Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@09:14:40 GMT

جزییات تولید بنزین در ایران طی ۴۰ سال

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۱۹۰

جزییات تولید بنزین در ایران طی ۴۰ سال

خبرگزاری ایسنا: بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد متوسط تولید بنزین در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز بوده است که درنتیجه راه‌اندازی واحد‌های پالایشی جدید و بهینه‌سازی واحد‌های پالایشی قدیمی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تولید بنزین موتور در آبان‌ماه ۱۳۹۷ به ۹۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌چنین بر اساس آخرین آمار تولید بنزین در ایران، با به مدار آمدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مرز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی - نیز در آخرین نشست خبری خود ضمن این‌که اعلام کرد واردات بنزین از مهرماه متوقف شده است، از پیش‌بینی صادرات بنزین ایران خبر داد.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که با وجود توقف واردات بنزین، اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است، زیرا به اعتقاد کارشناسان، اگر این اتفاق صورت نگیرد، ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شود. فاصله تولید و مصرف نفت گاز در کشور، ١٥تا ٢٠میلیون لیتر است و البته میزان مصرف در نفت گاز به اندازه بنزین نیست.

درباره تبعات افزایش مصرف بنزین در ایران هم این نکته قابل توجه است که اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند، در افق ١٤١٢، تفاوت مصرف و تولید بنزین در ایران، به ١٩٠ میلیون لیتر خواهد رسید. یعنی کمبود بنزین روزانه ١٩٠میلیون لیتر خواهد بود.

مقایسه شاخص‌های بخش گاز و گازرسانی در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۹۶

اما متوسط تولید گاز طبیعی کشور در سال ۱۳۵۷، ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز بود که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۸۴۶ میلیون مترمکعب در روز رسید. هم‌چنین متوسط تولید میعانات گازی در سال ۱۳۵۷، ۱۰۰۰ بشکه در روز بود که این میزان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

هم‌چنین تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس‌جنوبی که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان بوده و بین ایران و قطر مشترک است، از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سال ۱۳۹۶، تولید ایران از این میدان با کشور قطر برابر شد. از سوی دیگر تزریق گاز به میادین نفتی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم افزایش بیش از ۳۰ برابری داشته است.

اما مجموع خطوط انتقال گاز طبیعی ایران، در سال ۱۳۵۷، ۲۹۰۰ کیلومتر بود که در سال ۱۳۹۶ به ۳۹ هزار کیلومتر رسید. از سوی دیگر، مجموع شبکه گازرسانی ایران، در سال ۱۳۵۷، ۲.۱ هزار کیلومتر بود که در انتهای مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۳۴۳ هزار کیلومتر رسید. طبق آمار، در سال ۱۳۵۷، پنج شهر و یک روستا گازرسانی شده بود که این میزان در انتهای مهرماه ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۱۳۳ شهر و ۲۷ هزار و هفت روستا رسیده است.

هم‌چنین تعداد مشترکین گاز طبیعی در سال ۱۳۵۷، ۴۶.۵ هزار مشترک بوده که این میزان در انتهای مهرماه سال ۱۳۹۷ به ۲۲ هزار و ۹۰۷ مشترک رسیده است. هم‌چنین در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ۲۴۲۶ جایگاه سی ان جی احداث شده است.

شاخص‌های پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

از سوی دیگر، تولید پنج فرآورده نفتی اصلی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع) در سال ۱۳۵۷، ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ به روزانه ۲۵۲ میلیون لیتر رسید. متوسط تولید بنزین موتور در ایران در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ به ۹۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. متوسط تولید گازوییل نیز که در سال ۱۳۵۷، ۲۵ میلیون لیتر در روز بوده، در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

مقایسه شاخص‌های بخش پتروشیمی در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۹۶

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۵۷، ۱.۶ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۱۳۹۶ به ۶۴ میلیون تن رسیده است. هم‌چنین مجموع فروش محصولات پتروشیمی چه در بازار داخل و چه در بازار خارج در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۳ برابر افزایش داشته است.

منبع: فردا

کلیدواژه: تولید بنزین ایران صادرات گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در نشستی خبری اظهار داشت: در نمایشگاه نفت امسال، بسیاری از تفاهم‌نامه‌های گذشته پالایشگاه‌های کشور به قرارداد تبدیل خواهد شد و تفاهم‌نامه‌های جدیدی نیز منعقد می‌شود که بخشی از این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها مربوط به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان است.

وی افزود: با محوریت شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است در نمایشگاه نفت امسال حضور خواهیم یافت و در 3 پنل تخصصی حضور داریم که محور آنها، برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید، تأثیر کاهش منابع مالی در استمرار تولید و تهدید ناشی از کاهش نیروهای متخصص در صنعت پالایش است.

عاشوری از بروز چالش برای پالایشگاه لاوان در پی مهاجرت نیروهای متخصص این پالایشگاه خبر داد و گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، الان افراد فنی و آچاربه‌دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند؛ به‌طوری که از کشورهای همسایه دعوت‌نامه برای کارگران ماهر پالایشگاه‌ها با حقوق 600 تا 700 میلیون تومان در ماه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در تمامی ابعاد انرژی شامل برق، گاز، بنزین و گازوئیل دچار ناترازی هستیم و اگر امروز به اصلاح روند مصرف انرژی در کشور ورود جدی نکنیم، دو سال دیگر به‌طور حتم بحران تأمین انرژی خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

عاشوری متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را 115 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش خاطرنشان کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های 20 تا 40 هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر 10‌تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.

عاشوری میزان بدهی دولت به پالایشگاه‌ها را حدود 200 همت دانست و گفت: یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی 50 همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در 6 فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سود ۳۱۷ میلیون دلاری پالایشگاه آبادان در سال گذشته
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین!
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین / ۱۰ لیتر ۶۹ هزار تومان
  • کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است