Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:53:25 GMT

سایه سودجویی قاچاقچیان بر حیات وحش جنوب شرق آسیا

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۲۶۸۷۶

سایه سودجویی قاچاقچیان بر حیات وحش جنوب شرق آسیا

کوالالامپور- ایرنا - حجم تجارت غیر قانونی گونه های حیات وحش بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، سالانه در جهان حدود 20 میلیارد دلار است که جنوب شرق آسیا به خاطر ویژگی زیست بوم خود و داشتن بیشترین تنوع گونه های جانوری سهمی بین 4 تا 6 میلیارد دلار را در این بازار دارد.

به گزارش ایرنا ، در کشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، تایلند، کامبوج، لائوس و ویتنام فعالیت قاچاقچیان در تجارت حیات وحش به عنوان چهارمین بازار غیرقانونی جهان ، گستردگی بیشتری نسبت به سایر کشوروهای جنوب شرق آسیا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس گزارش رسانه های محلی و فعالان محیط زیست ، در سال های اخیر، تجارت آنلاین گونه های کمیاب حیات وحش بسرعت در همه کشورهای جنوب شرق آسیا رونق گرفته است و همین امر سبب شده تا آوازه سود این تجارت مرگبار برای محیط زیست به شکل ویروس ، افراد زیادی را به بیماری طمع مبتلا کند.
کامبوج کشوری کوچک و به نسبت فقیر در جنوب شرق آسیا، در سال 2017 میلادی با فروش بیش از 10 هزار عاج فیل به عنوان یکی از پایگاههای بزرگ فروش و قاچاق اینترنتی حیات وحش در جهان و اصلی ترین مرکز تجارت آنلاین گونه های مختلف حیات وحش در این منطقه نام خود را تثبیت کرد.
ماموران مرزی کامبوج در روزهای پایانی سال گذشته میلادی یعنی کمتر از یک ماه قبل بزرگترین محموله قاچاق عاج فیل را در جهان با وزنی افزون بر سه هزار و 200 کیلوگرم در بندر پنوم پن کشف و ضبط کردند.
کامبوج دیلی در ارتباط با این محموله قاچاق نوشت که این حجم عاج فیل از کشور افریقایی موزامبیک به این کشور حمل شده تا در بازارهای منطقه به فروش برسد.
بر اساس نتایج جداگانه دو تحقیق که توسط شبکه بین المللی نظارت بر قاچاق حیات وحش توسط صندوق جهانی طبیعت انجام شد ، در سال 2017 در کامبوج دستکم 10 هزار عاج فیل از طریق بیش از 500 فروشگاه اصلی در سراسر این کشور و همچنین 17 شبکه آنلاین بین المللی به فروش رفته است که این امر سبب شده است کامبوج به عنوان بزرگترین فروشنده آنلاین حیات وحش شناخته شود.
طبق این گزارش ، کامبوج کشوری با جمعیت محدود افزون بر 16 میلیون تن ، به دلیل وضعیت نامساعد اقتصادی خریداران عاج کمی را دارد و به همین دلیل اغلب محموله های قاچاق مرتبط با حیات وحش زنده و مرده به طور عمده به کشورهای همسایه از جمله ویتنام و چین ارسال می شود و از آن طریق به بازارهای جهانی راه می یابند.
محققان این شبکه می گویند بازارهای خرید و فروش عاج به صورت آشکار و پنهان به طور رسمی در شهرهای مختلف کامبوج در دو سال اخیر در یک روند فزاینده زیاد شده اند .
شبکه های خبری در منطقه جنوب شرق آسیا گزارش های متعددی می دهند که در برخی از بنادر مختلف کامبوج که از نقاط دور افتاده در آب های اقیانوس آرام محسوب می شود به گونه ای اعلام نشده فضایی برای فعالیت دزدان دریایی است که این امر سبب رشد قاچاق حیات وحش در این منطقه شده است.
علاوه بر این اجرای ضعیف قانون و وجود فساد اداری در کشورهایی مانند کامبوج ، سبب شده تا تجارت حیات وحش در این منطقه رونق داشته باشد.
با توجه به این که کشور تایلند در همسایگی کامبوج ، تجارت گونه های حیات وحش را با وضع قوانین سخت گیرانه ، ممنوع اعلام کرده است و همین امر سبب شده فعالیت بسیاری از قاچاقچیان حیات وحش تایلند هم به کامبوج بروند.
این موضوع سبب شده تا تجارت آنلاین در این کشور در سال های اخیر با رشد و تنوع زیادی در کنار فروشگاههای معمولی روبرو شود.
تجارت آنلاین سبب شده است تا درهای بازارهای قاچاق حیات وحش در کامبوج به روی بازارهای قاچاق جهان باز باشد.
طبق تحقیقات مرکز بین المللی نظارت بر قاچاق حیات وحش، ارز رایج بازارهای حیات وحش در کامبوج به طور عمده شامل یوان چین و دلار آمریکاست.
تایلند از جمله کشورهای جنوب شرق آسیاست که در آن فیل وجود دارد اما بر اساس گزارش نهادهای زیست محیطی آن کشور با توجه به این که تایلند فقط دارای 100 حلقه فیل وحشی است ، بنابراین اکثر قاچاق عاج انجام شده از طریق کشورهای آفریقایی به مقصد کامبوج انجام می شود.
قاچاقچیان عمده از شبکه های اجتماعی خود در فضای مجازی مانند فیسبوک و اینستاگرام برای فروش گونه های مختلف حیات وحش و حتی موارد نادر یا در معرض انقراض نیز استفاده می کنند.
در این شبکه ها هزاران آگهی تبلیغاتی برای فروش انواع حیوانات مختلف از زیست بوم های مختلف این منطقه ارایه می شود که خریداران را از سراسر جهان برای ورود به این تجارت ترغیب می کند.
پرندگان ، پستانداران، حشرات، خزندگان و هر گونه ای که طالب داشته باشد در این بازار وجود دارد.
سال گذشته در اندونزی پلیس مرزی یک محموله بسیار بزرگ از گونه در معرض انقراض از طوطی های سفید وحشی را در حالی که به شکلی بی رحمانه در داخل بطری قاچاق شده بودند را کشف و ضبط کرد که هر یک از پرندگان بیش از یک هزار و 500 دلار در بازار غیر قانونی فروخته می شدند.
آگهی فروش این حیوانات متعلق به زیست بوم جنوب شرق آسیا از طریق شبکه های اجتماعی گردش زیادی پیدا کرده بود.
بر اساس آمار ارائه شده ، تجارت حیات وحش چهارمین تجارت غیرقانونی پر سود در جهان است.
ترکیب جمعیت زیاد ، فقر و تنوع زیاد گونه های حیات وحش در جنوب شرق آسیا سبب شده است که این منطقه به بهشتی برای فعالیت قاچاقچیان تبدیل شود و سطح پایین درآمد و فقیر فرهنگی جوامع باعث رونق تجارت غیر قانونی و پر سود گونه های حیات وحش شده است.
سال گذشته دولت های مالزی و اندونزی برای مبارزه با قاچاق حیات وحش از علمای مذهبی در این کشور کمک خواستند که در پی آن علما در این دو کشور برای جلوگیری از نابودی گونه های حیات وحش در معرض انقراض ، شکار و خرید و فروش این جانوران را خلاف شرع اعلام کردند.
صندوق جهانی طبیعت به منظور حمایت از حیات وحش با حضور 100 کشور در شش دهه اخیر، سعی کرده است با آموزش از گونه های نادر و در حال انقراض در سراسر جهان حمایت کند و با قاچاق آنها مقابله کند.
طبق گزارش این سازمان جهانی، در سال 2016 میلادی حاکی است که تا سال 2020 میلادی جمعیت جهانی ماهی ها، پرندگان، حیوانات دوزیست، پستانداران و خزندگان به دو سوم تعداد کنونی کاهش خواهد یافت.
طبق گزارش آبان ماه این صندوق به طور متوسط 60 درصد از حیات وحش کره زمین از دهه 70 میلادی به این سو از بین رفته است.
دانشمندان محیط زیست معتقدند در صورتی که اقدام موثری برای حفظ حیات وحش به اشکال مختلف و از جمله مقابله با قاچاق آن صورت نگیرد، کره زمین در آینده بسیار نزدیک با یک انقراض گسترده انواع گونه های حیوانی و گیاهی روبرو خواهد شد و تردیدی نیست که زمینی بدون این تنوع حیات وحش ، برای انسان نیز قابل زندگی نخواهد بود.
گزارش:مریم شفیعی
آساق**1599**1104**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كامبوج حيات وحش جنوب شرق آسيا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۲۶۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه

سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح برخی از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه‌ای اظهار کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهم‌ترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیت زیر پوست شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.

وی با تاکید بر این که اقدامات و مأموریت‌های پلیس به ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقا امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود، افزود: در یکی از این جرایم بین بخشی که به شکل نیمه آشکار و نیمه پنهان بود و به پروژه «سرویسِ اسکورت» معروف بود، شاخه خارجی یک باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور کرده بودند، مورد شناسایی قرار گرفت و منهدم شد، در فاز اول رسیدگی به این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.

سخنگوی پلیس با اشاره به پروژه دیگری که به پروژه «کینگ» مشهور است، گفت: در این پروژه شبکه‌ای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان فعال بود، ارتباطات اعضای این باند با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقی خارج از کشور مشخص بود و در نهایت نیز اعضای اصلی آن در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

منتظرالمهدی با اشاره به پرونده دیگری موسوم به «چَتِر بِیت» گفت: اعضای این باند اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشر کننده محتوای غیراخلاقی کرده بودند، برخی از دختران کم سن و سال و جوان که بین ۱۵ تا ۲۶ سال سن داشتند در دام سرکرده شبکه چَتِربِیت که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه تبلیغ کرده بود، گرفتار شده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی و انگلیسی کرده بودند.

وی با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» تصریح کرد: اعضای این شبکه با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیا زدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، پلیس توانست با انواع اقدامات فنی دو سر شبکه اصلی، پنج پل ارتباط داخل و خارج، هشت عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتیِ آنان را مسدود کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا خاطرنشان کرد: البته کار بر روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشاء و سایت‌های شرط بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطح یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایرِ راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.

منتظرالمهدی درباره پرونده دیگری به نام «لِوِل آپ دنس» و گفت: در این پرونده گردانندگان به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناساییِ دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشاء کرده بودند، پشت پرده برخی از تبلیغات به ظاهر مفرح و کم خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده سایه یا همان خانه فساد واقع در یکی از مناطق مرفه تهران که زیر شاخه‌های متعددی داشت نیز ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت گرفته در فاز یک این پرونده هشت زن و دو مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشاء شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته اما تمرکز و عمده فعالیت‌ها در تهران بود نیز پنج زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.

کد خبر 747452

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • ناکامی قاچاقچیان در جابه جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • ضربه ۳ هزار میلیاردی پلیس به قاچاقچیان سوخت
  • کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه