که «چرا این جنبشهای سیاسی مهم است؟» ادامه داد: پژوهشگران خارجی و ایرانی بارها به این پرداختهاند که چه موضوعی به لحاظ سیاسی باعث میشد این اشخاص دست به قیام بزنند و کسانی را دور خودشان گرد بیاورند و فعالیتهایی هم داشته باشند و پس از آن سلسله عقایدی که به آنها نسبت داده میشود به چه ترتیب است؟ به لحاظ صحت و سقم در چه وضعیتی است؟ همهی آنچه به آنها نسبت داده شده از اباحهگری (اشتراک در اموال و زنان و...)، ادعای نبوت و حلول همه در هالهای از ابهام قرار دارد و اغلب مورخان به صورت کلی به آنها مینگریستند و این موضوع بررسی نشده که آیا این عقاید در ایران سابقه داشته و میتوان برای آنها نمونههایی پیدا کرد؟ به لحاظ سیاسی چه انگیزه و رویکردی داشتند؟ آیا میخواستند خلیفه را ساقط کنند یا مانند بابک و مازیار آنطور که ادعا شده ایران را به دوره ساسانی برگردانند؟
او ادامه داد: در واقع در پی یافتن پاسخ پرسشهای بالا مورخان ایرانی به کلیگویی بسنده کرده و مدعیاند آنچه به این قیامها نسبت داده میشود، تهمت است؛ اما کسی توضیح نمیدهد چرا چنین تهمتهایی به این نوع جنبشها وارد شده است؟! لازم بود یک محقق این موضوع را بشکافد و از منظر انواع و اقسام منابع تحلیل کند. پاتریشیا کرون، مولف ««پیامبران بومیگرای ایران در سدههای آغازین اسلام (شورشهای دهقانی و زردشتیگری محلی)» فارغ از اینکه با دیدگاههایش در این کتاب موافق باشیم یا نه، تقریبا چنین رویکردی را اتخاذ کرده و در چهار فصل به بررسی موضوع از منظر منابع گوناگون پرداخته و کار دشواری را پیش برده است...
مدیر بخش اسناد مرکز اسناد دایرهالمعارف بزرگ در پایان اظهار داشت: دربارهی جنبشهای ایرانی قرن دوم و سوم رازهای زیادی وجود دارد که به احتمال زیاد ریشه در ایران عهد ساسانی دارد. به عبارتی در آن جامعهی پرجنبوجوش دورهی خسروپرویز بعد از اتمام جنگهای سیساله، بحرانهای اقتصادی و آمدن اعراب (به نظر) سرپوشی روی آنها گذاشته شده که یکدفعه در عهد عباسی مانند زنجیری پاره شد. تقابل در این جنبشها، بیشتر از اینکه جنبهی ایرانی – عربی داشته باشد، جنبهی ایرانی – ایرانی دارد. این نکتهی بسیار مهمی است؛ چون طبقهای از باقیماندهی دیوانسالاران و موبدان ساسانی بیشترین مشکل را با این جنبشها داشتند. این مسائلی که ذکر شد بررسی جنبشها از لحاظ سیاسی است، اما از لحاظ التقاطی، پاتریشیا کرون در فصل دوم و سوم کتاب به بررسی آن اهتمام ورزیده است.
۲۵۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902325