Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@12:57:33 GMT

واردات450هزارتن‌ برنج‌ برای ‎تنظیم‌ بازار

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۶۰۱۸

کشاورز گفت: برای تنظیم بازار شب عید و تامین نیاز کشور تا پایان سال باید ۴۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شود. ناطقان: مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر بانک مرکزی در اختصاص ارز به واردات برنج اظهار کرد: صدور مجوز از سرگیری واردات برنج پس از پایان فصل برداشت یکی از تصمیم‌های درست و به موقع وزارت جهاد کشاورزی بود که عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی آثار آن را خنثی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال حدود ۸۵۰ هزار تن برنج از سوی بخش خصوصی وارد و به بازار عرضه شد، افزود: بر اساس آمار ۹ ماهه امسال ۲۰۰ هزار تن برنج توسط بخش دولتی وارد کشور شد. این در حالی است که به سبب ازدیاد تقاضا، قیمت برنج خارجی روند صعودی را در بازار تجربه کرد که با اتخاذ تصمیم به موقع وزارت جهاد کشاورزی این روند متوقف شد.

کشاورز ادامه داد: با توجه به حل مشکل با طرف هندی انتظار می‌رود که بانک مرکزی با حساسیت بیشتری به واردات برنج ارز تخصیص دهد تا قیمت این کالای اساسی با نوسان چشمگیری در بازار روبرو نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه ۴۵۰ هزار تن برنج برای تامین نیاز شب عید باید وارد شود، بیان کرد: بانک مرکزی هر چه سریع‌تر باید ارز مورد نیاز این میزان واردات برنج را تامین کند تا شب عید به سبب کمبود، قیمت برنج خارجی در بازار افزایش نیابد.

به گفته وی، با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار‌های خارجی باید هر چه سریع‌تر خرید را آغاز کنیم چرا که تاخیر در واردات برنج نتیجه‌ای جز افزایش قیمت در بازار داخل ندارد.

کشاورز با اشاره به اینکه عدم تامین به موقع ارز واردات برنج بر آشفتگی بازار دامن می‌زند، بیان کرد: عدم تامین ارز به موقع به واردات برنج موجب شده تا وعده دولت برای تامین نیاز‌های اساسی مردم در ایام پایانی سال تحقق نیابد.

وی موضع گیری افراد به از سرگیری واردات برنج را بی مورد دانست و افزود: واقعیت کنونی این است که برنج خارجی در بازار وجود ندارد، این درحالی است که اگر آمار تولید و سرانه مصرف درست بود به سبب واردات ۸۵۰ هزار تن برنج در ۹ ماهه امسال نباید با کسری برنج خارجی در بازار روبرو بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایراداتی به آمار تولید برنج ایرانی و سرانه مصرف وارد است، اظهار کرد: با توجه به آمار تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور و سرانه مصرف، نیاز کشور به واردات ۸۰۰ هزار تن اعلام شده است، در حالیکه در ۹ ماهه امسال حدود ۸۵۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد که با این وجود نباید کسری در بازار داخل داشته باشیم، اما واقعیت بازار آن است که حدود ۴۵۰ هزار تن برنج دیگر تا پایان سال برای تنظیم بازار و تامین نیاز کشور باید وارد شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر بخشی از برنج مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد که امسال به سبب افزایش نرخ ارز، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد از این رو این میزان باید از طریق واردات رسمی صورت گیرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان با اشاره به اینکه تمامی قشر‌های جامعه توان خرید برنج ایرانی را ندارند، تصریح کرد: اگرچه برخی مسئولان معتقدند که اختلاف قیمت برنج داخلی و وارداتی اندک است، اما گویا آن‌ها از اوضاع بازار خبر ندارند چرا که به سبب اختلاف دو برابری قیمت‌ها تنها بخش محدودی از خانوار قادر به خرید برنج ایرانی هستند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تنظیم بازار ، شب عید ، واردات برنج

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تنظیم بازار شب عید واردات برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۶۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، بابک مومنی در دیدار مردمی با کشاورزان و شالیکاران بخش دابودشت آمل در مصلی نماز جمعه گفت: عمده‌ترین نگرانی و دغدغه‌های کشاورزان مربوط به تولید محصول برنج و نحوه تامین نهاد‌های کشاورزی بویژه کود و سم بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه برغم مشکلاتی که در ابتدای فصل کشت امسال در خصوص تامین نهاد‌های زراعی وجود داشت افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته و با حمایت‌های وزیر جهادکشاورزی و پیگیری‌های استانداری و سازمان جهادکشاورزی مازندران، از طریق شرکت خدمات حمایتی، در حال تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان هستیم و این مشکل بزودی مرتفع خواهد شد.

وی گفت: معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی نیز دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده اند و در آینده نزدیک کمبودی‌ها و عقب ماندگی‌های تامین کود شیمیایی کشاورزان بزودی جبران خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، پایین بودن قیمت برنج در فصل برداشت را نیز یکی دیگر از مشکلات و نگرانی‌های کشاورزان دانست و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اتحادیه‌های تامین کنندگان و تعاون روستایی، امسال شاهد رکود بازار و پائین بودن قیمت برنج  تولیدی داخل نخواهیم بود و شاهد بازار خوبی برای همه از جمله سود منطقی تولیدکنندگان و مدنظرداشتن توان اقتصادی مصرف کنندگان باشیم.

مومنی با بیان اینکه دشت هراز یکی از مهمترین دشت‌های شالیزاری و تولید برنج کشور محسوب می‌شود تاکید کرد: کشاورزان و شالیکاران نقش حیاتی و کلیدی در بحث امنیت غذایی کشور بشمار می‌روند.

دیگر خبرها

  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • مرتفع شدن مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود
  • امکان تامین نهاده دام و طیور با کشت فراسرزمینی/می توان هاب غذایی منطقه شد
  • ◄ واردات لوکوموتیو آری یا خیر؟
  • مشکلات شالیکاران مازندرانی در خصوص تامین کود شیمیایی مرتفع می‌شود
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است