Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@19:31:19 GMT

خوشنامی؛ یکی‌ از نعمت‌های خدا

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۳۸۸۹۸

خوشنامی؛ یکی‌ از نعمت‌های خدا

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن‌کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در تشریح نکات تفسیری خطبه ۱۱۷ نهج‌البلاغه طبق شرح ابن‌هیثم با مضمون «تَاللّهِ لَقَدْ عُلِّمْتُ تَبْلیغَ الرِّسالاتِ، وَ اِتْمامَ الْعِداتِ، وَ ... اِنَّ اللِّسانَ الصّالِحَ یجْعَلُهُ اللّهُ تَعالى لِلْمَرْءِ فِى النّاسِ خَیرٌ لَهُ مِنَ الْمالِ یوَرِّثُهُ مَنْ لایحْمَدُهُ» اظهارکرد: ائمه اطهار تبلیغ رسالات را آموخته‌ راه‌های دین نزد اهل‌بیت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با ذکر این مطلب که راه‌ اصلی دین یکی است و هر کس شرایط رسیدن به دین را دنبال کند به سعادت می‌رسد، ادامه داد: این خطبه اشاره به غدیر دارد کمااینکه وقتی غدیر انجام شد دین اسلام کامل و تمام شد.
ویسکرمی با ذکر این مطلب که دین اسلام بدون غدیر ناتمام است، اضافه کرد: خداوند به نبی مکرم دستور می‌دهد آن‌چه را به تو دستور داده شده نازل کن کمااینکه خداوند در ذیل آیات اول سوره معارج نیز به کامل شدن اسلام با غدیر اشاره دارد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که امام علی(ع) در این خطبه می‌فرماید من برای تبلیغ رسالات انتخاب شدم و خداوند علم الهی به ما داد، ادامه داد: اسلام با غدیر کامل می‌شود و اگر به‌جز این باشد ناقص است بدون امامت اسلام ناتمام است.
عاشورا؛ نتیجه بی‌توجهی به غدیر
این مفسر قرآن‌کریم عاشورا و واقعه کربلا را نتیجه عدم توجه به غدیر دانست و گفت: به‌دلیل عدم توجه به غدیر در سال ۶۱ فرزند پیامبر را در کربلا به سخت‌ترین حالت شهید می‌کنند و افراد ناخلف حاکم می‌شوند.
وی با ذکر این مطلب که اگر اسلام با غدیر اسلام است، اضافه کرد: مُهر حاکمیت اسلام غدیر و اسلام بدون غدیر ناتمام است.
ویسکرمی ولایت را روح اسلام توصیف کرد و گفت: به قول آغاسی شاعر نماز بی‌ولایت بی‌نمازی است کمااینکه در روایتی آمده است که توبه دشمن امام علی(ع) پذیرفته نیست.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که باب‌های حکم الهی تنها در نزد اهل‌بیت(ع) است، اضافه کرد: راه‌‌های دین یکی است و راه‌های فرعی دین برای رسیدن به سعادت نزدیک است.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که نجات انسان در به‌کار گرفتن عقل و خرد است، اضافه کرد: خداوند پلیدی را برای کسی‌که تعقل نکند قرار می‌دهد.
وی یکی‌از نعمت‌ها را نام نیکی دانست که خداوند روی زبان مردم می‌اندازد و ادامه داد: خوشنامی یکی‌از نعمت‌های خداوند است کمااینکه پول تاثیری بر خوشنام بودن ندارد.


انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان فعالیتهای قرانی خوشنامی انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۳۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب به انتشار مطلبی پیرامون ریشه کنی فقر اقتصادی در زمان حکومت امام زمان علیه السلام پرداخته که تقدیم علاقه‌مندان می‌شود:

سلامتی یکی از نعمت‌های است که قدر آن به درستی دانسته نمی‌شود و بشر تا زمانی که از آن برخوردار است، نسبت به آن بی توجه می باشد و شاکر این نعمت بزرگ نیست. همانطور که در روایت نبوی به این حقیقت اشاره شده است: « نِعْمَتَانِ مَکْفُورَتَانِ الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَةُ[۱] دو نعمت است که قدر آن دانسته نمی شود امنیت و عافیت.»

یکی از گرفتاری‌های بشر در عصر کنونی بیماری‌هایست که منشأ تعدادی از آنها دست ساز جریان‌های ضد بشری و زیست محیطی و برخی بخاطر تغییر سبک زندگی انسانها است که به همراه دیگر عوامل باعث شیوع و حتی پدید آمدن بیماری های جدیدی در بین انسانها شده است.

در عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به خاطر پیشرفت علم از یک طرف و نابودی جریان‌های ضد بشری و تصحیح سبک زندگی انسانها در امور مادی و معنوی باعث افزایش طول عمر انسانها خواهد شد و امید به زندگی در آن عصر، به شدت افزایش می یابد. همانگونه که از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل شده است: « فیَبْعَثُ المهْدِیُّ (علیه السلام) اِلی أُمَرَائِهِ بسائرِ الأمْصارِ بالعَدْلِ بینَ النَّاسِ و یذهب الرّبا و الزّنا، و شرب الخمر و الرّیاء، ...و تطول‏ الأعمار[۲] پس مهدی (علیه السلام) فرماندهان خود را به سائر شهرها می‌فرستد و دستور رعایت عدل در بین مردم ... و ربا و زنا و شراب خواری و ریا از بین می رود ...و عمرها طولانی شود.»

در نتیجه عصر حکومت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، عصر سلامتی و طول عمر انسان است تا در سایه این عمر طولانی خویش، به بندگی خدا پرداخته و بشر زندگی عاری از ناخوشی‌ها را تجربه بنماید.

پی نوشت:

[۱]. ابن بابویه، محمد بن علی، الخصال، جامعه مدرسین - قم، چاپ: اول، ۱۳۶۲ش، ج‏۱ ؛ ص۳۴.

[۲]. مقدسی شافعی سلمی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر (عج)، مسجد مقدس جمکران، سوم، ۱۴۲۸ ه.ق، ص۲۱۱

دیگر خبرها

  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • بازهم سرعت غیر مجاز حادثه آفرید/ فوت جوان ۱۷ ساله قمی در بلوار غدیر
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد
  • شکرگزاری در کلاس ریاضی
  • مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد
  • بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان