Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-26@07:22:53 GMT

ترفندهای یک زندگی سالم و بدون پلاستیک

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۲۷۴۶

ترفندهای یک زندگی سالم و بدون پلاستیک

رکنا: زندگی بدون پلاستیک و لوازم پلاستیکی سالم ترین زندگی در دنیا به شمار می رود.

یک خانواده انگلیسی با چندین راهکار ابتکاری خود، تولید زباله خانوار را تا حد زیادی کاهش داده و با راه‌اندازی کمپینی علیه پلاستیک در این راه قدم برداشته‌اند.

خانواده "مِیدمِنت" می‌گویند که با استفاده از این راه‌حل‌های ابتکاری موفق شدند حدود چهار ماه را تقریبا بدون تولید زباله در آشپزخانه سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته "بتینا"، مادر خانواده می‌توان با بازیافت و تولید کمپوست از پسماندهای غذایی، مقدار زباله‌ها را به میزان زیادی کاهش داد.

این خانواده که کمپین مبارزه با پلاستیک‌های یک بار مصرف و تلاش برای به صفر رساندن تولید پسماندها را در لندن راه‌اندازی کرده‌اند مدت دو سال است به طور جدی در تلاش هستند تا حجم زباله و پلاستیک‌های تولیدی خود را به صفر برسانند.

تلاش این خانواده دو سال پیش تنها با حذف کارتون‌های شیر آغاز شده بود. پس از آن مسواک های معمول خود را با مسواک هایی از جنس بامبو جایگزین کردند. هم چنین به جای خرید از سوپرمارکت‌ها خریدهای خود را با کیسه های پارچه ای یا شیشه هایی که همراه با خود دارند از خوار و بار فروشی های محلی انجام می دهند. قفسه های آشپزخانه این خانواده پر از شیشه هایی است که از عدس، پاستا و دیگر مواد غذایی پر شده‌اند.

علاوه بر اینها اعضای این خانواده دوستدار محیط زیست، خوشبو کننده‌ها، مواد شوینده، مرطوب کننده و صابون‌های مورد نیاز خود را خودشان در خانه درست می‌کنند.

بتینا یکی از اهداف خود را از این سبک زندگی این اعلام می کند که به پسران سه و شش ساله خود به تدریج شاد بودن با حداقل‌ها را بیاموزد.

اما این خانواده در انگلیس تنها نیستند. با افزایش اعتراضات مردم نسبت به تاثیرات زیست محیطی پلاستیک‌های یک بار مصرف، ایده استفاده از مواد پایدارتر و دوری از پلاستیک ها در بسیاری از افراد نهادینه شده است. برخی کارشناسان نگرانی های عمومی در این زمینه را بی‌سابقه و امید بخش دانسته‌اند.

خانواده میدمنت اذعان می کنند که آگاهی تدریجی آن ها از مقدار زباله ها و پلاستیک های موجود در خیابان ها تبدیل به یک انگیزه قوی شده است. به طوری که هم اکنون تمامی وسایل آنها یا بازیافت شده یا دوباره استفاده شده و یا از فروشگاه های خیریه و حراجی‌های دست دوم تهیه شده است. این خانواده حتی برای سال نوی میلادی نیز هیچ خرید جدیدی انجام نداده است.

بتینا، مادر خانواده می‌گوید در ابتدا خود به تنهایی این سبک زندگی را برگزیده و از ترس قضاوت شدن، آن را از دیگران و حتی همسر خود مخفی می‌کرده اما اکنون ابتکار او مورد استقبال قرار گرفته است.

هریسون، یکی دیگر از افرادی که به کمپین "زندگی بدون پلاستیک" پیوسته است، انگیزه خود را از این سبک زندگی به دنیا آمدن فرزند خود اعلام کرده است. این مادر می‌گوید با به دنیا فرزند خود که اکنون ۹ ماهه است به مرکزی مراجعه کرده که می‌توانسته از آن پوشک‌های چند بار مصرف تهیه کرد. از آن پس در خانه نیز سعی کرده که استفاده از پلاستیک‌ها را محدود کند. به عقیده او استفاده از پوشک‌های یک بار مصرف بسیار نامناسب بوده و بیشتر مردم از مزایای استفاده از پوشک های چند بار مصرف پارچه ای باخبر نیستند.

هریسون نیز مانند خانواده میدمنت مرطوب کننده‌های مورد نیازش را خود از مواد طبیعی می‌سازد. هم چنین خوشبوکننده خود را نیز تهیه و داخل یک ظرف مخصوص نگهداری می‌کند.

هم چنین به تازگی در یکی از مناطق انگلیس برای حمایت از کمپین زندگی بدون پلاستیک، یک فروشگاه مواد غذایی بدون هیچ گونه بسته بندی پلاستیکی باز شده است.

بسیاری از مردم از نقش مهمی که می توانند با رعایت چنین مواردی در حفظ محیط زیست داشته باشند، آگاه نبوده و بر این باورند که با تولید حجم زیاد زباله توسط کارخانجات بزرگ، چنین اقداماتی از سوی آن‌ها کارساز نخواهد بود. اما در صورتی که مردم چنین مواردی را به تدریج رعایت کنند می‌توانند تاثیری مثبت و مهم بر محیط زیست خود بگذارند.

گزارش سازمان ملل متحد در ماه ژوئن نشان داد ۹۰.۵ درصد از پسماندهای پلاستیکی قابل بازیافت هرگز بازیافت نمی‌شوند. این آمار به شدت برای محیط زیست کره زمین نگران کننده است.

قدم‌هایی که شما می‌توانید در این مسیر بردارید

در ادامه چند راهکار برای کاهش حجم زباله‌های تولیدی و سبک زندگی بدون پلاستیک (یا دست‌کم با کمترین میزان مصرف پلاستیک) به نقل از روزنامه گاردین آورده شده است:

- استفاده از بطری آب چند بار مصرف: بطری های پلاستیکی آب پس از ته سیگارها دومین آلاینده‌های یک بار مصرف این سیاره به شمار می‌روند.

- حمل یک فنجان قابل استفاده مجدد: در برخی کشورها برخی از فروشگاه‌ها وجود دارند که در صورت به همراه داشتن فنجان برای صرف قهوه به شما تخفیف خواهند داد.

- استفاده از صابون‌های جامد: شامپوهای شست و شوی بدن و مایع های دست‌شویی یکی از بزرگ‌ترین منابع تولید زباله‌های خانگی هستند.

- اجنتاب از قاشق و چنگال‌های یک بار مصرف: اتحادیه اروپا در نظر دارد استفاده از قاشق، چنگال، چاقو، نی، بشقاب، گوش پاک کن و برخی اقلام یک بار مصرف دیگر را تا سال ۲۰۲۱ میلادی ممنوع سازد.

- استفاده از مسواک‌ها و شانه‌های بامبو: برای مسواک زدن دندان‌ها و شانه کردن موهایتان از گزینه‌های زیست تخریب‌پذیر مانند مسواک‌ها و برس‌هایی از جنس بامبو استفاده کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

این زن جوان چرا در پرواز هواپیمای بویینگ 707 بود ؟+ عکس اخراج دانشجوی دکتری به خاطر تقلب از دانشگاه تهران ! اولین فیلم و عکس از لحظه دستگیری مرد مسلح در رشت توسط نوپو ماجرای دستگیری حامد کاویانپور چه بود؟ +فیلم دختر جوان معلول در مرکز توانبخشی توسط 4 نگهبان و پرستار متجاوز حامله شد! کاوه با فیلم های شیطانی که از ارتباطمان داشت همه کار با من کرد 7 ساعت گریه مرد تهرانی بالای سر جسد عشقش / جمعه برای این مرد کابوس بود ! مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا مرد تهرانی همسر سابق اش را به خاطر وضعیت دختر جوانش کشت +عکس ارژنگ امیرفضلی درگذشت ! + عکس آتش نشانی تهران 5 کارمند صدا و سیما را نجات داد + تصاویر پایان سرقت‌های 2 پسر جوان وینچستر به دست در آبادان قتل مهندس جوان با میل گرد در لواسان + عکس سردار احمد فضائلی درگذشت +عکس این دزدان نامرئی حساب 70 مشتری یک میوه فروش تهرانی را خالی کردند +عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: آشپزخانه سبک زندگی قضاوت روزنامه قهوه پلاستیک فرزند زندگی دنیا خیریه عکس فیلم زن مادر صبح زندگی مرد مشهد تخریب در خیابان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا باوقار ظهر چهارشنبه در جلسه هفته سلامت که در دفتر امام جمعه برگزار شد ضمن تشکر از مدافعین سلامت و تببین و روشنگری اقدامات انجام شده اظهار کرد: جمعیت به عنوان عاملی مؤثر در شکل‌دهی به قدرت کشورها به‌ویژه در ابعاد نظامی، سیاسی، بهداشتی و اقتصادی مطرح است به طوری که رشد جمعیت در یک جامعه و کشور به معنای قدرت بیشتر حاکمان به شمار می‌آید.

وی افزود: مقوله جمعیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار ملی در هر کشور است که نیل به اهداف مهم ملی و نقش‌آفرینی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهان امروز بدون توجه به این مؤلفه ممکن نیست.

امام جمعه مشگین شهر بحث بهداشت و دهان را یادآور شد و گفت: از اینکه مدافعان سلامت تلاش برای سلامت مردم می‌کنند مایه مباهات و مجاهدت به معنای واقعی است.

وی به احیای مجمع خیرین سلامت اشاره کرد و گفت: مجمع خیرین سلامت کشور به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف فراهم آمدن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین فعال در امر سلامت کشور و برنامه ریزی برای بهره گیری صحیح از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی و هدایت این کمک‌ها به اولویت‌های ملی در حوزه سلامت، نقش ارزشمندی دارند.

حجت الاسلام باوقاربا اشاره به برنامه ریزی سفیران سلامت در خانواده اشاره کرد و افزود: نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است که با اجرای برنامه ملی خود مراقبتی به ویژه خود مراقبتی فردی که تاکید بر جذب سفیران سلامت خانواده است.

کد خبر 6087756

دیگر خبرها

  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • اجرای طرح ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین
  • مصوبه کاهش مصرف پلاستیک اجرایی شد
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند