Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ابراهیم تقی زاده روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار داشت: بعد از مرمت کامل باغ و عمارت شوکت الملک در خصوص کاربری آن تعیین تکلیف خواهد شد ولی یکی از پیشنهادات این است که این باغ و عمارت تبدیل به موزه شهر شده تا هویت، مفاخر، هنرمندان و مشاهیر بیرجند برای گردشگران معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به وضعیت دو بنای تاریخی دیگر در مجاور باغ و عمارت شوکت الملک بیرجند افزود: یکی از این بناها ارگ بهارستان است که در حال تخریب بوده و اگر این وضع ادامه یابد همان چهار دیوار باقی مانده و در حال ریزش را هم تا چند سال آینده نخواهیم داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر تعیین تکلیف ارگ بهارستان گفت: این بنای ارزشمند فعلا در اختیار بنیاد مستضعفان بوده و اگر قرار است این مالکیت ادامه داشته باشد باید برای بهبودی وضع موجود اقدام شود.
وی ادامه داد: ارگ بهارستان به عنوان هویت شهر و یک اثر تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر بنیاد مستضعفان اعتباری برای بازسازی و مرمت این بنا ندارد در اختیار ارگان های دیگر قرار دهد.
تقی زاده یادآور شد: شهرداری و شورای شهر بیرجند آمادگی دارد در صورت واگذاری ارگ، امسال حداقل پنج میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آن در بودجه پیش بینی کند تا شاهد رونق بخشی و بازسازی آن با حفظ معماری قدیمی بوده و زمینه بازدید شهروندان نیز فراهم شود.
وی با اشاره به بنای تاریخی باغ و عمارت حسام الدوله در مجاورت 2 بنای یاد شده ادامه داد: از آنجایی که این بنا در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران است لذا انتظار می رود دستگاه های متولی با هماهنگی و همکاری طرحی را پیاده کند که با اتصال سه بنای تاریخی ارزشمند در مبادی ورودی بافت تاریخی بیرجند زمینه ورود توریست ها فراهم شود.
دیگر عضو شورای شهر نیز با ابراز تاسف از وضع موجود ارگ بهارستان گفت: دستگاه متولی باید به خاطر منفعتی که در آینده قرار است از این بنا ببرد زیان های احتمالی را تحمل کند و قرار نیست این بناهای با ارزش مخروبه شود و به عنوان زمین از طریق مزایده به فروش برسد.
محمد علی طاهری با تاکید برهمکاری بین بخشی برای حفظ میراث فرهنگی و افتخار تاریخی شهر بیرجند اظهار داشت: آمادگی شورای شهر و شهرداری یک فرصت مغتنم برای واگذاری ارگ بهارستان است تا از وارد شدن خسارت بیشتر به آن جلوگیری شود.
وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان همچنین می تواند از محل فروش زمین هایی که در اختیار دارد بازسازی ارگ بهارستان را انجام دهد تا زمینه جذب گردشگر فراهم شود.
طاهری با تاکید بر اینکه وضع موجود عملکرد همه دستگاه های متولی را زیر سوال می برد گفت: انتظار می رود موضوع ارگ بهارستان به یک دغدغه تبدیل شود و برای ارتقای جایگاه فرهنگی تاریخی شهر بیرجند تلاش بیشتری صورت گیرد.
9893 * 6054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها بنیاد شهید و امور ایثارگران رئیس شورای اسلامی شهر زمین شورای اسلامی شهر مزایده جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۱۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد با بار مالی ۱۸۴ میلیارد ریال وارد کرده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمد هادی طهرانی مقدم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد کرد.

وی افزود: در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داد بخش زیادی از بنا‌ها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰درصد دیدند.

وی ادامه داد: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در نیکشهر با ریزش حصار، دیوار‌ها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوار‌ها ۵۰ درصد تخریب شدند.

وی بیان کرد: همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوار‌ها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شدند.

طهرانی‌مقدم گفت: برج‌ها و دیوار‌ها و فضا‌های داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بنا‌ها وارد شده است.

وی بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بنا‌ها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روز‌های آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت عمارت امیرسلیمانی در تهران آغاز شد | برنامه‌ریزی برای بازسازی زندان هارون‌الرشید
  • باغ بدشگون به سینمای ایران رسید
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • عمارت تاریخی فکری در بندر لنگه