Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- واکنش ها نسبت به سخنان موسوی خویینی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی، با گذشت بیش از یک هفته همچنان در رسانه های داخلی ادامه دارد.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز شنبه 29 دی ماه رسانه های داخلی نشان می دهد که برخی از رسانه های اصلاح طلب به دفاع از سخنان مرحوم هاشمی در خطبه های نماز جمعه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 76، پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش این رسانه ها، عملا در آن انتخابات فضا بین ناطق نوری و خاتمی دوقطبی بود. به تعبیر سعید حجاریان در افکار عمومی جاافتاده بود که «قرار است، مردم روی برگه بنویسند رئیس دولت اصلاحات اما خوانده شود ناطق». هاشمی رفسنجانی در واکنش به این نوع صحبت‌ها هفته قبل از انتخابات یاد شده، در تریبون نمازجمعه نسبت به بروز تقلب هشدار داد. اما اخیرا موسوی خوئینی‌ها در گفت‌وگویی تحلیلی متفاوت ارائه کرد. وی گفته است: 'آقای هاشمی نگران این مسأله بوده که طرفداران رئیس دولت اصلاحات تقلب نکنند.' این رسانه ها به پاسخ حامیان هاشمی نسبت به این ادعا پرداخته و آورده اند که: برگزار کننده انتخابات سال76 که رئیس دولت اصلاحات پیروز آن شد، دولت و وزارت کشور آقای هاشمی است. همین مسأله نشان می‌دهد که آقای هاشمی برای رأی مردم اهمیت زیادی قائل بوده و در برگزاری انتخابات صداقت داشته است. بدون شک اگر قرار بود انتخابات مهندسی شود رئیس دولت اصلاحات به پیروزی دست پیدا نمی‌کرد و آقای ناطق‌نوری رئیس‌جمهور می‌شد.
تاکید بر میانه روی و اعتدال آیت الله هاشمی؛ اختلاف نظر موسوی خوئینی‌ها با آقای هاشمی و آیت‌ا... خامنه‌ای؛ واکنش اشخاص به سخنان خوئینی ها و دفاع از آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ نقد بدون در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب ناشی از خصومت شخصی است؛ انگیزه نامشخص موسوی خوئینی‌ها؛ از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های منتسب به اصلاح طلب است.
رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیز در مطالب خود نسبت به این سخنان به محورهایی همچون ابعاد جدید سخنان موسوی خوئینی ها علیه مرحوم هاشمی و انتقاد مشاور هاشمی‌رفسنجانی از ادعای موسوی خوئینی ها نسبت به عدم رابطه هاشمی با جناح چپ، اشاره کرده اند.
رسانه های اصلاح طلب
...............................
** دفاع از سخنان هاشمی در نماز جمعه قبل از انتخابات 76
به گزارش روزنامه شرق، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز در واکنش به این اظهارنظر موسوی‌خوئینی‌ها که گفته «صحبت‌های مرحوم هاشمی در آن نماز جمعه به‌دنبال ابراز نگرانی طرفداران آقای ناطق بود، هرچند عملا به نفع آقای خاتمی تمام شد»، به خبرآنلاین گفته است: «این برداشت را تأیید نمی‌کنم. آقای هاشمی وقتی خطبه‌های نماز جمعه را خواند و گفت «مبادا در انتخابات تقلب و دستکاری شود»، دقیقا نظرش پاسخ به شایعات آن روزها بود. شاهد ماجرا هم این است که در زبان مردم این‌طور رایج شده بود که «می‌نویسیم خاتمی، می‌خوانند ناطق»؛ عکس این موضوع که شایعه نشده بود و تصور و برداشت نمی‌شد که بگوییم خطبه‌های آقای هاشمی در حمایت از آرای آقای ناطق بود. بعد آن خطبه نیز از آقای هاشمی بسیار گلایه شد و گفتند «خطبه‌های شما کاری کرد که آقای خاتمی رأی بیاورد».
خبرآنلاین نیز سخان 'حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم' را بازنشر داده است.

همچنین روزنامه آرمان با انتشار سخنان 'حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم' نسبت به اظهارنظر موسوی‌خوئینی‌ها در ارتباط با 'هاشمی رفسنجانی' عنوان 'هاشمی سال76 برای رفع نگرانی طرفداران ناطق خطبه خواند یا خاتمی؟' را برگزید و نوشت: 21 سال از انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد 76 می‌گذرد، انتخاباتی که پیش‌بینی‌های قبل از آن با نتیجه‌ای که حاصل شد 180 درجه متفاوت بود. در آن دوره گرچه 4 نامزد در صحنه رقابت حضور داشتند اما عملا فضا بین ناطق نوری و خاتمی دوقطبی بود. به تعبیر سعید حجاریان در افکار عمومی جاافتاده بود که «قرار است، مردم روی برگه بنویسند رئیس دولت اصلاحات اما خوانده شود ناطق». هاشمی رفسنجانی در واکنش به این نوع صحبت‌ها هفته قبل از انتخابات در تریبون نمازجمعه نسبت به بروز تقلب هشدار داد اما اخیرا موسوی خوئینی‌ها در گفت‌وگویی تحلیلی متفاوت ارائه کرد.

همچنین 'غلامرضا رجایی' در گفت و گو با روزنامه آرمان، بیان کرد: در آن مقطع زمانی نظر آقای هاشمی و رهبری روی ریاست جمهوری آقای ناطق نوری بوده است. با این وجود برگزار کننده انتخابات سال76 که رئیس دولت اصلاحات پیروز آن شد، دولت و وزارت کشور آقای هاشمی است. همین مسأله نشان می‌دهد که آقای هاشمی برای رأی مردم اهمیت زیادی قائل بوده و در برگزاری انتخابات صداقت داشته است. بدون شک اگر قرار بود انتخابات مهندسی شود رئیس دولت اصلاحات به پیروزی دست پیدا نمی‌کرد و آقای ناطق‌نوری رئیس‌جمهور می‌شد. آقای خوئینی‌ها عنوان کرده که آقای هاشمی نگران این مسأله بوده که طرفداران رئیس دولت اصلاحات تقلب نکنند. به نظر من این سخنان بسیار تعجب‌آمیز است و جای تأمل زیادی دارد که از زبان آقای موسوی خوئینی‌ها مطرح شده است. ایشان همچنین عنوان کرده‌اند که آقای‌هاشمی رابطه خوبی با جناح چپ نداشته است. سوال بنده این است که اگر آقای هاشمی با جناج چپ رابطه خوبی نداشت پس چرا و چگونه شما را به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند؟ نکته دیگر ترکیب کابینه آقای هاشمی است که به یک اندازه از چهره‌های دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در آن استفاده شده است.

** تاکید بر میانه روی و اعتدال آیت الله هاشمی
روزنامه ابتکار در ستون سرمقاله خود یادداشتی به قلم 'محمدعلی وکیلی' با عنوان 'سکوت در حیات، نقد در پساحیات!' منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: هاشمی می‌تواند پس از مرگش نقد شود (همانگونه که پیش از مرگش بیش از همه نقد شد)، اما می‌توان هم پرسید و معترض شد که این دیگر چگونه نقدی است؟ چرا انصاف در آن رعایت نمی‌شود؟ آقای موسوی‏خوئینی‌ها، مرحوم هاشمی را یک «چپ سوپررادیکال» معرفی می‌کند و ادعا می‌کند که او هیچگاه در خط اعتدال نبوده است! اینکه مرحوم هاشمی مانند غالب قریب به مطلقِ انقلابیون در دهه شصت، گرایشات «چپی» داشته را می‌توان با تسامح پذیرفت اما ادعای اینکه هاشمی با اعتدال بیگانه بوده، بسیار غریب است.
مزاج میانه و معتدلِ هاشمی در سیاست، تقریباً از واضحات سیاست در ایران است. چندان میانه‌رو بود که گستره نفوذش و دامنه افرادِ جمع‌ناپذیر در میان حامیانش، بی‌سابقه است. این مسئله از بدیهیات است. البته به طور مطلق امکانِ نظریِ قرائتِ غیرِمعتدلانه از زیستِ سیاسی هاشمی منتفی نیست، اما شایسته‌تر بود اگر قرار است خوانشی شاذ از هاشمی ارائه گردد (چندانکه او را بالمره خارج از خط اعتدال توصیف کرد)، نیازمند احتجاجات به مراتب جدی‌تر و قوی‌تر از آنچه آقای خوئینی‌ها ارائه داد، است. او نمی‌تواند با یک‌دو نقد کهنه بر هاشمی (مانند سکوت او نسبت به برخورد با نهضت آزادی)، و یک‌دو ادعای جدید اما غریب و اثبات‏نشده، از این ادعای به‌ این‌سان بزرگ دفاع کند.

همچنین به گزارش تارنمای انتخاب 'علی جنتی' در ارتباط با این موضوع بیان داشته است: اینکه گفته شود ایشان اعتدال گرا نبود یا قانون گریز بود سخن نابجایی است. هاشمی رفسنجانی همواره خود را ورای جناح ها و گروه های سیاسی موجود در جامعه می دید و سعی داشت همه جناح ها و گروه هایی را که به انقلاب دلبستگی داشتند در کنار خودنگه دارد و در مسئولیت ها شریک کند. کارنامه آقای هاشمی نشان می دهد ایشان به معنای واقعی اعتدال گرا بود. اصولا شعار اعتدال گرایی را ایشان در جامعه مطرح کرد وتا پایان عمر هم با هر نوع افراط گرایی مخالف بود. نقش آقای هاشمی رفسنجانی درپیروزی انقلاب و شکل گیری تفکر اعتدال در سال های پس از انقلاب به گواه تاریخ غیر قابل انکار است. زمانی که ما می خواستیم حزب اعتدال و توسعه را در سال 1377 تاسیس کنیم آقای هاشمی تاکید داشت که هر نامی انتخاب میکنید حتما واژه اعتدال در آن باشد. ایشان در آن سال ها هم به دنبال مشی اعتدالی در رفتار فعالان سیاسی بود .

** اختلاف نظر موسوی خوئینی‌ها با آقای هاشمی و آیت‌ا... خامنه‌ای
روزنامه آرمان در صفحه نخست خود در گزارشی به گفت و گو با 'غلام رضا رجایی' اختصاص داد و عنوان 'پرده‌برداری از واقعیت موسوی‌خوئینی‌ها' را برگزید.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر 'آیا آقای موسوی خوئینی‌ها در زمینه رویکردها و مسائل سیاسی با آقای هاشمی دارای اختلاف نظر بوده‌اند؟' عنوان کردند: بله؛ واقعیت این است که آقای موسوی خوئینی‌ها در این زمینه هم با آقای هاشمی اختلاف نظر دارند و هم با آیت‌ا... خامنه‌ای. اشکالی هم ندارد. به هر حال دیدگاه مسئولان کشور ممکن است در برخی زمینه‌ها با هم متفاوت باشد و اختلاف سلیقه وجود داشته باشد. یکی از دلایل اختلاف آقای هاشمی با آقای خوئینی‌ها این بود که آقای هاشمی، تندروی‌هایی که جناج چپ پس از رحلت حضرت امام داشتند را نمی‌پسندید.

** واکنش اشخاص به سخنان خوئینی ها و دفاع از آیت الله هاشمی رفسنجانی
به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام گفت:بنده جزو مدافعان حضور آیت الله هاشمی در مجلس ششم بودم. وی در چهل ودومین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «گفتمان توسعه از دیدگاه آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به دیدگاه های توسعه گرایانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: در جریان انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی و اعلام کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، برخی از اصلاح طلبان مخالفت با ایشان را به بهانه میانه رو بودن آغاز کردند، اما بنده جزو مدافعان حضور آیت الله هاشمی در مجلس ششم بودم....این تحلیل گر سیاسی، نیاز جریان اصلاحات به آیت الله هاشمی را نخستین استدلال خود در این دفاع دانست و تصریح کرد: جریان اصلاحات گردنه های صعب العبور زیادی پیش رو دارد و تنها با بدنه اجتماعی قادر به عبور از این گردنه ها نیست لذا حضور آیت الله هاشمی به عنوان محور اعتدال توان بیشتری برای اصلاح طلبان ایجاد می کرد. زیباکلام، با تاکید بر لزوم بازنگری و واکاوی جریانات دهه 60، خاطرنشان کرد: بی انصافی است اگر همه رویدادهای دهه 60 را به پای مرحوم هاشمی بنویسیم، زیرا ایشان یکی از کنشگران دهه 60 بود. بی تردید حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی جایگاه مجلس ششم را بالا می برد، اما عدم حضور ایشان سرنوشت اطلاحات را تغییر داد.

تارنمای انتخاب نیز در مطلبی به سخنان 'علی جنتی' در باره اظهارات موسوی خویینی ها پرداخته است. به گزارش این تارنما وی گفت: آیت الله هاشمی هیچگاه اعتقادی به مهندسی کردن انتخابات نداشتند. ایشان فرد آزاده ای بود و اعتقاد داشت که کشور با استفاده از تمامی نیروها می تواند اداره شود و تمامی نیروها و جبهه های سیاسی باید در صحنه حضور و فعالیت داشته باشند و هیچ کدام ازنیروهای معتقد به نظام نباید از صحنه سیاسی حذف شوند. دیدگاه ایشان در کابینه دولت خودش هویدا بود. دردو دوره ریاست جمهوری ایشان از همه نیروها با سلیقه های مختلف سیاسی استفاده شد و هیچ کدام از جریان های سیاسی حذف نشدند .

** نقد بدون در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب ناشی از خصومت شخصی است
در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه قانون به انتقاد از سخنان 'موسوی خوئینی ها' پراخته شده است. در این مطلب آمده است: آقای موسوی خوئینی ها؛ نقد و انتقاد اگر تابع عقلانیت زمانی و مکانی نباشد نشان دهنده نوعی خصومت است و خصومت محصول ناکامی هاست! بنابراین ناکامی ها باید پذیرفته شود و مهم تر اینکه با روش و منش های پیشین نمی توان نتایج متفاوت گرفت جمله انقلاب فرزندان خود را می خورد می تواند نقض شود و عبارت برخی ادبیات های انقلابی را به واسطه متر و مقیاس های شخصی می خورند، مصداق پیدا کند و شاید بهتر باشد این گونه تفسیر شود که آری! وقایع تاریخی هم خوردنی می شوند.

** انگیزه نامشخص موسوی خوئینی‌ها
تارنمای فرارو در مطلبی با استفاده از روتیتر 'انگیزه مرموز موسوی خوئینی‌ها' و تیتر 'راز سخنان نا به هنگام 'موسوی خوئینی‌ها' نوشت: شگفتی بیشتر رسانه‌های اصلاح طلب و میانه رو از این بود که هدف از این سخنان چه بوده است؟ موسوی خوئینی‌ها که سیاستمدار پخته و با تجربه‌ای است و حتی برخی او را پدر خوانده اصلاح طلبان می دانند با این اظهارات به دنبال چیست؟ تحلیل‌های مختلفی در این باره صورت گرفته است. با این حالکسی به نتیجه قطعی نرسیده است.
رسانه های اصولگرا
.........................
** ابعاد جدید سخنان موسوی خوئینی ها علیه مرحوم هاشمی
مشرق نیوز در مطلبی به روایت جواد منصوری از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، پرداخت و عنوان 'موسوی‌خوئینی‌ها دنبال سند علیه بهشتی بود!' را برگزید. در مصاحبه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها علیه مرحوم هاشمی رفسنجانی هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. یکی در مقام دفاع از هاشمی اظهار نظر می‌کند و دیگری در مقام دفاع از موسوی‌خوئینی‌ها. آیت‌الله امام جمارانی می‌گوید نظرات موسوی خوئینی‌ها، شخصی و ارتباطی به موضع مجمع روحانیون مبارز ندارد و محمدعلی ابطحی، موسوی‌خوئینی‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید آنچه او درباره هاشمی گفته روایت‌های تاریخی و با موضع‌گیری «سیاسی» متفاوت است. در جریان مقابل، اما کارگزاران سازندگی ضمن نقد مواضع موسوی‌خوئینی‌ها از هاشمی رفسنجانی دفاع می‌کند. در آخرین نوع از این موضع‌گیری‌ها سایت «خبرآنلاین» بخشی از مصاحبه جواد منصوری در سال 58 را بازنشر داده که در آن می‌گوید در جریان تسخیر سفارت امریکا، موسوی‌خوئینی‌ها به برخی اصرار کرد که «در این اسناد بگردید، ببینید چیزی علیه بهشتی پیدا می‌کنید؟»

**انتقاد مشاور هاشمی‌رفسنجانی از ادعای موسوی خوئینی ها نسبت به عدم رابطه هاشمی با جناح چپ
به گزارش خبرگزاری فارس، مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه انتظار می‌رفت موسوی خویینی‌ها که سال‌ها ساکت بود در زمان خود هاشمی این حرف‌ها را می‌زد،‌گفت: اینکه می‌گویند هاشمی با جناح چپ رابطه نداشت، درست نیست چون هاشمی مسئولیت مرکز تحقیقات استراتژیک را به خود موسوی خویینی‌ها که نماینده جناح چپ بود داد. غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصاحبه اخیر موسوی خویینی‌ها از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب پیرامون شخصیت و عملکرد سیاسی هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: صحبت‌های آقای موسوی خویینی‌ها در نقد آقای هاشمی نبوده است. ایشان به مناسبت دومین سالگرد آیت‌الله هاشمی مصاحبه‌ و در منزلت آقای هاشمی صحبت کرده و گفته است که حرف‌های دیگری هم در مورد ایشان دارم. وی تأکید کرد: کسانی که دستی بر آتش انقلاب دارند اگر نقدی دارند قبل از اینکه شخصیت‌های مرتبط با خاطراتشان از دنیا برود حرفشان را بزنند، گفت: نه اینکه وقتی گفته شود که آن فرد در قید حیات نیست چون دیگران هم که دفاع می کنند معلوم نیست به اندازه دفاع خود ان فرد موثر باشد.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1731

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي هاشمي خوييني رسانه هاي داخلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۱۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش یک حقوقدان به اظهارات جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

به گزارش خبرآنلاین رضا نصری حقوقدان بین‌الملل با انتشار پیامی نوشت:

خدا می‌داند شبهه‌افکنی‌های بی اساس در مورد «ساخت قریب‌الوقوع بمب اتم» در فضای رسانه‌ای چه باری بر دوش وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و دیپلمات‌های کشور می‌گذارد تا بلکه بتوانند اثرات سوء آن را خنثی کنند!

تازه وقتی تکذیب کردند، این بار نوبت رسانه‌های مغرض آن‌طرفی می‌شود که ادعای اولیه را حقیقت جلوه دهند و دستگاه دیپلماسی را به «ماله‌کشی» متهم کنند!

طرح این قبیل ادعاهای بی اساس، بنزین ریختن بر آتش ایران‌هراسی و جلب توجه افکار عمومی جهان به سمت ایران - در حالی که می‌بایست تیتر اول رسانه‌ها «حمله اسرائیل به رفح باشد» - با کدام منطق به سود کشور تمام می‌شود؟

در روزهایی که وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل در حال نامه‌نگاری به دولت‌های عضو سازمان ملل متحد و بر پا کردن کمپین‌های وسیع تبلیغاتی است تا برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای اروپا و سایر کشورهای جهان جلوه دهد، اینکه بگویید «تازه در ظرف یک هفته کلاهک هسته‌ای‌اش را هم سوار می‌کنیم» چطور قرار است به منافع ملی و امنیتی کشور کمک کند؟

پیش از این کریمی قدوسی نمایندهخ مجلس دوازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی در پستی شبهه‌دار با هشتگ اقتدار ایران نوشت: در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898620

دیگر خبرها

  • واکنش یکی از عمو‌های فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد
  • واکنش یکی از عموهای فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد | اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!
  • فیلم| آهنگ معروفی که سیدجواد هاشمی ساخته/واکنش هاشمی به فیلم آهنگ خواندنش
  • اولین واکنش رئیس فدراسیون والیبال به انصراف محمد موسوی از تیم ملی +فیلم
  • واکنش عبادی‌پور به رد کردن پیراهن تیم ملی توسط موسوی
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • واکنش سید جواد هاشمی به حواشی اخیرش + فیلم
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر؛ این شخص باید برکنار شود!
  • واکنش‌ها به اظهارات آقای مدیر ؛ این شخص باید برکنار شود ! ...| بر چه مبنایی برای۴۵ دقیقه‌ سریال ۳ میلیارد تومان هزینه می‌شود؟
  • واکنش یک حقوقدان به اظهارات جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید