Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-26@11:33:35 GMT

اورت: یک کارخانه با ۳۰ هزار کارگر

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۰۴۰۴

اورت: یک کارخانه با ۳۰ هزار کارگر

برای ساخت ناوگانی از هواپیماهای مسافربری عظیم‎الجثه، به ساختمانی به همان نسبت بزرگ نیاز است. کارخانه بوئینگ در اورت که برای ساخت هواپیمای معروف ۷۴۷ بنا شد، بزرگ‎ترین سازه محصور دنیا است.

 

برای ساختن عظیم‎ترین هواپیماهای مسافربری جهان، باید یک ساختمان بسیار بزرگ هم در وجود داشته باشد.

 

وقتی بوئینگ تصمیم به ساخت ۷۴۷ گرفت، باید کارخانه‎ای بسیار بزرگ تاسیس می‎کرد که ظرفیت ساخت چندین فروند از این هواپیما به طور همزمان را داشته باشد، هواپیمایی عظیم‎الجثه که به جامبوجت معروف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اگر بوئینگ ۷۴۷ را از نزدیک دیده باشید، حتما به عظمت این هواپیما پی برده‎اید. پس وقتی بفهمید در کارخانه‎ای به همان نسبت بزرگ ساخته شده تعجب نخواهید کرد.

 

اما مساحت این کارخانه چقدر است؟ این عظیم‎ترین بنای محصور جهان است.

بوئینگ کار بر روی کارخانه اورت (Everett) را در سال ۱۹۶۷ آغاز کرد، درست همزمان با سرعت گرفتن پروژه ساخت ۷۴۷. بیل الن، رئیس با جذبه این کمپانی به این نتیجه رسید که برای ساخت هواپیمایی با ظرفیت ۴۰۰ سرنشین، به فضای بسیار زیادی نیاز دارد. آن‎ها برای این کار جنگلی در ۳۵ کیلومتری شمال سیاتل را در نظر گرفتند؛ منطقه‎ای نزدیک به یک فرودگاه که در جریان جنگ جهانی دوم پایگاه هواپیماهای جنگی بوده.

 

روزنامه دیلی هرالد، نشریه محلی شهر اورت واشنگتن در مقاله‎ای از دورافتاده بودن این فرودگاه نوشته. به گفته جو ساتر، مغز متفکر پروژه ۷۴۷، این منطقه از نزدیک‎ترین بزرگراه هم فاصله زیادی داشت و هیچ قطاری از آنجا رد نمی‎شد. در جنگل هم خرس‎های وحشی پرسه می‎زدند.

بوئینگ همان زمان با ساخت الگوی اولیه برای بزرگ‎ترین هواپیمای مسافربری جهان مشغول بنای کارخانه‎ای بود که این هواپیماها را در آن بسازد.

 

کارخانه اورت به راحتی می‎تواند بزرگ‎ترین ساختمان امروزی در جهان را کوچک جلوه دهد، بنایی که طبق کتاب رکوردهای گینس ۳.۱۳ میلیون متر مربع مساحت دارد.

 

دیوید ریس، مسئول برگزاری تورهای بازدید از کارخانه اورت می‏گوید: ما مقایسه‏ای میان اندازه این کارخانه با معروف‎ترین اماکن دیدنی جهان از جمله کاخ ورسای، واتیکان و دیزنی‎لند انجام داده‏ایم که بازدیدکنندگان موقع ورود به کارخانه می‎توانند آن را ببینند. یادم می‎آید چند سال پیش در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفتم نمی‎دانم ورزشگاه ومبلی چقدر بزرگ است؟ این طور که پیداست می‎شود ۱۳ استادیوم ومبلی را در محوطه این کارخانه کنار هم جا داد.

 

کارخانه اورت هنوز هم هواپیماهای باربری ۷۴۷ تولید می‎کند هر چند تعدادشان در حال کاهش است و امروزه بیشتر بر روی ساخت مدال‎های کوچک‎تر از جمله ۷۶۷، ۷۷۷ و ۷۸۷ تمرکز دارد. این کارخانه برای ساخت این ناوگان هواپیمایی به فضای زیادی نیاز دارد. مساحت ساختمان اصلی اورت ۳۹ هکتار است، یعنی ۳۰ برابر بزرگ‎تر از میدان ترافالگار در لندن.

در هر شیفت کاری در اورت ۱۰ هزار نفر کار می‏کنند و این کارخانه روزانه سه شیفت کاری دارد. به این ترتیب تعداد افرادی که اورت در طول ۲۴ ساعت شبانه‎روز در خود جای می‎دهد، اندکی کمتر از جمعیت شهر آلیس اسپرینگز در استرالیاست.

 

ریس ۳۸ سال است برای بوئینگ کار می‏کند که ۱۱ سال از آن را صرف برگزاری تورهای بازدید از کارخانه کرده. او می‎گوید به خوبی به یاد می‎آورد اولین بار که اورت را دیده چه حسی داشته: اولین بار خیلی هیجان‎زده شدم. البته باید بگویم هنوز هم هر روز برایم همین‎طور است. کارخانه مدام در حال تغییر است و هر روز یک چیز جدید برای ارائه دارد.

 

کارخانه اورت آنقدر بزرگ است که برای کاهش زمان رفت‎و‌آمد در آن از دوچرخه استفاده می‎شود. این کارخانه ۱۳۰۰ دوچرخه دارد. اورت ایستگاه آتش‎نشانی و مرکز خدمات درمانی خودش را دارد. تعداد زیادی کافه و رستوران هم در محوطه این کارخانه تاسیس شده که غذای کارکنان آن را تامین می‏کنند. زیر سقف ساختمان تعداد زیادی جرثقیل دیده می‎شوند که برای جابجایی برخی از سنگین‎ترین قطعات هواپیما به کار می‏روند. به گفته ریس، مسئولین هدایت این جرثقیل‏ها از جمله ماهرترین کارکنان کارخانه هستند و دستمزد بسیار خوبی هم می‏گیرند.

 

کارکردن در این کارخانه و حتی بازدید از آن قوانین خاص خودش را دارد. ریس می‏گوید: به پا داشتن کفش مناسب الزامی است، پس پوشیدن کفش‎های جلوباز و همین طور پاشنه بلند - هر چیزی که ممکن است باعث زمین خوردن یا آسیب دیدن پا شود- ممنوع است. علاوه بر این تمام مدت باید عینک ایمنی به چشم داشته باشید. گاهی اوقات سر این موضوع با برخی بازدیدکنندگان به مشکل می‏خوریم. مثلا می‎گویند عینک مطالعه به چشم داریم و همین کافی است. نه کافی نیست.

ساختمان کارخانه ویژگی‎های منحصربه‎فردی دارد. در اورت به جای سیستم‎های تهویه مطبوع از تهویه طبیعی استفاده می‎شود. ریس می‏گوید تابستان‎ها وقتی هوا خیلی گرم می‎شود درهای بسیار بزرگ ساختمان را باز می‎کنند تا نسیم خنک وارد شود. در زمستان‎ها هم گرمایی که از بیش از یک میلیون چراغ ، تعداد زیادی دستگاه الکتریکی و بدن حدود ۱۰ هزار نفری ساطع می‏شود به متعادل کردن دما کمک می‎کند: یک پولیور یا ژاکت نازک برای من کافی است.

 

بر اساس یک افسانه محلی قدیمی این ساختمان به حدی بزرگ و بلند است که زیر سقفش ابر درست می‎شود. ریس اما می‎گوید چنین چیزی صحت ندارد: موقع ساخت اولین هواپیما، بنا هم در حال ساخته شدن بود و یک دیوار هنوز کامل نشده بود. ما فکر می‏کنیم مه یا بخار از بیرون وارد ساختمان و یک جا انباشته شد و فضایی بوجود آورد که به نظر مه‌آلود می‏رسید. درست مثل زمانی که در نزدیکی کارخانه آتش‎سوزی شده بود و درون ساختمان کاملا مه‎آلود به نظر می‎آمد.

 

ریس می‎گوید در طول روز نوع فعالیت‎ها در کارخانه تغییر می‎کند: در شیفت دوم کاری بیشتر جرثقیل‏ها مشغول کارند و به آن اندازه آدم در کارخانه دیده نمی‌شود. وقتی یک هواپیما تکمیل می‌شود، آن را به بیرون از کارخانه منتقل می‎کنیم و از طریق یک بزرگراه به فرودگاهی در نزدیکی می‎بریم. این کار معمولا شب‎ها انجام می‎شود تا بقیه رانندگان نترسند.

 

کارخانه بوئینگ در اورت نه تنها بزرگ‎ترین ساختمان جهان که مکانی پر از شگفتگی است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود حق‌لطفی در جریان بازدید اصحاب رسانه از ۳ پروژه منطقه ۱۲ (امامزاده یحیی، سبزه میدان و ساختمان بلدیه)، توضیح داد: سازمان عمرانی مناطق به عنوان بازوی اجرایی پروژه های شهرداری تهران برای عملیاتی کردن پروژه هایی که رویکرد ابنیه دارد، فعالیت می‌کند.

او افزود: درحال حاضر، تکمیل ساختمان بلدیه، پردیس شماره ۱ و ۴، ساختمان شهرداری منطقه ۶، ایجاد سازمان میادین و میوه و تره‌بار، ایجاد یاورشهرها، احداث پارکینگ های طبقاتی و … توسط سازمان عمرانی مناطق دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ساختمان بلدیه توضیح داد: این ساختمان بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۵ ساخته شده و کارهای شهرداری و دارایی را انجام می‌داد و بعد از آن تخریب شد و تا سال‌ها نقش پارکینگ اتوبوس‌ها را ایفا می‌کرد، از سال ۹۶ اجرای بازافرینی این پروژه شروع شد و درحال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ قبل از روز تهران یعنی تا شهریور ماه این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

کاربری ساختمان بلدیه چیست؟

او افزود: ساختمان بلدیه یک مجموعه با نمای قدیمی و با طراحی به روز بوده و به عنوان یک مجموعه فرهنگی فعالیت خواهد کرد که جزو پروژه های شاخص شهرداری است.

حق‌لطفی درباره بهره بردار ساختمان بلدیه، گفت: بخشی از این ساختمان برای اسکان روابط عمومی شهرداری پیش بینی شده است و بهره برداری از سایر بخش‌های فرهنگی آن با مجموعه روابط عمومی شهرداری خواهد بود.

او درباره کمبود پارکینگ در پروژه چند منظوره فرهنگی ورزشی در امامزاده یحیی، تصریح کرد: سازمان عمرانی در این زمینه مجری است، در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و منطقه ۱۲، این مجموعه چند منظوره، به عنوان یک ورزشگاه محلی تعریف شده و دیگر نیازی به تامین پارکینگ با ظرفیت بالا نیست، چراکه برای اهالی محل است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ادامه داد: برای ساختمان بلدیه رقم ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا این پروژه تکمیل شود.

حق‌لطفی گفت: امسال در سازمان عمرانی مناطق چند پروژه در دست افتتاح داریم، علاوه بر ساختمان بلدیه، پارکینگ مینابی نیز در انتهای فصل بهار به بهره برداری خواهد رسید.

تغییرات جدید در سبز میدان تهران

همچنین سامان صفری، مدیر پروژه سبزه‌میدان بازار بزرگ تهران با بیان این‌که این پروژه حدودا ۲۷۰۰ متر است که ۲۰۰۰ متر آن سکو و ۷۰۰ متر پیاده‌رو است، گفت: البته طرح اولیه سبزه‌میدان متفاوت بود و با توجه به توصیه و ایرادات سازمان میراث فرهنگی این طرح تغییر کرد.

او با بیان این‌که شهرداری تهران اقدامات زیربنایی برای بهسازی سبزه‌میدان انجام داده است، ادامه داد: در زیر سبزه میدان پاساژ طلا قرار دارد که شهرداری تهران نسبت به مقاوم سازی سقف پاساژ و رفع نشتی‌ها اقدام کرده است.

صفری با بیان این‌که در نظر داریم «سردر» ورودی جنوبی بازار طلا که در سبزه‌میدان قرار دارد، بهسازی کنیم، اظهار کرد: دسترسی جنوبی به بازار طلا از بین نمی‌رود؛ بلکه فقط ساختمانی که بر روی این ورودی وجود دارد، تغییر شکل خواهد داد تا سردر میراثی بازار از دور قابل رویت باشد.

مدیر پروژه سبزه‌میدان با بیان این‌که با حذف دیواره‌های ورودی بازار طلا سردر میراثی بازار به وضوح قابل دیدن است، تصریح کرد: قرار است تا سیستم تهویه بازار طلا که بر روی میدان سبزه‌میدان است اصلاح و کاور شود که به نظر می‌رسد تا چهارماه آینده این پروژه ۴۰ میلیارد تومانی وارد مدار بهره‌برداری شود.

او با اشاره به ایرادات سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: به دلیل نظرات سازمان میراث فرهنگی جنس کف‌پوش سبزه‌ میدان تغییر کرد و با این‌که هزینه‌ها را افزایش داد؛ اما بالاخره توانستیم نظر مثبت میراث را جلب کنیم.

کد خبر 846921 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها طرح‌های عمرانی شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • تن «سنگلج» می‌لرزد! + تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!+ تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر
  • احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران
  • رهبر انقلاب: کارگر باید به آینده کاریِ خود اطمینان داشته باشد |‌ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلیِ کارخانه‌های بزرگ شدیم که ... | ویدئو
  • برنامه آمریکا برای ساخت بلندترین آسمان‌خراش/ عکس