Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@04:34:08 GMT

موتورسیکلت‌ها بیشترین آلایندگی را در قم دارند

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۲۱۲۹

موتورسیکلت‌ها بیشترین آلایندگی را در قم دارند

به گزارش خبرنگار مهر، عباس ذاکریان قبل از ظهر شنبه در همایش ملی روز هوای پاک که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قم مانند سایر کلان‌شهرها همچون تهران، تبریز و اصفهان دچار آلودگی هوا ناشی از آلاینده‌ای استفاده از حمل‌ونقل نشده است، اظهار کرد: آمار حمل‌ونقل نشان‌دهنده حجم بالای استفاده از خودروهای شخصی و کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی است و اگر برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه انجام نشود، قم هم مبتلا به آلودگی هوا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متهم ردیف اول در آلودگی‌های شهری، وسایل حمل‌ونقل به دلیل حجم بالای آلایندگی هستند و بیشترین آلایندگی در قم مربوط به موتورسیکلت‌ها است که بین ۵ تا ۸ برابر یک خودرو آلایندگی دارند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۶ ماهه سال ۹۷ بیش از یک‌میلیون موتورسیکلت در قم شماره‌گذاری شده است و به ازای پیمایش هر یک کیلومتر موتورسیکلت، ۱۵ گرم خروجی آلایندگی محیطی دارد و میزان پیمایش موتورسیکلت ۸ تا ۱۰ برابر خودرو است.

وی تأکید کرد: کارخانه‌های ساخت موتورسیکلت در اطراف قم مستقر هستند و باید در یک بازه زمانی طولانی و برنامه ۱۰‌ ساله این موضوع را کنترل کرد و موتورسیکلت‌های بنزینی تبدیل به موتورسیکلت برقی شود تا میزان آلاینده‌های ناشی از موتورسیکلت را به صفر برسانیم.

ذاکریان عنوان کرد: در سال گذشته ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و میانگین عمر آن به ۵ تا ۶ سال رسیده و این عدد خوبی است اما با توجه به بسته بودن سایت نوسازی این یک تهدید برای استان قم است.

نوسازی حمل و نقل عمومی در قم

وی ادامه داد: از سال آینده اتوبوس‌های استان وارد سن فرسودگی می‌شوند و مقدمات و مصوبات نوسازی اتوبوس‌ها توسط دولت انجام‌ شده اما هنوز اجرایی نشده است، در صورت اجرایی باید استان نیز همکاری لازم را داشته باشد.

معاون شهردار قم با تأکید بر اینکه خودرو محوری در طراحی‌های شهری بلای جان کلان‌شهرها شده است و بن‌بستی است که ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند، تصریح کرد: توسعه پیاده‌روها مانند محورهای اطراف حرم که جزو برنامه‌های سلامت‌ محور انسان‌ها است یکی از طرح‌های کاهش خودرو محوری در استان است.

وی عنوان کرد: پویش مردمی سه‌شنبه‌های بدون خودرو در حال برنامه‌ریزی است و امیدواریم تا پایان سال اجرا شود.

ذاکریان افزود: با نوسازی حمل‌ونقل عمومی، مردم به استفاده کمتر از خودروی شخصی تشویق می‌شوند و شاهد هوای پاک در شهر قم خواهیم بود که این مسئله در حال برنامه‌ریزی است و امیدواریم تا پایان سال اجرا شود.

کد خبر 4517343

منبع: مهر

کلیدواژه: آلاینده ها ناوگان حمل و نقل عمومی هوای پاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ سرهنگ رضا شمسائی گفت: ماموران کلانتری ۱۲ هنگام گشت‌زنی، یک دستگاه موتورسیکلت سنگین بدون پلاک در حال تردد را مشاهده و آن را متوقف کردند.
فرمانده انتظامی آستانه‌اشرفیه افزود: پس از بررسی و تعیین استعلام مشخص شد، این موتورسیکلت هوندا ۴۰۰ سی‌سی قاچاق است.
وی از معرفی متهم ۲۸ ساله این پرونده به مرجع قضائی خبر داد و افزود: کارشناسان ارزش تقریبی موتورسیکلت توقیفی را ۴ میلیارد ریال برآورد کردند.

دیگر خبرها

  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده ۲ قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک
  • عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل
  • توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه
  • متلاشی شدن باند ۵ نفره سارقان موتورسیکلت و داخل خودرو در اندیمشک
  • تشریح برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل‌ونقل در سیستان و بلوچستان
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان زیر ذره بین بازرسان