Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ از آنجاکه دانش آموزان زمان زیادی از عمر خود را در مدرسه سپری می‌کنند، این مکان می‌تواند به طور چشمگیری به عنوان الگو برای توسعه پایدار عمل کند. یکی از عوامل توسعه، توجه به محیط زیست و حفاظت و پاسداری از آن است.

رویکرد سیاست‌گذاران حوزه آموزش باید توجه ویژه‌ای به نقش مدرسه در آموزش و یادگیری دانش آموزان در این زمینه برای دستیابی به توسعه پایدار داشته باشد؛ برنامه درسی، فعالیت‌های اضطراری، آموزش معلمان، منابع انسانی، زیرساخت‌ها، عملیات و فرایندها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنبه‌های مختلفی که برای ایجاد مدارس امن و سازگار با محیط زیست می‌تواند مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرند، عبارتند از:

1- برنامه درسی انتقادی با آموزش‌های ویژه در زمینه شهروند جهانی و توسعه پایدار با پوشش مفاهیم و اصطلاحات جدید

2- طراحی مجدد عملیات مدارس و مدیریت زیست محیطی با محور سیاست‌های مدرسه در صرفه‌جویی آب و انرژی، تغذیه سالم برای دانش آموزان، به حداقل رساندن زباله و فراهم کردن زمینه‌های ایجاد مدرسه سبز و سالم

3- مشخص کردن متولی مربوطه در زمینه تصمیمات گرفته شده در مدرسه و تسری آن به جامعه

4- تقویت روابط اجتماعی به صورتی که مدرسه با مسائل و معضلات زیست محیطی جامعه ارتباط برقرار کرده و به رفع آنها کمک کند. مدیران مدارس می‌توانند از مسئولان دولتی و کنشگران محیط زیست در فعالیت های مدرسه دعوت کنند. رویکرد کل مدرسه چیزی نیست که معلمان بتوانند به تنهایی انجام دهند. مسئولان و کارشناسان مربوطه و فعالان محیط زیست، مدیران مدرسه، معلمان و دانش آموزان باید با هم کار کنند تا به حفظ و گسترش این نوع از محیط یادگیری و رسیدن به جامعه سالم و پایدار کمک کنند.

5- ماده 12 توافقنامه زیست محیطی پاریس که ایران نیز جزو امضاکنندگان آن است، خواستار همکاری احزاب و گروه‌ها در راستای ارتقای آموزش زیست محیطی، افزایش آگاهی عمومی، مشارکت عمومی و دسترسی عمومی به اطلاعات است. امید است این آموزش‌ها بتواند به گونه‌ای ساماندهی شود که پیام‌های محیط زیستی به طریقی که همه بتوانند درک کنند و به اشتراک بگذارند، ارائه شود.

6- به منظور کاهش تخریب محیط زیست و تأثیر تغییرات اقلیمی، بخش آموزش رسمی می‌تواند رویکرد مدارس را که ترویج آموزش، یادگیری، برنامه‌ریزی و عملیات محیط زیستی با توجه به ارتباط آن با اقتصاد و فرهنگ است، تشویق کند.

مترجم: مریم گرابیان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: توسعه پایدار محیط زیست مدرسه محیط زیست شهروند جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود

ایسنا/البرز نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی گفت: طی سال‌های گذشته قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سال‌های سال است که تولید کنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در سه شهرستان نظرآباد، طالقان و چهارباغ فعالیت دارند ولی آن طور که باید و شاید از آنها نشده است.

وی با بیان اینکه این فعالان امروز برای توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود با مشکل مواجه هستند، توضیح داد: ما جلسات و پیش نویس مصوباتی با وزیر قبلی و فعلی صمت داشته‌ایم تا وضعیت این واحدها در البرز تغییر کند.

وی افزود: بر این اساس قرار بود برخی لکه‌های صنعتی در نواحی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شوند که این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

این مسئول اظهار کرد: امسال که سال جهش تولید است، حمایت از واحدهای صنعتی و فعالان اقتصادی در اولویت دولت و مجلس قرار دارد.

حدادی تاکید کرد: با حمایت از این واحدها شاهد رقابتی شدن فرایند تولید و از طرفی بالا رفتن کیفیت محصولات و کالاهایی داخلی خواهیم بود.

وی گفت: برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ بیش از دو دهه است که فعالیت دارند و متاسفانه چون نگاه جامع و متقنی به آنها نشده از توسعه بازمانده‌اند.

نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس در پاسخ به اینکه آیا پیوست‌های زیست محیطی در تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی رعایت خواهد شد یا باید منتظر تکرار تجربه تلخ شهرک بهارستان باشیم؟ گفت: توسعه و اشتغالزایی در اولویت دولت قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تبدیل این لکه‌ها به شهرک صنعتی به محیط زیست و اراضی ملی به ویژه در محدوده تالاب صالحیه آسیب وارد می‌کند، گفت: تالاب صالحیه تالابی نقطه‌ای است و در برخی ماه‌های سال آب دارد و محیط زیست باید زیرساخت‌های لازم را در این محدوده ایجاد کند.

حدادی اظهار کرد: من انتقاد جدی به رییس محیط زیست کشور و مدیرکل محیط زیست البرز دارم چون به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که در مسیر توسعه تولید موانعی ایجاد شود و باید به سمتی پیش برویم که با رعایت ساختارهای محیط زیستی تولید هم رونق بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • اهداف فولاد مبارکه در زمینه کاهش حوادث بسیار متعالی است
  • افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران به دست هایپراستار
  • ۴ سالن ورزش دانش‌آموزی در زنجان آماده افتتاح است
  • چهار سالن ورزشی دانش‌آموزی در زنجان آماده افتتاح است
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • پیشرفت و تغییر در جامعه از خط سیر مدرسه و معلم می‌گذرد
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش