Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@05:05:21 GMT

چه عواملی فرگشت را پدید آوردند؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۲۵۳۴

مدل فوق توسط محققانی از دانشگاه‌های کانکتیکات، دانشگاه مرکزی گایوس برزیل، دانشگاه آزاد بریتانیا، محل‌های زایش زیستی، موزه‌ها و گورستان‌ها طراحی شده است. مناطقی هستند که در آنها گونه‌های جدیدی پدید می آیند. موزه‌ها نیز به مناطقی گفته می شود که گونه‌ها در آنها بقاء یافته‌اند و محل انقراض مناطقی هستند که در آنها انقراض گونه‌ها رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رابرات کولول استاد دانشگاه اکولوژی و زیست‌شناسی فرگشتی دانشگاه کانکتیکات که به همراه تیاگو اف رنجل از برزیل و تیل ادواردز و فیلیپ هولدن از بریتانیا، در این تیم تحقیقی حضور دارد، می گوید:« ما امیدواریم بنیادی‌ترین فرایندهای شکل دهندۀ جغرافیای زیستی را در کره زمین مدل‌سازی نماییم.» برای یافتن پاسخ این سوالات، محققان قاره آمریکای جنوبی را که از نظر شرایط آب وهوایی و زیست شناختی بیشترین تنوع را دارا می باشد، مورد بررسی قرار دادند تا از این طریق مدل خود را طراحی نموده و آن را آزمایش کنند. از آن جاییکه رشته کوه آند ۲۵ میلیون سال قبل شکل گرفته است، مناظر طبیعی متنوعی را پدید آورده است که منجر به یک تنوع زیستی غنی و ساختاری منحصر به فرد شده است که از نظر اکولوژی و فرگشت تونع زیستی آن را به نمونه بسیار خوبی برای انجام مطالعات، تبدیل کرده است.

رنجل می گوید: « کوه‌های آند طویل ترین رشته کوه جهان بوده و تنها کوههای ترنس تروپیکال کره زمین محسوب می شوند. این کوه‌ها درست در مجاورت آمازون واقع شده که پرآب ترین رود و بزرگترین جنگل بارانی جهان است. به همین دلیل آمریکای جنوبی ازچنین تنوع زیستی منحصر به فردی برخورداراست.» همکاران گروه تحقیق در دانشگاه اپن مدلی از شرایط آب و هوایی آمریکای جنوبی باستان طراحی کردند. دانشمندان با ادغام روش‌های آماری و مرسوم برای مدل‌سازی شرایط آب و هوایی، برای نخستین‌بار موفق شدند تغییرات آب و هوایی این منطقه‌ها را در پس هزاره‌های مختلف، به طور مفصل مدل‌سازی کنند. این مدل محدودۀ زمانی ۸۰۰ هزار ساله‌ای را شامل می شود. در این مدل دما و میزان بارش در فاصله‌های زمانی ۵۰۰ ساله در چرخه‌های مکرر یخبندان و گرمایش در دوره ای تحت عنوان چرخه‌های آب و هوایی چهارگانه، تخمین زده می شود.

شکل‌گیری یا فرگشت گونه‌های جدید از گونه‌های اجدادی‌شان فرایندی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر تغییرات آب و هوایی، ویژگی‌های جغرافیایی و توپوگرافی، تبدیل به فرایندی پیچیده شده است. این عوامل می توانند منجر به نیم شدن یا پراکندگی جمعیت‌‌ها و شکل‌گیری گونه‌های جدید شود. با گذشت زمان گونه‌های جدیدی پدید آمده، برای بقاء تلاش کرده‌اند، به مناطق جدیدی رفته و یا منقرض شده‌اند. هرچند دلیل بروز این وقایع روشن نیست.
تیم تحقیق با کمک شبیه‌سازی کامپیوتری توانستند خط سیر طول عمر گونه‌ها را با پیدایش وپایان آن در سه نقطه، تخمین زنند. این سه نقطه عبارتند از: زمانی که گونه‌ها به گونه‌های دختر تقسیم می شوند. زمانی که گونه‌ها به طور کامل منقرض می شوند یا زمانی که گونه‌ها برای بقاء خود تلاش کنند. در هر مرحله از شبیه‌سازی، محدودۀ جغرافیایی هر گونه ثبت شد. محققان دریافتند که خط سیرهای مشتق شده از چرخه‌های انجماد، منجر به بروز دوره‌های پیدایش و انقراض شده است که در نتیجۀ تغییر در محدودۀ گونه‌ها در توپوگرافی پیچیدۀ قاره مورد مطالعه رخ نموده است و به محققان امکان می دهد نقشه محل زایش و محل انقراض تنوع گونه‌ای را فراهم آورند.

بر طبق نظر کولول، علیرغم این که مدل فوق تنها فرایندهای بسیار بنیادین را شامل شده و الگوی تنوع زیستی مشخصی را در بر نمی گیرد اما امکان بازتولید مجدد نقشه‌های تنوع زیستی را فراهم می آورد که بسیار مشابه نقشه‌های گونه‌های امروزی پرندگان، پستانداران و گیاهان است. کولول می گوید: « اکثریت گونه‌های موجود در آمریکای جنوبی قدمتی بیش از ۸۰۰ هزار سال دارند اما نتیاج تحقیق ما نشان می دهد که حتی گونه‌های کهن مسیری مشابه گونه‌های جوان‌تر طی کرده‌اند که در نهایت همگی منجر به پدید آمدن الگویی غنی از گونه‌ها شده است.»

محققان بر این باورند که توضیحی که می توان در این مورد ارائه داد این است که تاثیر قوی تغییرات آب و هوایی در چرخه‌های انجماد در کنار توپوگرافی مناظر طبیعی منطقه، دلیل اصلی بروز این فرایند بوده است. تغییر در دما و میزان بارش، فارغ از سن گونه‌ها، تاثیر عمده‌ای بر محدودۀ گونه‌ها، قطعه قطعه کردن، ادغام و از میان رفتن محدوده‌ها دارد. نیل ادواردز از دانشگاه اپن می گوید: « نتایج تحقیق ما نشان می دهد چگونه فرگشت ِ حیات تا چه حد وابسته به تغییرات فیزیکی محیط است.»
این مدل در یک مقطع زمانی مهم، یکی از تغییرات آب و هوایی بی‌سابقه محسوب می شود. شبیه‌سازی بر پایه یک دورۀ زمانی متفاوت انجام شده است، اما نشان دهندۀ توان دینامیک تغییرات آب و هوایی و نحوه ی تاثیر آن بر حیات در کره زمین است. کوول می گوید: « روند کنونی تغییرات آب و هوایی که بشر مسبب بروز آنهاست، در مقایسه با دیگر موارد لحاظ شده در مدل بسیار سریع‌تر است اما فرایندهای یکسانی نیز در رابطه با تغییرات محدودۀ گونه‌های امروزی در حال وقوع است.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد استاد دانشگاه برزیل زمین جهان جنگل شرایط آب و هوایی تغییرات آب و هوایی طول عمر پستانداران تغییرات آب و هوایی جهان دانشگاه آزاد شرایط آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۲۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع نخبگان و پژوهشگران دانشگاه هوایی شهید ستاری، گفت: بحمدلله امروز مجموعه دانشگاه هوایی شهید ستاری یک مجموعه منظم پای کار و علمی است و در عملیاتی شدن نیروی هوایی نقش اساسی را ایفا می‌کند.

وی نقش نخبگان و پژوهشگران دانشگاه شهید ستاری را در رفع مسائل و مشکلات نیروی هوایی بی‌بدیلی دانست و از پژوهشگران و نخبگان خواست که در این عرصه به نیروی هوایی کمک کنند، زیرا مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش خطاب به اساتید و نخبگان دانشگاه هوایی، با بیان اینکه نقش شما برای آموزش جوانان و دانشجویان نقش بسیار مهمی است و الگوپذیری را باید در دانشجویان اجرایی کنید، باید جوانان را به شکلی در مسیر انقلاب اسلامی سوق دهیم که بتوانیم پویایی، شادابی و ارتقا را در نیروی الهی ببینیم.

وی تصریح کرد: سه وظیفه اصلی باید در این دانشگاه در اولویت قرار بگیرد؛ اول پرورش افسر عالم، دوم تولید علم و مسئله سوم اینکه باید به تربیت عالم و تولید علم برای تحول در نیروی هوایی جهت دهیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: امروز نیروی هوایی به برکت خون شهدا و وجود جوانانی متخصص و ولایی، نیرویی آماده، با اقتدار و مطیع فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای جانفشانی در راه صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و حفاظت از کیان کشور عزیزمان ایران است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است
  • دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • آخرین تغییرات کنکور؛ «نه» مردان به شغل معلمی