Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد - ایرنا - ترکیه از گشایش چهار کنسولگری جدید در عراق شامل دو کنسولگری در نجف و کرکوک و دو سرکنسولگری نیز در موصل و بصره در سالجاری میلادی خبر داد.

به گزارش ایرنا رسانه های عراق از قول سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه نوشتند که این کشور برای ایجاد چهار کنسولگری در عراق برنامه ریزی و برای گسترش روابط با عراق تلاش می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقامات ترک پیشتر نیز از برنامه ریزی برای افتتاح دو کنسولگری در دو شهر نجف و کرکوک خبر داده بودند.
همزمان مقامات سعودی نیز از تلاش برای گشایش کنسولگری در نجف و بصره خبر داده بودند که بویژه برای نجف با مخالفت گسترده مردم این استان مواجه شد.
'حامی اقصوی' در خصوص افتتاح کنسولگری های جدید ترکیه یادآوری کرده است که کشورش (در جریان کنفرانس کویت) پنج میلیارد دلار برای بازسازی عراق تعهد کرده است.
یک مقام عراقی چند روز پیش با اشاره به عملی نشده وعده کشورهایی شرکت کننده در کنفرانس کویت که عمدتا از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بودند، از آنان خواسته بود به تعهدات عمل کنند.
یک منبع هم پیشتر گفته بود که برخی از این کشورها از جمله سعودی، اعطای کمک ها را منوط به تحقق برخی پیش شرط ها در تصمیمات داخلی عراق کرده اند که تاکنون از سوی بغداد رد شده و بنابر این کمک ها نیز متوقف شده است.
اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با اشاره به تعهد پنج میلیارد دلاری آنکارا در این زمینه، از گشایش یک گذرگاه جدید میان دو کشور خبر داده و آن را عامل افزایش روابط تجاری میان دو کشور ذکر کرده است.
روابط تجاری عراق و ترکیه در سال های گذشته با افزایش اختلافات آنکارا و بغداد در خصوص برخی مسایل سیاسی و نیز مسایل مربوط به شمال عراق روبه کاهش گذاشته بود به طوری که حجم تجارت بین دو کشور در سال 2013 معادل 12 میلیارد دلار بود که این رقم در سالهای بعد با کاهش مواجه شد.
رقم یاد شده در سالهای 2014 تا 2017 برابر 11.17 ، 8.9، 8.4 و 10.6 میلیارد دلار بود . رقم صادرات عراق به ترکیه در طول سال های یاد شده ارقامی اندک بود. میزان صادرات عراق به ترکیه در طول سالهای 2017 تا 2017 برابر 270، 300، 800 و 1500 میلیون دلار بود.
صادرات ترکیه به عراق طیف گسترده از اقلام مختلف از جواهرات گرفته تا مواد غذایی، ملزومات ساختمانی، وسایل بهداشتی، اقلام ساخت مسکن و صنایع نساجی را شامل می شود.
ترکیه برای گسترش روابط اقتصادی خود با عراق خواستار افتتاح مناطق مرزی جدید با آن کشور است. در راس مناطق مرزی مورد درخواست مرز اوواکوی قرار دارد. در صورت افتتاح مرز یاد شده روابط ترکیه با دولت مرکزی بغداد وارد مرحله ای جدید و قدرتمند خواهد شد زیرا در صورت افتتاح این مرز زمینی امکان مراوده مستقیم بین ترکیه و دولت مرکزی بغداد و همچنین دولت آنکارا و مناطق ترکمن نشین عراق حاصل خواهد شد.
آغاز بکار مجدد خط لوله کرکوک به جیهان نیز عاملی مهم در گسترش روابط دو کشور می باشد. این خط لوله که در سالهای گذشته یکی از مهمترین مبادی صادرات نفت عراق به بازارهای جهانی بود در نوامبر سال 2018 با صدور مجدد 50 الی 100 هزار بشکه نفت در روز مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.
در جریان کنفرانس کویت برای کمک به بازسازی عراق در فوریه سال 2018 میلادی دولت آنکارا برای استفاده در خط مرزی بین مرز زمینی اوواکوی تا خلیج فارس متعهد به پرداخت 5 میلیارد دلار وام به عراق شد.
در پی این تصمیم دولت آنکارا با تخصیص این اعتبار از یک سو هدف افزایش تجارت خود با دولت مرکزی عراق را دنبال کرد و از سوی دیگر با فراهم آوردن امکان حمل محصولات تجاری خود تا خلیج فارس به طور عملی موفق به اجرایی کردن سیاست رسیدن به خلیج فارس از طریق عراق خواهد شد.
خاورم*4**380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عراق تركيه كنسولگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ درحالیکه همزمان با سفر موفقیت آمیز «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود را تقویت مناسبات دو کشور همسایه، دولت اسلام آباد را از خطر تحریم احتمالی آگاه ساخت، بسیاری از کارشناسان، اندیشمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور این رویکرد را محکوم کردند.
«علامه عارف واحدی» دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در پیامی اعلام کرد: تهدیدات دولت اسلام آباد از سوی آمریکا همزمان با امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری میان ایران و پاکستان را به شدت محکوم می‌کنیم.
وی افزود: مردم پاکستان از دولت خود توقع دارند قاطعانه در مقابل این رویکرد آمریکا ایستاده و منافع ملی پاکستان را در اولویت قرار دهند.
«ملیحه لودهی» نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روابط ایران و پاکستان گفت: این موضوع که روابط خوب ایران و پاکستان مطابق با منافع آمریکا نیست، هیچ اهمیتی ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت سفر موفق رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان افزود: روابط دولت اسلام آباد با کشور‌های همسایه باید مطابق با منافع ملی باشد.
همچنین بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان در پست‌هایی این رویکرد تکراری آمریکا مبنی بر سنگ اندازی در روابط ایران و پاکستان را محکوم کرده و خواستار موضع قاطع دولتمردان اسلام آباد شدند.
گفتنی است پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه تجاری در جریان سفر آقای رئیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون این تفاهم‌نامه‌ها گفت: کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران باید خطر تحریم‌های اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.

 

دیگر خبرها

  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سفر رئیس جمهور آلمان به ترکیه
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس