Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@16:09:52 GMT

استانی شدن انتخابات و نقش احزاب

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۶۵۱۶

استانی شدن انتخابات و نقش احزاب

استانی شدن انتخابات مجلس به هر صورت موجب می‌شود احزاب نقش و جایگاه‌های بهتری پیدا کنند و یکی از مشکلات ما در دوره‌های گذشته این بود که احزاب ما با پشتوانه مردمی و اعتبار ملی نبودند. به هر صورت نمایندگان وقتی بیرون مجلس هستند یک نگاهی دارند، اما وقتی به مجلس می‌آیند نگاه دیگری پیدا می‌کنند. آن‌ها باید پشتوانه تحلیلی سیاسی از کشور و منافع ملی داشته باشند که ندارند، بر همین اساس کمتر دارای دیدگاه آینده نگرانه و جامع اقتصادی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وقتی نماینده برآمده از حزب باشد، حزب به عنوان پشتوانه می‌تواند نماینده را کمک کند. این از مشکلاتی بود که تاکنون داشتیم بنابراین احزاب باید در کشور نهادینه شوند و مردم بدانند به چه کسی رأی می‌دهند و با چه دیدگاهی؟

احزاب هر کدام اساسنامه و مرامنامه و اصول مورد قبول خود را مطرح می‌کنند. وقتی افرادی که مورد حمایت هر حزبی باشند وارد مجلس می‌شوند، آن حزب باید پاسخگوی عملکرد، رفتار و کار‌های نماینده باشد و پشتش را خالی نکند. از طرفی مردم به حزب رأی دادند تا آخر پای کار باشد، اگر نبود، می‌تواند عملکردش از طرف افکارعمومی مورد نقد قرار بگیرد.

در استانی شدن انتخابات مسائل منطقه‌ای جایش را به مسائل کلان و ملی می‌دهد. بیشتر نمایندگان بحث‌ها را در جهت منافع ملی مطرح می‌کنند. همچنین نمایندگان از کار‌های دست و پاگیر منطقه‌ای رها می‌شوند و این امور به شورا‌های محلی واگذار می‌شود. در مجموع اگر برگزاری استانی انتخابات مجلس تصویب شود، محاسنش بر معایبش می‌چربد.

البته برخی منتقدان می‌گویند «استانی شدن انتخابات مجلس، تحزب را تقویت نمی‌کند بلکه نمونه حوزه انتخابیه تهران را در کشور تکثیر می‌کند، کافی است نمایندگان از گیت مجلس رد شوند احتمال دارد بلافاصله گرایش دیگری پیدا کنند»، در پاسخ به آن‌ها می‌گویم این لیست‌ها مثل لیست امید حزبی نبودند بلکه براساس مصالحی گروه‌ها دور هم جمع شدند. بعد هم که وارد پارلمان می‌شوند متشتت عمل می‌کنند.

اگر در کشور ۱۰-۱۵ حزب شناسنامه دار شناخته شده باشند، طبعا می‌توانند کاندیدا‌هایی را معرفی کنند و فردا نیز پاسخگوی اعمال و رفتار نمایندگان مورد حمایت شان باشند، ولی امروز چنین نیست، بر همین اساس کسانی که روزی طرفدار دولت بودند، امروز یکی یکی خط خودشان را از دولت جدا می‌کنند. در واقع درصدد توجیه بر می‌آیند که چرا زمانی از آقای روحانی حمایت کردند و امروز منتقدش شدیم. این نوع رفتار‌ها برای فرار از مسئولیت پاسخگویی است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: استانی شدن انتخابات احزاب انتخابات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۶۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، احسان محمدحسینی مدیر روابط عمومی و امور رسانه شورای وحدت با اعلام فهرست نمایندگان مورد حمایت این شورا در حوزه انتخابیه تهران، ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بیان کرد: در فرایند انتخاب نمایندگان، تلاش شد در شرایط برابر از نظر صلاحیت، بانوان در اولویت قرار داشته و در صدر فهرست قرار گیرند.

بیشتر بخوانید؛ لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران

به این ترتیب فهرست مورد حمایت شورای وحدت در دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه به شرح زیر است:

۱- سمیه گلپور چمرکوهی
۲- ریحانه اخلاقی
۳- سمیه رفیعی
۴- زینب قیصری
۵- زهره سادات لاجوردی
۶- علی‌اصغر پورمحمدی
۷- ابوالقاسم جراره
۸- محمد سراج
۹- مجتبی رحماندوست
۱۰- علیرضا سلیمی
۱۱- حسین صمصامی مزرعه آخوند
۱۲- ابراهیم عزیزی
۱۳- پیمان فلسفی
۱۴- سیدنظام الدین موسوی
۱۵- سیدمرتضی محمودی
۱۶- احمد نادری

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود. مرحله اول انتخابات نیز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229479 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • تقاضای سروری از مردم درخصوص دور دوم انتخابات
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • آنچه در مناظره انتخاباتی کاندیداها در دانشگاه لرستان گذشت
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران