Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@08:14:57 GMT

غزه؛ پايگاه انتفاضه مردمي در فلسطين

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۵۵۳۶

غزه؛ پايگاه انتفاضه مردمي در فلسطين

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- 29دي در تقويم ايران، به واسطه مقاومت و پيروزي دليرانه مردم فلسطين در برابر رژيم صهيونيستي، "روز غزه نماد مقاومت فلسطين" نامگذاري شده است تا نماد پاسداشت مقاومت ملتي باشد که همچون کوهي استوار در برابر طمع دشمنان خارجي ايستادگي کردند.
29 دي در تقويم ايران روز غزه نام گرفت تا حمايت ديرينه و گسترده مردم ايران از ملت مظلوم فلسطين، براي هميشه در تاريخ ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پايداري مثال‌زدني فلسطينيان در برابر تجاوزگري 22روزه رژيم اشغالگر صهيونيستي به باريکه غزه در سال 2008 نقطه تحولي مهم در تاريخ ملت فلسطين محسوب مي‌شود. روز 19 ژانويه 2019 مصادف با سالگرد پايان جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه غزه است، جنگي که به شکست مفتضحانه اين رژيم انجاميد. جنگي که رژيم صهيونيستي عليه باريکه غزه از 27 دسامبر 2008 آغاز کرده بود در ژانويه 2009 پايان يافت.
جنگ 22 روزه نقطه عطفي در تاريخ تحولات فلسطين بود که سبب شد که هيمنه شکست ناپذيري رژيم صهيونيستي شکسته شود و مقدمه‌اي براي شکست‌هاي بعدي اين رژيم در جنگ‌هاي 8 روزه در سال 2012 و پنجاه روزه در سال 2014 و جنگ دو روزه درسال 2018 عليه غزه شود. رژيم صهيونيستي به‌رغم تمام فجايع هولناکي که عليه فلسطينيان در جنگ 22 روزه مرتکب شد نتوانست به اهداف خود که اشغال مجدد اين منطقه و منصرف کردن فلسطينيان از ادامه مقاومت ضد صهيونيستي بود، دست يابد.
عقب‌نشيني اسرائيل
در اين جنگ نابرابر مردم غزه 22 روز انواع جنايات‏ رژيم صهيونيستي در زمين، هوا و دريا را تحمل کردند و در نهايت توانستند با مقاومت و حتي زدن ضربات جدي به ارتش صهيونيستي، اين رژيم توسعه‌طلب را وادار به عقب‏نشيني کنند. در پايان اين جنگ مراجع بين‌‏المللي، رژيم صهيونيستي را به دليل ارتکاب جنايات بين ‏المللي گسترده، همچون جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت محکوم کردند. از جمله جنايات رژيم صهيونيستي در اين جنگ، مي‌‏توان به حمله به منازل مسکوني، مدارس، تجمعات انساني، زدن زيربناهاي اقتصادي غزه و حتي استفاده از تسليحات ممنوعه چون بمب‌‏هاي خوشه‌‏اي اشاره کرد که متاسفانه هنوز عاملان آنها به دست عدالت گرفتار نشده‌‏اند.
به هر حال، هدف از نام‏گذاري 29 دي با عنوان "روز غزه"، در گام اول پاسداشت مقاومت دليرانه و درعين حال مظلومانه مردم فلسطين و در گام دوم سعي در جلوگيري از فراموش کردن جنايات رژيم صهيونيستي درجهان و تلاش براي اجراي عدالت است. بر اين اساس، روز غزه همچون روز قدس فرصتي ايجاد کرده تا فرياد مظلوميت مردم فلسطين به گوش جهانيان برسد و بدين‌ترتيب فضاي بين‌المللي و افکارعمومي جهان را از آنچه در غزه مي‏‌گذرد، آگاه سازد.
نگاهي گذارا به روندهاي موجود در سطح جهان، نشانگر اين موضوع است که تا حدي زيادي اين اتفاق افتاده و مقاومت مردم فلسطين و حمايت ملت‌هاي آزاده جهان به‌ويژه ملت ايران از مردم فلسطين، جهانيان را نسبت به جنايت رژيم صهيونيستي در مقاومت 22 روزه آگاه‌‌تر ساخته است. طي چند سال گذشته، تحت فشار افکار عمومي، روند به رسميت شناختن کشور فلسطين توسط کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي اروپايي سرعت گرفته است. همچنين در سال 2012 مجمع عمومي سازمان ملل با راي قاطع 193 عضو خود به ارتقاء جايگاه فلسطين به عنوان يک ناظر غيرعضو راي داد.
پيروزي فلسطين در نبرد ديپلماتيک
در کنار اين مباحث مي‏‌توان به موفقيت‌ هاي فلسطينيان در عرصه ديپلماتيک و به خصوص عضويت در بسياري از سازمان‌‏هاي بين‌‌المللي و به دنبال آن وحشت صهيونيست‌ها از مقبوليت و مشروعيت گسترده و روبه افزايش فلسطين در عرصه‌جهاني اشاره کرد. در اين راستا، فلسطين حتي به عضويت ديوان بين‌‏المللي کيفري درآمده است و از مقامات آن رسماً درخواست کرده که به جنايات رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه رسيدگي کند. به دنبال اين درخواست، ديوان بين‌‏المللي کيفري اعلام کرد قصد دارد درباره جنايات صورت گرفته در فلسطين تحقيق کند.
بلافاصله پس از اعلان اين خبر مقامات ايالات متحده آمريکا و رژيم صهيونيستي نگراني شديد خود را از پيامدهاي چنين تصميمي نشان دادند. نگراني مقامات آمريکا و رژيم صهيونيستي ناشي از آن است که تحقيقات ديوان باعث آشکار شدن عمق جنايت و در نهايت محاکمه سربازان، افسران و حتي مقامات رژيم صهيونيستي و حتي حاميان آن گردد.
شکست رژيم صهيونيستي در برابر مردم بي‌دفاع فلسطين در جريان جنگ 22 روزه ضربه حيثيتي براي اين رژيم بود و مقامات اين رژيم را تا مدت‌ها در بهت و سردرگمي و نزاع‌هاي سياسي داخلي به دليل شکست خفت‌بارشان فروبرد.
غزه؛ پايگاه انتفاضه فلسطينيان
غزه به عنوان زادگاه و پايگاه انتفاضه فلسطينيان همواره با دست خالي اما مقاوم و با استقامت توانسته است ماشين جنگي اسرائيل را متوقف و مقامات اين رژيم را به عجز و استيصال وادارد؛ بطوريکه غزه به کابوسي براي مقامات رژيم صهيونيستي تبديل شده است. انتفاضه از غزه آغاز شد و در سراسر اراضي اشغالي فلسطين جريان يافت. در اين زمينه، اسحاق رابين، نخست وزير معدوم اسرائيل که از آغاز انتفاضه نخست مردم فلسطين در سال 1987 وزير جنگ اسرائيل و طراح شکستن استخوان‌هاي دست و جمجه فلسطيني‌ها بود درخصوص غزه و ايستادگي‌اش گفته بود "اي کاش شبي مي‌خوابيد و وقتي از خواب بيدار مي‌شد، غزه به زير آب رفته باشد."
غزه را مسئولان رژيم صهيونيستي بمب ساعتي مي‌خواندند که امان از سربازان اسرائيلي گرفته است. مردم فلسطين ازجمله ساکنان غزه با مبارزه و مقاومت خود حامل اين پيام به اشغالگران بوده‌اند که مي‌بايد از غزه و ديگراراضي فلسطيني خارج شوند. پس از آن نيز در انتخابات ژانويه سال 2006 فلسطين، غزه همچون ديگر اراضي اشغالي يعني قدس و کرانه باختري به جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) راي داد تا به عنوان نماد مقاومت پس از آزمون بي‌نتيجه مذاکرات صلح حقوق غصب شده آنان را از اشغالگران برگرداند.
گزارش: راهپيمايي حق بازگشت؛ انتفاضه بزرگ سنگ
درچنين فضايي و در شرايطي که حدود سه دهه از انتفاضه اول (مبارزه با سنگ) مردم فلسطين مي‌گذرد، اين فرآيند مقاومتي مردم فلسطين بيش از پيش مظلوميت و در عين حال اقتدار آنها را که با دستان خالي به مصاف با رژيم اشغالگر قدس رفته‌اند، به نمايش گذاشته است. پيروزي‌هاي مقاومت فلسطين جاي ترديدي را براي ملت‌هاي منطقه باقي نگذاشته است که مسير کلي تحولات خاورميانه بر مبناي مقاومت است.
در واقع، پيروزي‌هاي مقتدرانه مقاومت مردم منطقه عملا" سبب شده است که سير تحولات منطقه خاورميانه نه براساس منافع بيگانگان و ايادي‌شان، بلکه براساس منافع ملت‌هاي منطقه رقم خورد. اين مسائل واقعيتي است که شخصيت‌هاي سياسي در فلسطين و منطقه و نيز محافل مطبوعاتي و رسانه‌اي به آن تاکيد داشته‌اند.
در اين زمينه؛ ابو مجاهد، از مسئولان کميته‌هاي مقاومت فلسطين گفت ادعاي شکست ناپذيري رژيم صهيونيستي و ارتش آن در برابر مقاومت فلسطين فرو ريخته است. ابوعبيده از مسئولان گردانهاي عزالدين قسام، شاخه نظامي جنبش مقاومت فلسطين (حماس) نيز تاکيد کرد که پيروزي غزه نقطه تحولي براي رسيدن به پيروزي نهايي است. کمال خطيب از مسئولان جنبش اسلامي در اراضي اشغالي فلسطيني نيز پيروزي مقاومت بر رژيم صهيونيستي در غزه را باعث ايجاد تغيير در سرنوشت ملت فلسطين و امت عربي و اسلامي ارزيابي کرد.
پيروزي مقاومت با تاسي از انقلاب‌اسلامي
پيروزي مقاومت که تاثير منفي در روحيه صهيونيست‌ها داشت در روحيه و آينده امت عربي و اسلامي نتيجه مثبت داشت. از اينرو پيروزي‌هاي مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي که به تاسي از مولفه‌هاي انقلاب اسلامي ايران صورت گرفت، خود الهام‌بخش آغاز دور جديدي از قيام‌هاي مردمي در منطقه در برابر رژيم‌هاي ديکتاتوري در سال 2011 گرديد. امروز واقعيتي به نام بيداري اسلامي از دل مقاومت و پايداري ملت فلسطين بيرون آمده و مساله فلسطين وارد معادله جديدي شده است.
به هرحال، پيروزي مقاومت فلسطين در جنگ 22 روزه دستاوردهاي گسترده‌اي داشت و اين پيروزي مقدمه‌اي براي پيروزي‌هاي بيشتر مردم فلسطين گرديد و اين موضع را نهادينه کرد که تنها آرمان فلسطين، مقاومت است. درچنين شرايطي وظيفه کشورهاي اسلامي، نخبگان جهان اسلام و سازمان‌‏هاي مردم‏ نهاد و همچنين هر فرد آزاده و انسان‌دوستي است که از مقاومت مظلومانه مردم فلسطين تا پيروزي نهايي دفاع کنند و مظلوميت آنها و جنايات رژيم صهيونيستي را به گوش جهانيان برساند.
همچنين وظيفه همگان است که ازمقاومت مردم فلسطين در برابر سياست محاصره همه‏ جانبه، که کمتر از جنگ 22 روزه و جنايت‏‌آميز نيست، حمايت کنند. رژيم صهيونيستي پس از شکست در جنگ 22 روزه، سياست محاصره دريايي، هوايي و زميني غزه را تشديد کرده است و قصد دارد تا آنچه را با جنگ به دست نياورده با محاصره به دست آورد.
اين در شرايطي است که محاصره غزه برخلاف تمامي اصول و موازين حقوق بشري و حقوق بشردوستانه بين‏‌المللي و منشور ملل متحد است. جنايت رژيم صهيونيستي درمحاصره غزه آنگونه که بايد مورد توجه رسانه‌‏هاي جهان و کشورهاي جهان قرار نگرفته و حتي برخي چون مصر در اجراي آن به رژيم صهيونيستي کمک مي‌‏کنند. انتظار مي‌‏رود کشورهاي اسلامي و رسانه‌هاي جهان و به خصوص سازمان‌‏هاي مردم‌نهاد، با ايجاد موجي در سطح جهان چنان رژيم صهيونيستي را تحت فشار قرار دهند که مجبور شود به محاصره غزه پايان دهد.
بي‌ترديد اختصاص روزي به نام غزه حرکت ابتکاري ديگري از سوي ايران در حمايت از مبارزات مردم فلسطين محسوب مي‌شود که فرصت مناسبي را براي جامعه جهاني جهت اتخاذ اقدامات هماهنگ و موثر در حمايت از مردم فلسطين به‌ويژه ساکنان جنگ‌زده و تحت محاصره غزه فراهم کرده است.
نويسنده: بيژن نجفي
کليدواژه اسرائيل غزه

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قسام با موشک «رجوم» شهرک حولیت را به آتش کشید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مقاومت فلسطین از حمله موشکی به شهرکی صهیونیست نشین در اطراف غزه خبر داد.

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که ادوات و مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را در شهرک حولیت در اطراف غزه با موشک‌های کوتاه برد رجوم هدف قرار داده است.

این در حالی است که حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق شرقی رفح در جنوب نوار غزه ادامه دارد و علاوه بر بمباران این منطقه از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، توپخانه این رژیم نیز به گلوله باران این منطقه پرداخت.

بالگردهای رژیم صهونیستی نیز مناطق شرقی الزیتون و الشجاعیه در شرق شهر غزه را زیر آتش گرفتند.

گفتنی است که نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

کد خبر 6094417

دیگر خبرها

  • یورش گسترده اسرائیل به طولکرم و درگیری با مقاومت فلسطین
  • جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود
  • حماس: برای توافق درباره آتش‌بس و تبادل اسرا به قاهره می‌رویم
  • حزب‌الله لبنان یک پایگاه صهیونیستی را هدف قرار داد
  • قدردانی حماس از تجمعات مردمی در سراسر جهان در حمایت از مردم غزه
  • قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه
  • حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه استراتژیک «میرون»
  • سازمان دفاع مدنی غزه: هنوز بیش از ۱۰۰۰۰ پیکر زیر آوارها مدفونند
  • جزئیات جدید توافق سه مرحله ای حماس و اسرائیل منتشر شد/شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۵۹۶ نفر رسید
  • قسام با موشک «رجوم» شهرک حولیت را به آتش کشید