Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، خوابگاه مکانی است که دانشجوها در آن زندگی می کنند و خانه‌ دوم نیز محسوب می شود، هم‌اتاقی‌ها یا هم ‌واحدی‌های شما مثل خواهر و برادرتان هستند.

خوابگاه های دولتی هزینه نسبتا پایینی دارند و معمولا نزدیک دانشگاه احداث می شوند، در این خوابگاه ها غذای ارزان ارائه می گردد، البته به شرطی که آن را رزرو کرده باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول مدت خوابگاهی بودن یک مورد را خیلی خوب آموزش می بینید و آن زندگی نیمه مستقل است.

این مکان شبیه مسافرخانه ‌است، به این معنا که اتاق‌ها جدا و شبیه به یکدیگرند هر طبقه چند جای مشخص دارد که سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه‌ها آنجا هستند. خوابگاه‌های دولتی معمولا بزرگ هستند و چند صد یا چندین هزار انسان آنجا زندگی می کنند این یعنی می‌توانید با افراد زیادی آشنا شوید و دوستان زیادی پیدا کنید! ضمن آنکه خوابگاه‌های دولتی تماما توسط دانشگاه مدیریت می‌ شوند.

در خوابگاه های دخترانه معمولا محدودیت های بیشتری نسبت به خوابگاه های پسرانه وجود دارد؛ مثلا؛ در بعضی مجتمع های دخترانه حق پوشیدن برخی لباس ها وجود ندارد، در حالیکه دیدن یک پسر، بدون لباس با حوله ای بر روی شانه در حال بالا رفتن از پله ها جزء اتفاقات رایج و معمول خوابگاه های پسرانه است. درب اصلی در مجتمع های دخترانه ساعت ٨ بسته می شود، در حالیکه در خوابگاه‌های پسرانه این زمان، ساعت ۱٢ است.

شما با چند نفر از اقصی نقاط ایران هم اتاق می‌شوید. شب را یک جا صبح می کنید و به نحوی عجیب و غریب به یکدیگر عادت می‌کنید! دوستی‌هایی که در دوران دانشگاه شکل می‌گیرند و بسیار پایدار هستند. معمولا هم اتاقی‌های شما هم رشته شما نیستند و این اتفاق خیلی خوبی هست! به این خاطر که می‌توانید راجب رشته‌های افراد مختلف صحبت کنید و ایده بگیرید! هفته اول شاید سخت باشد، زیرا در محیط متفاوتی و به دور از خانه و خانواده قرار می‌گیرید و این حس طبیعی است! ولی با گذر زمان به یکدیگر عادت می‌کنید.

لازم به ذکر است که هر خوابگاه معمولا اینترنت، نمازخانه و سالن مطالعه و سالن تلویزیون دارد، بسیاری‌ از خوابگاه‌های دولتی بدنسازی و سالن ورزشی نیز دارند، این را در نظر داشته باشید که 99٪ تخت‌های خوابگاه‌ها ٢ طبقه هستند. یعنی هر کس زود تر برسد تخت پایین را تصاحب می کند.در این گزارش قصد داریم شما را با مجتمع ها و ساختمان های دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز آشنا کنیم.

حمید ماجانی، مدیر اسکان و امور خوابگاهی دانشگاه شهید چمران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در حال حاضر ٢ مجتمع و ٢ ساختمان خوابگاهی برای اسکان دانشجویان وجود دارد؛ مجتمع پسرانه با نام شهید علم الهدی که شامل ۶ بلوک است و مجتمع دخترانه حضرت معصومه (س) که ۱۲ بلوک دارد. که هر ٢ در مجاورت دانشگاه هستند. ٢ ساختمان هم در سطح شهر با نام های شهید نور برای دختران و شهید مرعشی برای پسران موجود است که در سال تحصیلی جاری طبق مصوبه هیات رئیسه دانشگاه دانشجویان شبانه و سنواتی در خوابگاه سطح شهر اسکان داده شدند. هر چند در سال جاری به دلیل افزایش ورودی‌های روزانه تعدادی از پسران را در ساختمان شهید مرعشی مستقر کردیم.

وی در خصوص تعداد افراد ساکن در این خوابگاه ها بیان داشت: در مجتمع حضرت معصومه تقریبا ٣ هزار نفر اقامت دارند و در ساختمان نور نیز حدودا ۶۵ نفر مستقر هستند. ضمن آنکه تقریبا یکهزار و ۵۰۰ نفر در مجتمع شهید علم الهدی و ۲۰۰ نفر نیز در ساختمان شهید مرعشی جای گرفته‌اند.

ماجانی همچنین با اشاره به وجود امکانات حداقلی در سطح یک زندگی معمولی در این مجتمع‌ها اظهار کرد: امکانات ارائه شده در خوابگاه ها نسبت به برخی دانشگاه‌های کشور، فوق العاده نیست و دارای حداقل‌های یک زندگی عادی است. در مجتمع شهید علم الهدی همه بلوک ها دارای سالن مطالعه هستند که در یک سال اخیر با افزایش ۳۰۰ عدد میز و صندلی جدید در مجموع تقریبا دارای ظرفیت ۴۵۰ نفر هستند. ٢ سالن بدنسازی و یک سالن ورزشی با امکانات فوتسال، والیبال، بسکتبال و پینگ پنگ در یک سال اخیر تجهیز و راه‌اندازی گردید. در مجتمع حضرت معصومه (س) در یک سال اخیر ۲۵۰ صندلی به گنجایش سالن‌های مطالعه افزوده شده، که یک سالن مطالعه مرکزی با ۲۵۰ نفر ظرفیت و سالن مطالعه کوچک در همه بلوک ها است که مجموعا ۴۰۰ نفر ظرفیت در سالن‌ها وجود دارد. در ساختمان مرعشی نیز ۲ سالن مطالعه وجود دارد.

مدیر اسکان و امور خوابگاهی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: در مجتمع خواهران سالن ورزشی با امکانات والیبال، بسکتبال، فوتسال و ایروبیک دایر است ضمن آنکه تعدادی دوچرخه نیز وجود دارد که به دانشجویان با مبلغ بسیار کم کرایه داده می شود. همچنین در یک سال اخیر فضای سبز خوابگاه‌ها توسعه خوبی داشته است و پیگیر هستیم تا فضای سبز میدان مرکزی مجتمع دختران نیز به ثمر بنشیند.

این مقام مسئول در پایان اذعان داشت: با وجود تمام هزینه‌های سنگین و تلاش‌هایی که مدیران دانشگاه در ٢ سال اخیر برای بهبود وضعیت خوابگاه‌ها انجام داده‌اند، از وجود مشکلات متعدد از جمله مشکل در سیستم گرمایش، سرمایش، فاضلاب و در سیستم آب که به دلیل فرسودگی ساختمان‌ها و تاسیسات خوابگاهی است، اطلاع داریم. وظیفه مدیریت خوابگاه نظارت بر پرسنل سرپرست، تنظیف و فنی خوابگاه است. سرویس‌های مختلفی در خوابگاه‌ها ارائه می‌شود که مسئول مستقیم آن ها مدیریت خوابگاه نیست مانند اینترنت که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه و مدیریت آی تی دانشگاه است یا تغذیه که زیر نظر اداره تغذیه است. تاسیسات گرمایش و سرمایش خوابگاه که بر عهده پیمانکار و زیر نظر معاونت طرح و برنامه دانشگاه و دفتر فنی دانشگاه است و یا امکانات ورزشی که زیر نظر مدیریت تربیت بدنی دانشگاه است فضای سبز نیز بر عهده معاونت اداری مالی دانشگاه و مدیریت امور عمومی دانشگاه است، اما مدیریت امور خوابگاه موظف به پیگیری تمام مشکلات در تمام حوزه‌ها است و با تمام مدیریت‌های مرتبط تعامل و همکاری داریم و تمام کوشش خود را برای حل مسائل و معظلات به کار می‌بندیم و در حال پیگیری هستیم.

مسعود سرلک، مدیر مجتمع خوابگاهی علم الهدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اقدامات صورت گرفته در این مجتمع را بدین شرح بیان داشت:

۱- راه اندازی نمازخانه مرکزی با هزینه ای بالغ بر ٣۰ ملیون تومان در بلوک جهان آرا

٢- راه اندازی سالن بدنسازی با وسایل و تجهیزات پیشرفته و استاندار با هزینه ای بالای ٣۰۰ ملیون تومان

٣- راه اندازی سالن تندرستی مجهز به فوتبال دستی، تردمیل، وزنه و غیره با هزینه حدودا ۵۰ ملیون تومان جهت استفاده و جلوگیری از بی تحرکی دانشجویان

۴- تجهیز ۴ سالن به تلویزیون های ۵۰ اینچ ال ای دی برای تماشای فیلم ها، سریال ها و برنامه های ورزشی

۵- احداث سوله ورزشی به هزینه چند صد ملیون تومان

۶- شروع مراحل ابتدایی، جهت احداث چمن مصنوعی، جنب سوله ورزشی

٧- استقرار ٢ کانکس برای خرید مواد غذایی، بهداشتی و فست فود

٨- تجهیز ۴ دوربین و مانیتورینگ کردن محیط داخل و بیرون خوابگاه (پارکینگ خودروها) جهت بالا بردن امنیت دانشجویان و محیط خوابگاه

شایان فارسانی، یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه علم الهدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: برخی مواقع از شیرها، آب گل آلود بیرون می آید که برای نظافت از جمله حمام و دست به آب یا وضو دچار مشکل و مسائل می شویم. ضمن آنکه در برخی موارد آب کاملا قطع می شود.

وی افزود: مسئله دیگر که وجود دارد وضعیت خیابان روبروی خوابگاه است که با توجه به عبور زیاد دانشجو و خودرو از این خیابان زمانی که باران می بارد شِن جمع شده و باعث گِلی شدن لباس های دانشجویان و گیر کردن ماشین ها می گردد. هر چند به تازگی با ریختن ماسه بر روی همین شِن ها به دنبال حل مسئله بودند اما همچنان برای عبور خودرو ها مشکل ایجاد می شود.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشجویی کارشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۸۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «اُمّ علاء»؛ روایت زندگی اُمُّ­الشهداء فخرالسادات طباطبایی اثر سمیه خردمند، روایت زنی است که هفت نفر از اعضای خانواده­اش به شهادت رسیدند. زنی که هجده فرزندش را در خانه‌­ای شصت­‌متری و وقفی بزرگ کرد.

خانه‌­ای که هر وقت پنجره­‌اش را باز می‌­کرد؛ چشمانش به گنبد مطهر حرم حضرت علی علیه­‌السلام گره می­‌خورد و نسیم رأفت جناب ابوتراب وارد خانه و زندگی­شان می‌­شد.

فخرالسلادات یا همان «اُمّ علا»، مادر چهار شهید، همسر شهید، خواهر شهید و مادر همسر شهید است. پدر و مادر فخرالسادات در جوانی به بهانه­ تعلیم در حوزه­ علمیه‌ نجف، از تبریز به نجف اشرف هجرت می‌کنند و همان­جا ماندگار می‌شوند.

فخرالسادات در نجف به دنیا می‌­آید و در سن سیزده سالگی با آیت‌­الله سید حسن قبانچی که یکی از شاگردان ممتاز پدرش سید محمد جواد طباطبایی تبریزی بود ازدواج می‌­کند. آن­ها در خانه وقفی کوچکی در جوار حرم امیرالمؤمنین علیه‌­السلام زندگی­شان را با عشق آغاز می­‌کنند و حاصل این ازدواج می‌­شود هجده فرزند، نه پسر و نه دخترکه در دوران خفقانی که رژیم بعثی صدام در عراق ایجاد کرد، آن­ها را به سمت دروس حوزوی سوق داد. تعدادی از فرزندانش شاگرد آیت­ الله صدر بودند و دخترانش در مکتب بنت­‌الهدی صدر درس می­‌خواندند.

در دوران نخست وزیری حسن البکر پسرش عزّالدین و برادرش عمادالدین که هر دو از شاگردان نخبهی آیت ­الله صدر بودند دستگیر و روانهی زندان شدند. حسن البکر که از خود اختیاری نداشت، با نظر صدام اعدام این دو روحانی بزرگوار را صادر کرد. این برای اولین ­بار بود که در نجف خون روحانیت ریخته می‌شد. چند روز قبل از اعدام، ام علاء با پسر و برادرش ملاقات می­‌کند و به آنها وعدهی بهشت و دیدار با امام حسین (ع) را می­دهد.

بعد از شهادت سه فرزندش، ام علاء همراه همسرش ابو علاء به دستور صدام روانه­ زندان شد. به دلیل فعالیت‌­های سیاسی دیگر پسرانش در ایران علیه رژیم صدام، این زن و شوهر مبارز و صبور یک سال­ ونیم در زندان حزب بعث به سر می‌بردند. درواقع رژیم بعث قصد داشت با این شیوه دیگر پسران وی را به دام بیندازد که مؤفق نشد.

ام علاء در طول زندگی متحمل رنج‌­ها و سختی‌­های زیادی شد. ولی هیچ‌­گاه خم به ابرو نیاورد و همچنان در آرزوی سرنگونی رژیم بعث به سر می‌برد. ام علاء زنی به شدت صبور، مؤمن، با اخلاق و متواضع بود که در طول زندگیش همیشه به اقوام رسیدگی و از آنها دلجویی می­‌کرد. در بین خویشاوندان برای هر کس مشکلی پیش می­‌آمد او اولین نفر بود که برای حل مشکلش قدم برمی­داشت.

او ده سال آخر زندگیش را در حالی که دست و پای چپش در دوران اسارت از کار افتاده بود و هیچ خبری از سرنوشت همسرش ابو علاء نداشت، به ایران هجرت کرد. در ایران ساکن قم شد و تمام کار‌های شخصی­‌اش را با توجه به شرایط جسمانی که داشت خودش انجام می‌­داد.

همیشه در طول عمرش فرزندانش را به پشتیبانی از حضرت امام خمینی (ره) و پیروی از ایشان توصیه می‌­کرد. به آن­ها می‌­گفت: اگر همه­ی شما هم فدای اسلام شوید ناراحت نمی­‌شوم؛ بلکه افتخار می­‌کنم و بدانید خون فرزندان من رنگین‌­تر از خون فرزندان اباعبدالله نیست.

در بخشی از کتاب «اُمّ علاء» آمده است: نشست روبه‌روی مامه و هر دو با هم گریه می‌کردند و روضه می‌خواندند. پدر با گریه گفت: «علویه! حالا مثل ام‌البنین چهار پسر فدا کردی.»

شاید می‌خواست با این کلمات، دل مادر داغ‌دیده‌ام را آرام کند.

مامه دستی به صورتش کشید و میان هق‌هق گریه‌هایش گفت: «من کجا، ام‌البنین کجا ابوعلاء؟ ام‌البنین تمام فرزندانش را تقدیم کرد؛ اما من هنوز چند پسر دیگر هم دارم.»

انتشارات شهید کاظمی در نظر دارد با امضای نویسنده و نگین دُرّ نجف، چاپ اول این کتاب را به مخاطبان ارائه دهد.

این کتاب در ۲۵۵ صفحه در قطع رقعی، با شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۱۸۰ هزار تومان توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای مشاهده و تهیه این کتاب می‌توانند با ورود به سامانه من و کتاب manvaketab.com و همچنین از طریق ارسال نام عدد ۲۲ به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را تهیه نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • شهری عجیب با شهروندانی در یک ساختمان! (+عکس)
  • ۲ دهه خدمت در منطقه محروم / روایت معلم غلامانی از زندگی معلمی
  • «اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد
  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • ۸ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی برگزار می‌شود
  • تصویب رشته‌های جدید دانشگاه آزاد نی‌ریز در مقطع دکتری
  • وقتی «علی خاوری» ابراهیم هادی زمانه شد
  • احداث دو سالن ورزشی در شهرک شهید یاغچیان تبریز