شهرداری بیرجند آماده مرمت ارگ بهارستان است
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۵۷۴۶
بیرجند- ایرنا- شهردار بیرجند گفت: بدون نگاه انتفاعی و فقط به خاطر دلسوزی آماده هستیم در صورت واگذاری ارگ بهارستان بیرجند اعتباری برای مرمت آن پیش بینی کنیم تا برای استفاده مردم آماده شود.
به گزارش ایرنا، محمد علی جاوید روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اهمیت ارگ بهارستان اظهار داشت: این ارگ سال 79 ثبت ملی شده و از آن سال به بعد حداقل مسئولیت قانونی در قبال آن ایجاد شده اما باید پرسید تاکنون چه اقدام موثری در راستای ترمیم و مرمت این بنا انجام شده است؟
وی با بیان اینکه ارگ یک فضایی نیست که به راحتی به وجود آمده باشد افزود: تعریف زیادی در دل این ارگ نهفته بوده که نشات گرفته از تاریخ حکومت ها، اقوام و ملل است ولی به راحتی در حال تخریب بوده و از آن یک خرابه باقی مانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهردار بیرجند ضمن انتقاد از موضوع فروش ارگ بهارستان گفت: بند دره هم یکی از مراکز و ظرفیت های خوب شهر است که چندی پیش خواستیم ورود پیدا کنیم اما سند 6 دانگ آن به نام خریدار خورده در صورتی که مردم می توانستند از این ظرفیت گردشگری استفاده کنند اما با وجود اینکه شهرداری آمادگی ایجاد زیرساخت گردشگری را در این مکان داشت، فروخته شده و الان مالک اجازه ورود به ملک را نمی دهد.
وی ادامه داد: فروش ارگ بهارستان نیز فقط برای نو شدن توجیه دارد وگرنه تل خاک به درد کسی نمی خورد لذا این موضوع از طرف بخش خصوصی منتفی است که بخواهد با خرید آن بازسازی انجام داده و منفعتی ببرد مگر قلعه بیرجند که نوسازی شده چه درآمدی دارد ؟
جاوید بیان کرد: اگر بنا است کسی برای مرمت ورود پیدا کند دستگاه هایی هستند که باید پاسخگوی مردم باشند اما این ارگان ها برای خرید ارگ محدودیت قانونی دارند و نمی توانند بنای تاریخی را بخرند لذا شهرداری هم در شرح وظایف خود این موضوع را ندارد و کسی هم نمی تواند ایراد بگیرد.
وی گفت: اگر این فضا حتی مجانی در اختیار شهرداری قرار گیرد باز هم در معرض مطالبه گری رسانه ها و مردم خواهد بود و باید چندین میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آن اختصاص دهیم تا قابلیت استفاده داشته باشد.
شهردار بیرجند، عِرق به تاریخ بیرجند را از دلایل اعلام آمادگی خود برای مرمت ارگ بهارستان عنوان کرد و افزود: واقعا جای دلسوزی دارد که بنای تاریخی با این سبقه تاریخی دیوارهایش در حال فروپاشی است.
وی با تاکید بر اینکه ارگ بهارستان انتفاعی برای شهرداری ندارد ادامه داد: بنیاد مستضعفان می توانست از محل فروش سایر املاک در اختیار این بنای تاریخی را مرمت کند لذا باید اهمیت توجه به ارگ بهارستان به مدیران ارشد برسد تا بدانند که مرمت آن جزو مطالبات عمومی مردم است.
جاوید با اشاره به شبهات نوع مطالبه گری ارگ بهارستان با مشکل اراضی 04 و خشک شدن درختان این مجموعه گفت: شورای شهر از طریق دستگاه قضا درخواست رسیدگی به موضوع پادگان 04 کرد که با تفاهم مسئله ختم به خیر شد وگرنه از لحاظ حقوقی می توانست تبعات سنگینی برای دستگاه های مرتبط داشته باشد.
وی با بیان اینکه در کشور مدیریت واحد شهری وجود ندارد افزود: شهرداری از لحاظ قانونی مسئولیتی در قبال بناهای تاریخی و حفظ و مرمت آن ندارد و اگر پرونده ای هم در آینده برای ارگ بهارستان باز شود در بین دستگاه های حاضر تنها ارگانی که مسئولیت قانونی ندارد شهرداری است.
شهردار بیرجند ادامه داد: با این حال اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان، میراث فرهنگی و حتی شورای شهر باید در قابل بی توجهی به ارگ بهارستان پاسخگوی افکار عمومی باشند چون نمی توان از نظر ریالی میراث، تاریخ و فرهنگی که متعلق به مردم است را ارزش گذاری کرد.
وی با اشاره به بخل طبیعت و خشکسالی های چندین ساله در استان گفت: با توجه به اینکه بناهای بسیار ارزشمندی در این شهر وجود دارد باید در رقابت سنگین جهانی برای رونق گردشگری تنها به میراث و آثار تاریخی اکتفا کنیم.
جاوید یادآور شد: ارگ بهارستان، مقبره حسام الدوله و باغ و عمارت شوکت الملک به عنوان سه بنای ارزشمند بافت تاریخی بیرجند مغفول واقع شده اند و از لحاظ کالبدی ورودی بافت تاریخی مهم هستند.
وی با بیان اینکه باغ و عمار شوکت الملک در اختیار شهرداری قرار داشته است افزود: امسال 500 میلیون تومان اعتبار برای مرمت آن اختصاص یافته و تبدیل به یکی از زیباترین بناهای منطقه تبدیل شده گرچه می توانیم با کاربری انتفاعی از آن درآمد داشته باشیم اما در راستای فرهنگ و تاریخ شهر ایجاد موزه مردم شناسی و شهرشناسی در آن پیشنهاد شده است.
شهردار بیرجند با اشاره به وضع مطلوب بنای حسام الدوله از لحاظ حفاظت و مراقبت گفت: می توانیم با تعریف کاربری فرهنگی و تاریخی بین این بنای تاریخی و باغ و عمارت شوکتیه یک هم افزایی ایجاد کنیم تا گردشگران و شهروندان بتوانند بخشی از تاریخ را از این منظر ببینند و درآمد زایی برای دستگاه متولی داشته باشد.
9893 * 6054
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي ارگ بهارستان شهرداري بيرجند ميراث فرهنگي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۵۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راشهایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی موزه سینما، مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زندهیاد حمید سهیلی و با حضور پژمان مظاهریپور، مستندساز و اسکندر مختاری، پژوهشگر و استاد معماری و مرمت و جمعی از هنرمندان و علاقهمندان به این عرصه در قالب برنامه «شبهای مستند» موزه سینما روی پرده رفت. پژمان مظاهریپور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است. او آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفهای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زندهیاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهشهای مرتبط با ایرانشناسی را در موسسه «ایران پژوه» که توسط آقای ابراهیمی اداره میشد آغاز کرد.
وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار میکرد. آنها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند انجام میدادند. یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسید اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصاویری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستندسازی در اینجا مشخص میشود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه میکند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.
آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار میروند
مظاهریپور همچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریدهها» را ساخت که در اتباط با کارگاههای صنایع دستی است. سهیلی فرد بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران تراز اول هر رشته مشورت میکرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطورهشناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبههای مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.
این فیلمساز سینمای مستند افرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلمهای او تیتراژ ندارند.
وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان کرد: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده میکند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.
وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافتهای شهرهای ایران میپردازد و کار بسیار سنگین و پیچیدهای را صورت میدهد. او ۳۳ فیلم در این مجموعه تولید میکند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خواندهاند که این موضوع نیز از ویژگیهای این مجموعه به حساب میآید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانتدار و اخلاقمحور بود و جوایزی را که برای فیلمهای خود دریافت میکرد، به نهاد حامی فیلمهایش تقدیم میکرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است؛ سهیلی دارای نشان درجه ۲ هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.
شخصیتی استثنایی در سینمای مستند
در ادامه این نشست اسکندر مختاری از استادان حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانشاندوزی میپرداخت و از فرصتهای پیش آمده برای خود استفاده میکرد. من در جریان فیلمهای «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام میداد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.
وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمیکند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار میگرفت متوجه این موضوع میشد.
مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالمنما تشخیص میداد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبتهای ما را میشنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمیتوانست دفاع کند، آن را تغییر میداد و اصلاح میکرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهمترین افرادی که در راستای پیشرفتهای علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته میشد.
وی اظهار کرد: دورههای تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایرهالمعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکاران را در تیتراژ فیلم معرفی نمیکرد. او تمام راشهای استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار میروند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.
در ادامه مظاهریپور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش میبرد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من میخواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصهگو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.
مظاهریپور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت ۱۶ میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار میکرد، نظام تهیهکنندگی وجود داشت و او نمیتوانست راشها را با خود داشته باشد و آنها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگهداری شدند. او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.
سهیلی خود را سرباز سینما میدانست
در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شناختهشده سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار میرفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما میدانست و اگر از او کمکی میخواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزهای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه میپرداخت و آن را در اختیار سوالشونده قرار میداد.
وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیتهای حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کردهاند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.
عطارپور یادآور شد: او با پافشاری کار خود را پیش میبرد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزییات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلانهایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.
وی در پایان بیان کرد: من در ماههای آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارایه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.
برنامه «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار میشود.
کد خبر 6087717