Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید کننده‌گان گل نرگس در شهرستان جویبار با بیان اینکه صرفه اقتصادی تولید گل نرگس بیش از گندم و برنج است بر فراهم شدن زمینه حضور صنایع تبدیلی در این حوزه تأکید کردند به گزارش بلاغ، اکبر متولی ۶۰ سال سن دارد و از ۱۶ سالگی به کشت گل نرگس پرداخته است، دیگر سن و سالی از او گذشته است و برخلاف میل درونی‌اش دیگر توان ادامه ی این راه را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در حاشیه نخستین جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: کشت گل نرگس را از هزار متر زمین شروع کردم و تا ۱۸ هزار متر رساندم، روزی عمده فروش گل نرگس بودم و می‌توانم بگویم پدر گل نرگس ایران هستم؛ اما به‌دلیل اینکه سن و سالی از من گذشته دیگر می‌خواهم به کارم خاتمه دهم.

متولی افزود: بنده در ۳ هزار متر زمین ۳۵۰ هزار شاخه گل نرگس می‌چیدم که در جهان سابقه ندارد.

این تولیدکننده گل نرگس با اشاره به درآمد خوب کاشت گل نرگس گفت: با کاشت گل نرگس در هر هزار متر زمین می‌توان از سال دوم ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان بهره‌برداری کرد.

زندگی‌ام را مدیون گل نرگس هستم
قهرمان نظری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل نرگس با بیان اینکه کشت گل نرگس را از 30 سال پیش آغاز کرده است اظهار کرد: پس از پایان دوره خدمت سربازی به تشویق همسرم کاشت گل نرگس را از زمینی به مساحت یک هزار متر و با 150 کیلوگرم پیاز این گل آغاز کردم.

وی بااشاره به اینکه زندگی ام را مدیون گل نرگس هستم بیان کرد: امروز با تلاش و همراهی خانواده‌ام توانسته‌ام 5 هکتار از زمین را به زیرکشت گل نرگس ببرم.

این تولیدکننده گل نرگس بیان کرد: تکثیر پیاز گل نرگس از اوایل تیرماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد که در این مقدار زمین می‌شود سالانه یک میلیون شاخه گل را تولید کرد.

نظری تصریح کرد: سالانه 40 تن پیاز گل نرگس در مزرعه تولید می‌کنم که 10 تن آن را برای کاشت زمین‌های خودم و مابقی را به استان‌های دیگر صادر می‌کنم.

وی با بیان اینکه در این کار برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود گفت: از زمان آغاز تکثیر پیاز گل نرگس تا زمان برداشت این گل روزانه بین 5 تا 15 نفر دراین مزارع مشغول به کار هستند.

تولیدکننده گل نرگس نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات کشت گل نرگس دراین منطقه دانست و افزود: گل‌هایی که تولید می‌کنیم بهترین کیفیت را در کشور دارد ولی به دلیل نبود صنایع تبدیلی و کوتاه بودن عمر گل مجبوریم به صورت خام به فروش برسانیم.

نظری خاطرنشان کرد: اگر صنایع تبدیلی دراین بخش وجود داشت می‌توانستیم از این گل بهره‌وری های زیادی در حوزه دارویی و عطر و ادکلن استفاده کنیم که امیدوارم با برگزاری این جشنواره شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران دراین بخش فراهم شود.

وی در پایان گفت: اگر کسی علاقه‌مند به کار در این حوزه باشد می‌توانم بگویم درآمد آن بیش از کشت گندم و کلزا و سایر محصولات است.

صرفه اقتصادی تولید گل نرگس بیش از گندم و برنج است
حسین نظری کردکلائی ۵۲ سال دارد و بیش از ۳۵ سال است که به کشت گل نرگس در ۵ هکتار مشغول است.

وی طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما کشت گل نرگس را در مقایسه با محصولات زراعی دیگر از جمله گندم و برنج بدون دردسر و پرمنفعت دانست.

نظری از جمله مشکلات این شغل را در فروش آن و نبود صنایع تبدیلی در استان و اینکه مجبور است برای فروش عمده گل‌ها به استانهای دیگر عنوان کرد.

وی بیمه نبودن گل نرگس را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: در طول ۴۵ روز برداشت گل نرگس حدود ۴۰۰ هزار شاخه به تهران ارسال می‌کنیم.

این تولیدکننده گل نرگس ادامه داد: از ۲۰ آذر لغایت ۴۵ روز بعد زمان چیدن گل نرگس است اما از خرداد تا آبان که زمان برداشت پیاز گل نرگس است پیازهای کل مازندران را می‌خرم و به تمام کشور ارسال می‌کنم.

نظری با بیان اینکه کشت گل نرگس به آبدهی نیازی ندارد، این شغل را بدون دردسر و به‌صرفه ذکر کرد.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان

دهلی، پایتخت هند، شهری ۳۳ میلیون نفری و سرشار از شگفتی‌های تاریخی در کنار زندگی مدرن است که جمعیت آن سریع‌تر از هر نقطه دیگری در جهان رشد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جهان از قرن چهاردهم میلادی شاهد افزایش جمعیت انسانی بوده و سرعت رشد جمعیت هشت‌میلیاردی فعلی نشان می‌دهد که این روند در دهه‌های اخیر شتاب گرفته است. در این میان بعضی از مکان‌ها بیشتر از سایرین تحت‌تأثیر رشد جمعیت قرار دارند.

بر اساس چشم‌انداز شهرنشینی جهانی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۴، دهلی در شمال هند، شهری با سریع‌ترین رشد در جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر شاهد افزایش جمعیت و رشد اقتصاد خود بوده است. جمعیت این شهر در سال گذشته ۲.۷۳ درصد افزایش داشته و در حال حاضر حدود ۳۳.۸ میلیون نفر است. جمعیت دهلی در سال ۱۹۵۰ تنها ۱.۳ میلیون نفر بود. این شهر در سال ۲۰۲۴ شاهد نرخ رشد ۹ درصدی بود که بالاترین نرخ رشد در بین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود. شهرهای دیگری که در سال ۲۰۲۴ رشد چشمگیری داشتند، بنگلور هند، شانگهای چین و داکا بنگلادش هستند.

شگفتی‌های دهلی

دهلی به‌عنوان یک شهر مستحکم در حدود سال ۱۰۵۲ تأسیس شد، با این حال آثار معماری این منطقه نشان می‌دهد که از ۳۰۰ سال قبل از میلاد میزبان انسان‌ها بوده، در نتیجه شهر میزبان مجموعه‌ای از ساختمان‌های تاریخی و منطقه‌ای خاص به نام دهلی قدیم (مملو از خیابان‌های پرپیچ‌وخم و باریک) است.

دهلی از سال ۱۹۱۱ جایگزین کلکته شد و عنوان پایتخت هند را از آن خود کرد. این شهر رنگارنگ و روح‌بخش غرق در تاریخ و در عین حال مملو از زندگی مدرن است. دهلی مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تاریخ، فرهنگ، آشپزی، تجارت و زندگی خیابانی را با مناظر و فعالیت‌های بی‌شماری برای بازدیدکنندگان خود ارائه می‌کند.

پایتخت هند در دید اول مکانی شلوغ و پر هرج‌ومرج به‌نظر می‌رسد، اما با کمی صبر می‌توان به بخش‌هایی از شهر رسید که تصاویری ظریف از زندگی روزمره و لایه به لایه باستانی آن را با بیش از دو هزار سال تاریخ آشکار می‌کند. غذاهای خیابانی این شهر، افسانه‌ای و گشت‌وگذار در خیابان‌های بخش قدیمی آن موجب شگفتی است، زیرا بازدیدکنندگان را با بناهای پنهانی مانند خانه میرزا غالب (شاعر افسانه‌ای اردو)، مسجد سر به فلک کشیده جاما (بزرگ‌ترین مسجد هند) یا خاری بائولی (بزرگ‌ترین بازار ادویه آسیا) مواجه می‌کند.

در ورای این تصویر زیبا، واقعیتی از زندگی روزمره بعضی از ساکنان نیز وجود دارد. دهلی به‌طور مشخصی دارای مشکل آلودگی هوا است و حتی در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد. در سال‌های پس از آن نیز در این لیست جای داشت. این شهر همچنین مناطق وسیعی از زاغه‌ها را در خود جای داده است و تصور می‌شود ۴۹ درصد از جمعیت روزافزون آن در خانه‌های موقت و مستعمرات غیرمجاز بدون هیچ‌گونه امکانات مدنی زندگی می‌کنند.

کد خبر 750992

دیگر خبرها

  • مرگ و زندگی ما به دست میدان مغناطیسی زمین است!
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • امروز؛ پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی/نحوه تولید سابقه تحصیلی دیپلمه‌ها