Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در نشست مجازی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی که با حضور سرپرست وزارت بهداشت، جمعی از معاونان و مشاوران وزیر بهداشت، روسای کلان مناطق آمایشی و مدیران حوزه آموزش در روز شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ برگزار شد، به نقش چشمگیر دانشگاه های علوم پزشکی در ارتقای نظام سلامت اشاره کرد و گفت: انتظار این است که بحث های آموزش به صورت جدی تر در دانشگاه ها مطرح شود و در کنار امور جاری تحول در آموزش به صورت جدی پیگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار مقایسه ای تعداد دانشجویان از سال ۵۷ تا ۹۷

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته تحولات ارزشمندی در آموزش عالی کشور و همچنین آموزش علوم پزشکی رخ داده است، اظهار داشت: تعداد دانشجویان آموزش عالی کشور در سال ۵۷ حدود ۲۰۰ هزار نفر بود و امروز بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم.

وی به ارتقای تعداد دانشجویان دکتری حرفه ای از ۱۰ هزار به حدود ۷۰ هزار نفر اشاره کرد و افزود: تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در سال ۵۷ به زحمت بیش از یک هزار نفر بود و الان به بیش از ۷۰ هزار نفر رسیده است.

ایجاد بیش از ۳ هزار رشته مقطع تحصیلی در طول ۴۰ سال

لاریجانی خاطرنشن کرد: در طول این چهار دهه، تعداد رشته مقاطع تحصیلی از حدود ۴۰۰ رشته مقطع به بیش از ۳ هزار رشته مقطع رسیده و گفت: تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاهها از حدود ۷ هزار نفر، به حدود ۷۰ هزار نفر رسیده است.

وی به ارتقای آموزش عالی سلامت اشاره کرد و گفت: تعداد دانشگاهها و دانشکده های مستقل علوم پزشکی از ۱ دانشکده به ۶۶ مرکز و رشته محل های دکتری تخصصی Ph.D علوم پزشکی از ۱۵ رشته به ۳۹۵ رسیده است. در کارشناسی ارشد هم با رشد چشمگیری همراه بوده ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه رشته محل های دکتری تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی از ۱۰۰ به ۵۳۳ رشته اشاره کرد و گفت: کشور در پژوهش هم پیشرفت چشمگیری داشته به طوری که در سال های آغازین انقلاب فقط ۱۰ مرکز تحقیقاتی داشتیم و اکنون حدود ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم.

از ۷۰۰ مقاله سال ۵۷ به ۳۰ هزار مقاله سال ۹۷ رسیده ایم

وی به رشد تولیدات علمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شتاب چشمگیری در این حوزه داشته ایم، به طوری که از ۷۰۰ مقاله در سال ۵۷ به حدود ۳۰ هزار مقاله در حال حاضر رسیده ایم، که ۳۰ درصد این تولیدات مربوط به حوزه علوم پزشکی است. و رتبه ۱۶ را در این زمینه در جهان و رتبه ۱ در منطقه را داریم.

لاریجانی با اشاره به اینکه ۳ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم گفت: ۲۵ درصد درآمد دانش بنیان کشور در حوزه علوم پزشکی است که باتوجه به مقایسه تعداد اعضای هیئت علمی این حوزه با سایر حوزه ها بسیار چشمگیر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در کنار این توسعه های کمی، تلاش های زیادی برای ارتقای کیفی آموزش صورت گرفته، اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشکی کشور به سمت ارتقای کیفیت آموزش حرکت می کنند و تلاش های زیادی برای توزیع اثربخش تر نیروی انسانی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم ارتقای نظام سلامت از اهمیت بسیاری برخوردار است و با ماموریت هایی که به دانشگاه های علوم پزشکی داده شده امیدواریم بتوانند با ایفای نقش ملی کمک شایانی به ارتقای آموزش علوم پزشکی داشته باشند.

کد خبر 4517287

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش پزشکی باقر لاریجانی چهل سالگی انقلاب دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۰۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است

آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه هیأت عمومی که صبح امروز ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد، با تبریک فرارسیدن روز معلم گفت: در آستانه دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت متفکر و اندیشمند و اسلام شناس نامی این عصر مرحوم شهید مطهری هستیم که این روز به حق روز معلم نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: شهید مطهری یکی از ذخایر علمی کشور و از اساتید فلسفه و کلام اسلامی و تفسیر قرآن بود و آثار بسیاریدر موضوعات مختلف نگاشته است و تأمل عمیق در مسائل مختلف اندیشه اسلامی را در بیانات و کلمات زیبایی بیان فرمودند.

حجت الاسلام منتظری گفت: روز معلم روز بسیار مهمی است، در مکتب آسمانی اسلام شاید موضوعی مهمتر از مسأله علم نداشته باشیم، اولین آیه‌ای که بر پیامبر نازل شد به خوبی جایگاه علم در دین مبین اسلام را مشخص کرده است.

وی با اشاره به آیاتی از سوره علق تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرمایند: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ... آیات نورانی قرآن مکتب تعلیم و تربیت اسلامی را به زیبائی هرچه تمام ترسیم کرده است و به تناسب اهمیت علم برای سعادت بشر، جایگاه معلم نیز روشن و مشخص است.

حجت الاسلام منتظری ادامه داد:علم هنگامی که در ظرف انسان مومن قرار گیرد مثل یک مشعل نورانی است که راه تاریک زندگی هر انسانی را روشن می‌کند؛ پیامبر اکرم (ص) فرمود: "إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّما" من معلم برانگیخته شده‌ام و ائمه اطهار و بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بسیار شایسته بوده اند.

وی تصریح کرد: معلم حق فراوانی به گردن همه دارد و تاثیر گسترده‌ای در تشکیل ساختار شخصیت انسان دارد به گونه‌ای که یک فرد در طول دوران تحصیل از پیش دبستانی تا دانشگاه در ارتباط مستقیم با معلم قرار دارد و این معلم است که می‌تواند شخصیت وجودی انسان را بسازد.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: "کسی که یک حرف به من بیاموزد من را بنده خودش کرده است" این سخن به روشنی جایگاه علم و معلم را در اسلام نشان می‌دهد، مقام معلم مقام والایی است و معلمان وارثان انبیاء شمرده می‌شوند.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا اظهار داشت: حوادث اخیر در قلب کشور‌های غربی توسط دانشجویان دانشگاه‌های دنیای غرب و برخی کشور‌های اروپایی در دفاع از مردم مظلوم غزه نشان داد که وجدان مراکز علمی، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بیدار شده است و نمی‌توانند در برابر جنایت‌ها، وحشی گری، نسل کشی وآدم کشی علیه مردم مظلوم فلسطین سکوت کنند.

وی ادامه داد: موج بیداری در میان دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم غزه به گونه‌ای است که رژیم غاصب صهیونیستی با صرف هزینه‌های بسیار و آمریکا با اتخاذ سیاست‎های پنهانش نتوانسته اند؛ این اعتراضات و موج بیدار باش و آگاهی را سرکوب کنند، موجی که سرمنشأ آن انقلاب اسلامی است؛ روزی که امام راحل (ره) فرمودند انقلاب صادر می‌شود، معنی و مفهوم آن را در اعتراضات اخیر دانشجویان آمریکا مشاهده می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: دنیا در ظلم و ستم باقی نخواهد ماند و ان شاءالله با آمدن منجی حقیقی، عدل و داد به دست منجی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین روز کارگر را به کارگران عزیز و زحمت کش که یکی از ارکان تاثیرگذار در رشد و پیشرفت کشور هستند تبریک گفت و افزود: اگر قشر کارگر نباشد؛ قطعاً زندگی مختل خواهد شد، روز کارگر را به کارآفرینان و کارگران که با تولیدات خود گام‌های پیشرفت کشور را در عرصه اقتصادی استوارتر نموده اند؛ تبریک و تهنیت می‌گویم.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جایگاه کارگر در اسلام تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) ۱۴۰۰ سال پیش دست کارگر را بوسید و این نمادی از اهمیت جایگاه کار و‌کارگر در اسلام است که نمونه‌ای از آن را در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید.

گفتنی است: گزارش پرونده‎های اصراری حقوقی در جلسه امروز هیأت عمومی با موضوع عسرو حرج زوج و زوجه در خصوص طلاق، مورد بررسی قرار گرفت؛ که رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تشکیل کارگروه خانواده در دیوان عالی کشور از قضات حاضر در جلسه خواست ضمن آسیب شناسی پرونده‌های طلاق، راهکار‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست