Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر: سید هادی سیدافقهی در خصوص سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و اقلیم کردستان و لزوم اهمیت توسعه روابط سیاسی اقتصادی با عراق به عنوان متحد و همسایه ایران اظهار داشت: روابط میان ایران و عراق طی تاریخ فراز و فرود‌های بسیار عجیبی را به خود دیده است، از نبرد‌های دراز مدت تا رقابت‌های راهبردی و تنش‌های اعتقادی و اقتصادی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مردم ایران و عراق، علیرغم تلاش برخی حاکمان در ادوار مختلف، روابط دیرینه و محکمی با یکدیگر دارند و کسی نتوانسته اعتقادات و فرهنگ مشترک مردم آن‌ها را از یکدیگر جدا کند.

سید افقهی افزود: وجود مرز طولانی زمینی میان ایران و عراق یکی از دلایلی است که دو طرف را مجاب می‌کند تا با یکدیگر روابط راهبردی داشته باشند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: در بُعد اقتصادی، ایران و عراق هر دو کشور‌های صادر کننده نفت و عضو سازمان اوپک هستند، از طرفی هم عراق به عنوان یک کشور عربی به ایران نزدیک است و با برخی از کشور‌های عربی تنش‌هایی دارد و دچار یک انزوا در جهان عرب است. به تعبیر دیگر، عراق در یک محاصره اقلیمی به سر می‌برد. اخیراً شاهد بودید که برای تخریب روابط صمیمی میان ایران و عراق خیز‌هایی هم برداشته شده، اما خیلی بعید است که این اقدامات ریاکارانه و موذیانه نتایج ملموسی را برای بدخواهان به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: عراق جدید پس از صدام تصمیم داشت توازنی میان کشور‌های عربی و ایران برقرار کند، اما از طرف دیگر بازیگر بزرگی، چون آمریکا سعی در تغییر معادلات قدرت و روند تحولات عراق به سود خودش داشت که خوشبختانه با هوشیاری عراقی‌ها و کمک‌های ایران این اجازه به آن‌ها داده نشد.

سید افقهی گفت: بنابراین در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و مذهبی، عراق کشور بسیار مهمی برای ایران به حساب می‌آید و توان تقویت جبهه مقاومت در منطقه را دارد و به همین دلیل ما به روی عراق حساس هستیم و نباید اجازه دهیم کنترل این کشور به دست آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی اعراب مرتجع منطقه بیفتد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: به اعتقاد من در طرح‌های راهبردی و کلانی که برای نظام اهمیت دارد، وزارت امور خارجه نمی‌تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد و باید تمام نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط با همکاری یکدیگر در راستای تامین منافع ملی گام بردارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز سیاست راهبردی مشخصی در قبال عراق نداریم تصریح کرد: در اینجا این سوال مطرح است که آیا فقط دیپلماسی ما با عراق مشکل دارد که صرفاً این توقع را از وزارت امور خارجه داشته باشیم که در راستای افزایش تعاملات و مناسبات با عراق اقدام کند؟

سید افقهی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی ما در عراق متأسفانه ضعیف است، از طرفی اقدامات مستشاری ایران در دوران حضور گروه‌های تروریستی در خاک عراق که به کمک نیرو‌های نظامی آن کشور در جهت مبارزه با تروریست‌ها شتافتیم، اقدام مثبتی است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: ما هنوز موفق به تنظیم تفاهم نامه‌ها و موافقتنامه‌های تجاری راهبردی با عراق نشدیم و صرفاً به صورت پراکنده اقداماتی در این رابطه انجام گرفته، اما این سطح از اقدامات چندان مناسب نیست و به نظرم در درجه اول باید یک برنامه و سند راهبردی تنظیم شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه باید شرایط را در خصوص افزایش و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشور‌های خارجی از جمله عراق فراهم کند، افزود: سفر اخیر وزیر امور خارجه به عراق سفر پُر باری بود، دیدار‌ها و صحبت‌های دو طرف مثبت بود و خیز متوسط و خوبی برای دستیابی به سند راهبردی میان دو طرف به حساب می‌آید.

سید افقهی گفت: به نظر من کشور با اهمیتی، چون عراق با ویژگی‌هایی که اشاره شد ارزش این را دارد که یک ستاد مشترک، متشکل از مجموعه نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف زیر نظر رهبر انقلاب و یا حداقل رئیس جمهور در راستای توسعه فعالیت‌ها و روابط میان دو کشور به صورت متمرکز و منسجم عمل کند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه بیان کرد: تنظیم سند راهبردی به خصوص در شرایط فعلی که این کشور به سمت ثبات و امنیت دوران بازسازی خود در حال حرکت است و مناسب این است که ایران حداقل در رتبه دوم پس از روسیه به نقش آفرینی خود در دوران بازسازی در سوریه ادامه دهد، اما عراق برای ما اهمیت بیشتری از سوریه دارد و این به دلیل برخورداری از مرز طولانی میان دو کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از بُعد داخلی، متاسفانه عراق وضعیت مناسبی ندارد و فساد مالی اداری در آن کشور موجب افزایش بی اعتمادی مردم به مسئولان آن شده که نمونه بارز این موضوع در مشارکت ۲۴ درصدی مردم عراق در انتخابات اخیر پارلمان آن کشور مشهود است که مشارکت پائینی به حساب می‌آید و نشان دهنده عدم اعتماد و امید مردم به مسولین آن کشور است، اما به هر حال امیدواریم روابط میان دو کشور همچنان سیر صعودی خود را داشته باشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: کنترل عراق آمریکا صهیونیست ها سیدافقهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۱۹۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان آخرین انتخابی المپیک برای کشتی‌گیر ایران

روند کسب سهمیه کشتی در المپیک 2024 پاریس به ایستگاه پایانی رسیده و ترکیه آخرین شانس کشورها برای بدست آوردن مجوز حضور در این آوردگاه بزرگ هستند.

راه کسب 16 سهمیه المپیک در 6 وزن کشتی آزاد، 6 وزن کشتی فرنگی و 6 وزن کشتی زنان، از رقابت هایی جهانی 2023 بلگراد آغاز شد و پنج نفر اول این مسابقات شامل نفرات اول تا سوم مشترک به همراه برنده نفرات پنجم مشترک سهمیه المپیک را بدست آوردند

. در ادامه مسابقات قاره ای در آمریکا، آفریقا بهمراه اقیانوسیه، اروپا و آسیا برگزار و 2 نفر راه یافته به دیدار فینال جمعا 8 نفر کسب سهمیه کردند تا مجموع نفرات حاضر در هر وزن به عدد 13 برسد.

نمایندگان ایران در کشتی فرنگی هر شش سهمیه المپیک را بدست آورده اند و در کشتی آزاد نیز پنج سهمیه کسب شده و تنها در وزن 57 کیلوگرم می باید سهمیه المپیک کسب شود.

بر این اساس علیرضا سرلک نماینده کشورمان به رقابت های گزینشی المپیک در ترکیه اعزام خواهد شد تا روزهای 22 و 23 اردیبهشت ماه به مصاف حریفان خود برود. در این مسابقات 2 نفر راه یافته به دیدار فینال به همراه برنده نفرات سوم مشترک (جمعا 3 نفر) سهمیه المپیک را کسب خواهند کرد.

طبق اعلام سایت اتحادیه جهانی، تاکنون 28 کشتی گیر برای حضور در این مسابقات ثبت نام کرده اند که نمایندگان کشورهای بلغارستان، آمریکا، چین، گرجستان، آلمان، هند، قزاقستان، کره جنوبی، کره شمالی، مغولستان، هند، اوکراین و آمریکا از جمله آن ها هستند.

دیگر خبرها

  • پیام بارز «نیچروان» از ایران برای جهان
  • پیام بارز «بارزانی» از ایران برای جهان
  • پیام بارز «نیچروان» از ایران برای جهان
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • زمان آخرین انتخابی المپیک برای کشتی‌گیر ایران
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است